تشویق به فعالیتهای گروهی

زماني كه بچه‌ها با همكاری يكديگر به صورت جمعی به دنبال دستيابی به هدفی مشترک هستند، خواهند توانست به انجام پروژه‌ای دست بزنند كه به تنهايی قادر به انجام آن نبوده‌اند. همچنين كار گروهی به بچه‌ها كمک می كند كه كارهايی كه در آن‌ها مهارت بالايی ندارند، بهتر شوند، مانند صبور بودن، كار كردن براساس […]

زماني كه بچه‌ها با همكاری يكديگر به صورت جمعی به دنبال دستيابی به هدفی مشترک هستند، خواهند توانست به انجام پروژه‌ای دست بزنند كه به تنهايی قادر به انجام آن نبوده‌اند. همچنين كار گروهی به بچه‌ها كمک می كند كه كارهايی كه در آن‌ها مهارت بالايی ندارند، بهتر شوند، مانند صبور بودن، كار كردن براساس برنامه‌های از پيش سازمان يافته، كار كردن در سر وقت و …

 

همکاری کودکان در خانه و مدرسه هم تمرین خوبی برای تقویت مهارت های کار تیمی در بزرگسالی محسوب می شود. مشارکت کودکان در فعالیت های گروهی تنها مهارت های اجتماعی آنها را در کار تیمی افزایش نمی دهد بلکه عناصر مختلف جامعه پذیری و هوش هیجانی را نیز تقویت می کند. برای مثال کودک هنگام کار در یک گروه با تلاش جمعی برای یک هدف مشترک و بزرگ تر، احترام گذاشتن به دیگران، همدلی با دوستان، کنترل هیجانات و… آشنا می شود.

 

ترغیب کودکان به کار گروهی باعث انجام رفتارهای گوناگون می شوند که عبارتند از :

  • بروز رفتارهای اجتماعی و منسجم
  • توانمندی برای فهمیدن همیاری
  • انرژی گرفتن که در جمع
  • گسترش مهارت های اجتماعی
  • کودکان خجالتی امکان بروز پیدا می کنند یا (ابراز عقیده) بدون سرزنش یا نصیحت
  • کنترل احساسات و عواطف و تعدیل کردن نا امیدی و احساس شکست

 

چون فضا، فضای کودکانه است .کسی به کسی برتری ندارد. کودکان به سادگی می توانند ابراز وجود کنند و رقابت سالم است. تمامی انسان‌ها در هر گروه و جامعه‌ای با توجه به توانایی‌ها و شرایط حاکم، با همکاری یکدیگر به بقای خود و دیگران کمک کرده‌اند. هرچه فرد در برقراری ارتباط در جامعه با دیگران موفق‌تر عمل کند و در واقع هوش اجتماعی بالاتری داشته باشد، زندگی بهتر و راحت‌تری را تجربه خواهد کرد.

 

یادگیری تکنیک‌های همکاری و برقراری ارتباط با دیگران یکی از ضروریات مهم در زندگی هر کودکی محسوب می‌شود. زمانی که فرد در سنین پایین همچون دوران دبستان آموزش ببیند، این آموزه‌ها در وی درونی شده و سبب خواهد شد در آینده در زندگی موفق‌تر عمل کند.

 

دستاوردهای کار تیمی قابل مقایسه با کارفردی نیست و در کار گروهی می‌توانیم توانمندی‌های فردی خود را به اشتراک بگذاریم. همدلی، تعامل و همکاری در کار تیمی می‌تواند موجب موفقیت افراد و در نتیجه گروه شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما