حس حسادت کودکان را تشخیص دهید!

حسادت از 14 ماهگی به‌عنوان بعدی از رشد هیجانی دیده می‌شود و در کودکان 3 ساله خیلی شدید است و در این دامنه سنی به خاطر وابستگی به مادر حسادت بیشتر دیده می‌شود و از یک تا پنج‌سالگی واکنش طبیعی است و در همۀ کودکان مشاهده می‌شود. نوع و میزان و شدت حسادت به زمان […]

حسادت از 14 ماهگی به‌عنوان بعدی از رشد هیجانی دیده می‌شود و در کودکان 3 ساله خیلی شدید است و در این دامنه سنی به خاطر وابستگی به مادر حسادت بیشتر دیده می‌شود و از یک تا پنج‌سالگی واکنش طبیعی است و در همۀ کودکان مشاهده می‌شود. نوع و میزان و شدت حسادت به زمان و مکان و سن و جنس کودک نیز بستگی دارد.

 

حسادت در دختران به‌ مراتب بیشتر از پسران مشاهده می‌شود و در کودکان اول خانواده بیشتر شایع است. اما حسادت در بین اقشار و طبقات اجتماعی و در همه سنین وجود دارد و یکی از رفتارهای شایع کودکان و نوجوانان است. حسادت غالباً بااحساس کمبود یا حقارت همراه است و بیشتر در مواقعی دیده می‌شود که کودک دیگری به علت داشتن صفت ویژه‌ای مورد توجه و تحسین شدید قرار می‌گیرد.

 

یکی از عوامل موثر در پیدایش حسادت عدم اتخاذ یک روش در تنبیه و تشویق بچه ها است.

اگر ذهن بچه های بزرگتر را برای تولد نوزاد آماده کنند کمتر نسبت به نوزاد حسادت می ورزند گاهی بچه ها نسبت به اعضاء خانواده یا افرادی که مانع مصاحبت مادر با ایشان می شوند حسادت می کنند. به تدریج که بچه از محیط خانواده دور می شود و با افراد بیشتری ارتباط پیدا می کند، حسادت او نسبت به برادران و خواهران خود کم می شود.

 

پس از ورود به مدرسه و شرکت در کلاس حسادت بچه ها نسبت به افراد همسن و همکلاسی ظاهر می شود معمولاً شاگردانی که توجه معلم را به خود جلب می کنند و در دروس و یا ورزش و امور اجتماعی بیشتر از دیگران فعالیت می نمایند مورد حسادت افراد همسن و یا همکلاسی خود واقع می شوند.

 

حسادت بچه ها در انتقاد از کارهای یکدیگر، در جرو بحث، مزاحمت، مسخره کردن، آزار رسانیدن و تحریک افراد به ضد یکدیگر ظاهر می شود در بسیاری از موارد بچه ها حسادت خود را به صورت طعنه زدن، بی اعتنایی، خیالبافی دروغ و تقلب ظاهر می سازند. محیط خانه و مدرسه نباید رقابت و هم چشمی را تشویق کند زیرا رقابت باعث پیدایش حسادت می شود ایجاد روح همکاری درمیان بچه ها و شرکت دادن آنها در بحث و مناظره منطقی مانع پیدایش حسادت در میان ایشان خواهد شد.

 

  • حسد با فشار عاطفی همراه است و به اشکال گوناگون ظاهر می‌شود. کودک حسود ممکن است:

1) با رقیب خود دشمنی و بد رفتاری کند.

2) از شخص مورد علاقه دوری کند.

3) از جمع، گوشه‌گیری و تظاهر به بی‌اعتنایی کند.

4) به تعالی و برترسازی و به رقابت ابداعی یا خلاق بپردازد.

 

اعمال طفل همیشه در همه موارد یکسان نیستند. گاهی ممکن است، شخص مورد نظر را مورد حمله قرار دهد و گاهی در صدد جلب محبتش برآید. در هر صورت تشویق و عدم اعتماد از کلیه اعمالش هویداست و چنین می‌نماید که می‌خواهد شایستگی خود را به شخص مورد علاقه نشان دهد. طفلی که خود را گرفتار رقیب می‌بیند همه کوشش‌ها را بکار می‌برد تا به هر طریقی این مشکل را حل کند. یک کودک چهار ساله را به خود جلب کند و گاهی با آنها تندی می‌کرد و به نوزاد بد می‌گفت و انگشت می‌مکید. پاسخ‌های حسد، ممکن است تمام ذهن کودک را مدتی اشغال کند و یا اینکه در فواصل مختلف و فقط هنگام برخورد وضع حسد انگیز ظاهر شود.

 

  • بهترین روش پی بردن به حسادت نقاشی و بازی درمانی است…

به عنوان مثال وقتی از یک کودک مبتلا به حسادت درخواست شد که اسامی اعضای خانواده را بنویسید کودک نام فردی را که دوست نداشت یادداشت نکرد حتی وقتی به وی یاد آوری شد به نظر می رسد کسی را فراموش کرده است. با قدری تامل جواب داد نه اسم کسانی که دوست داشتم را نوشتم. در مثالی دیگر از کودک مبتلا به حسادت تقاضا شد، که ساختمان خانه خودشان را نقاشی کند و اتاقهای افراد خانواده را مشخص کند کودک پس از نقاشی محلی برای فرد مورد تنفر تعیین نکرد.

کودک در بازی با عروسک های مختلف به عروسکی که به نام شخص مورد تنفر نامگذاری شده توجهی نمی کند. یا آن را پاره می کند بعضی عقیده دارند که بازی درمانی و نقاشی ضمن اینکه یک روش تشخیصی و پی بردن به علت حسادت است یک روش درمانی نیز هست زیرا فرد به وسیله آن احساساتش را بیان می کند و خود را تخلیه می کند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما