حس شنوایی

توجه به حس شنوایی کودک و توجه به آن برای درک هر چه سریع تر اختلالات می تواند کمک بزرگی به بهبود وی نماید زیرا قدرت شنیداری انسان یکی از برترین قدرت هاست و به طور مستقیم تاثیر مهمی در زندگی فردی و اجتماعی و مهارت های ارتباطی وی در همه ی سنین خواهد داشت […]

توجه به حس شنوایی کودک و توجه به آن برای درک هر چه سریع تر اختلالات می تواند کمک بزرگی به بهبود وی نماید زیرا قدرت شنیداری انسان یکی از برترین قدرت هاست و به طور مستقیم تاثیر مهمی در زندگی فردی و اجتماعی و مهارت های ارتباطی وی در همه ی سنین خواهد داشت .

 

کودکان ناشنوا در گفتار خود نیز دچار مشکل خواهند بود زیرا درک گفتار و توانایی ادای آن (قدرت تکلم) از طریق قوه ی شنیداری انسان تقویت می گردد. بنابراین کودکان باید در سنین دو تا سه سالگی از نظر سیستم شنوایی در وضعیت نرمال باشند تا بتوانند با محیط پیرامون خود ارتباط بر قرار کرده و بسیاری از مسایل را بیاموزند. لذا توجه والدین به کودک در این سنین می تواند موجب شود که اگر دارای اختلال و ناشنوا یی هست خیلی زودتر تشخیص داده شده و چاره ای برای آن اندیشیده شود. پس حمایت خانوادگی و اهمیت دادن والدین به کودک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با کسب اگاهی در زمان لازم نسبت به مشکلات شنیداری کودک خود می توانید از روش های پیشگیرنده و درمانی مناسب استفاده نمایید.

 

  • عوامل ناشنوایی نوزادان و کودکان

از عواملی که خطر ایجاد مشکلات شنیداری حسی عصبی در کودکان را افزایش می‌دهد، می توان به موارد زیر اشاره داشت :

1) سابقه فامیلی ناشنوایی (عوامل عوامل ژنتیکی، علت ۵۰ درصد ناشنوایی‌های شدید دوران کودکی است.)

2) نسبت فامیلی والدین ( ازدواج فامیلی )

3) مصرف داروهای اتوتوکسیک

4) تشنج

5) زردی نوزادی منجر به تعویض خون ( ناسازگاری خونی)

6) ضربه به سر

7) بیماریهایی مثل مننژیت، سرخجه مادرزادی

8) وزن بدو تولد کمتر از ۲۵۰۰ گرم

9) تروما به مادر در دوران بارداری

10) ابتلای مادر به بیماریهایی مثل سرخجه در دوران بارداری

11) تماس وی با اشعه ایکس در این دوران و همچنین مشکلات در حین زایمان

 

مادران باید نسبت به وضعیت شنیداری فرزند خود آگاه باشند و تا قبل از سن یک سالگی کودک متوجه ی علایم اختلال شنیداری در کودک خود شوند تا خدایی نکرده کودک آنها به ناشنوا یی دچار نباشد. یکی از ساده ترین راهکارها دقت به نحوه ی واکنش پذیری کودک به رفتارها و صداهای محیطی است .

 

پایگاه های سنجش شنوایی مراکزی هستند که می توانید کودک خود را برای انجام تست شنیداری به این مراکز ببرید ولی در نظر داشته باشید که میانگین سن تشخیص کمبود شنوایی در ایران سه و نیم سالگی است هرچند که تشخیص ناشنوا یی قبل از ۲ سالگی، کلید موفقیت در درمان و ناتوانی این کودکان است. غربالگری کاری است که در این مراکز در فواصل زمانی مشخص برای کودکان انجام می گردد تا در دوران خردسالی از نظر سنجش شنوایی پیگیری شوند.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما