اختلال در خواندن

قبل از ورود کودک به مدرسه، غالبا والدین از اختلال خواندن وی باخبر نیستند، اما با رفتن به مدرسه ممکن است علائم زیر در وی مشاهده شود: – اشکال در خواندن و عدم تمایل به خواندن – بدخطی و ضعف در نوشتن – کندی در نوشتن – اشکال در درس ریاضی – اشکال در درک […]

قبل از ورود کودک به مدرسه، غالبا والدین از اختلال خواندن وی باخبر نیستند، اما با رفتن به مدرسه ممکن است علائم زیر در وی مشاهده شود:

– اشکال در خواندن و عدم تمایل به خواندن

– بدخطی و ضعف در نوشتن

– کندی در نوشتن

– اشکال در درس ریاضی

– اشکال در درک مطلب و مفهوم موضوع

– اشکال در حافظه

– اشکال در زبان (مثلا در دروس شفاهی و یا به خاطر آوردن لغات)

 

والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که کودکان مبتلا به اختلالات خواندن ممکن است به تدریج دچار مشکلات رفتاری و شخصیت شوند. همچنین اختلال خواندن ممکن است منجر به بی‌علاقگی آن ها نسبت به تکالیف مدرسه و در نهایت امتناع از کارهای دشوار گردد. اختلالات خواندن همچنین ممکن است باعث اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و گوشه‌گیری کودک شود.

 

  • خصوصیات و ویژگی ها :

دانش آموزانی که اختلال در خواندن دارند بعضی از ویژگیهای زیر را از خود نشان می دهند :

– ناتوانی در یادگیری و یادآوری کلماتی که دیده اند.

– آینه نویسی دارند یعنی بعضی حروف کلمات را برعکس از آخر به اول می نویسند. مثلاً کلمه (سارا) را (راسا) می نویسند.

– در هجی کردن کلمات مشکل دارند.

– اشکال در سازماندهی مواد و مطالب نوشتاری

– اشکال در یافتن کلمات صحیح برای برقراری ارتباط گفتاری یا نوشتاری

– قاطی کردن حروف کلمات، معکوس خواندن حروف و کلمات.

– ضعف توانایی در خواندن کلمات، ضعف در حافظه دیداری جهت ارتباط علائم زیانی

– اشکال در تخیل و تجسم کلمات، اشکال در ذخیره سازی و بازیابی اسامی حروف نوشته شده.

– از خواندن لذت نمی برند.

– اشکا لات در نوشتن دیکته، اشکال در اعمال آنچه نسبت به موقعیت های اجتماعی یا یادگیری خوانده شده است.

– خط ناخوانا، پریشانی در استفاده از حروف و جایگزینی حروف همخوان مانند همپازی به جا همبازی .

– نسنجیدگی و بیقراری در استفاده از دست.

 

عوامل اختلال خواندن را به شرح زیر معرفی کرد :

– عدم آمادگی برای خواندن، عقب ماندگی عمومی رشد گفتار و اشکالات گفتاری

– معلولیت های جسمانی مانند اشکالات دیداری و شنیداری، محدودیت واژه ها

– نیروی زیستن ناکافی، معلولیت های فرهنگی و اجتماعی

– عوامل شخصیتی ( اشکالات عاطفی و سازگاری)، عوامل اجتماعی، عوامل محیطی

– عدم توجه به مدرسه و تغییر مکرر مدرسه یا آموزگار، شرایط نامساعد خانه

– روش های آموزشی ناقص و تشکیلات ناقص مدرسه، محتوای ناکافی متن خواندنی که حاوی ارزش باشد.

– اشکال در درک موقعیت فضایی، عدم برتری جانبی، اختلال در قدرت حرکت

– تشخیص ضعفیف بین تصاویر مشابه

 

اگر چه بچه ها به طور طبیعی و به طور نرمال می شنوند، اما در نهایت، در ادراک کلمات یا حروف، برای این که آن ها را به نظم، ترتیب و قانون صحیح دربیاورند، با دشواری کامل مواجه هستند. (ب) را با (پ) چنان قاطی و اشتباه می کنند که کلمات مشابه ساخته شده از حروف های ب و پ شنیداری و بینایی، حتی از نظر دستور آموزشی و پرورشی، کاملاً در هم و پر اشتباه خواهد شد.

 

هجی کردن به اشتباه صورت می گیرند و حروف یک کلمه را پس و پیش مشاهده می کنند. اگر چه این دانش آموزان هوش متوسط، هوش نرمال یا هوش فرا دارند، ولی در صورت توجه نکردن به قابلیت های خلاقانه و هنرمندانه ی این بچه ها، آن ها را در مسیر ناتوانی، نا امیدی و کسب نکردن موفقیت و گنگی در یادگیری های دیگر قرار می دهیم و مشکلات رفتاری و هیجانی غیر واقعی را به عنوان مجموعه ای از اختلالات برای این بچه ها تحفه آور می شویم.

 

 

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما