فروردین ۱۴
بازدید : 396
نظرات : بدون دیدگاه
اختلال در خواندن

قبل از ورود کودک به مدرسه، غالبا والدین از اختلال خواندن وی باخبر نیستند، اما با رفتن به مدرسه ممکن است علائم زیر در وی مشاهده شود: – اشکال در خواندن و عدم تمایل به خواندن – بدخطی و ضعف در نوشتن – کندی در نوشتن – اشکال در درس ریاضی – اشکال در درک […]

قبل از ورود کودک به مدرسه، غالبا والدین از اختلال خواندن وی باخبر نیستند، اما با رفتن به مدرسه ممکن است علائم زیر در وی مشاهده شود:

– اشکال در خواندن و عدم تمایل به خواندن

– بدخطی و ضعف در نوشتن

– کندی در نوشتن

– اشکال در درس ریاضی

– اشکال در درک مطلب و مفهوم موضوع

– اشکال در حافظه

– اشکال در زبان (مثلا در دروس شفاهی و یا به خاطر آوردن لغات)

 

والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که کودکان مبتلا به اختلالات خواندن ممکن است به تدریج دچار مشکلات رفتاری و شخصیت شوند. همچنین اختلال خواندن ممکن است منجر به بی‌علاقگی آن ها نسبت به تکالیف مدرسه و در نهایت امتناع از کارهای دشوار گردد. اختلالات خواندن همچنین ممکن است باعث اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و گوشه‌گیری کودک شود.

 

  • خصوصیات و ویژگی ها :

دانش آموزانی که اختلال در خواندن دارند بعضی از ویژگیهای زیر را از خود نشان می دهند :

– ناتوانی در یادگیری و یادآوری کلماتی که دیده اند.

– آینه نویسی دارند یعنی بعضی حروف کلمات را برعکس از آخر به اول می نویسند. مثلاً کلمه (سارا) را (راسا) می نویسند.

– در هجی کردن کلمات مشکل دارند.

– اشکال در سازماندهی مواد و مطالب نوشتاری

– اشکال در یافتن کلمات صحیح برای برقراری ارتباط گفتاری یا نوشتاری

– قاطی کردن حروف کلمات، معکوس خواندن حروف و کلمات.

– ضعف توانایی در خواندن کلمات، ضعف در حافظه دیداری جهت ارتباط علائم زیانی

– اشکال در تخیل و تجسم کلمات، اشکال در ذخیره سازی و بازیابی اسامی حروف نوشته شده.

– از خواندن لذت نمی برند.

– اشکا لات در نوشتن دیکته، اشکال در اعمال آنچه نسبت به موقعیت های اجتماعی یا یادگیری خوانده شده است.

– خط ناخوانا، پریشانی در استفاده از حروف و جایگزینی حروف همخوان مانند همپازی به جا همبازی .

– نسنجیدگی و بیقراری در استفاده از دست.

 

عوامل اختلال خواندن را به شرح زیر معرفی کرد :

– عدم آمادگی برای خواندن، عقب ماندگی عمومی رشد گفتار و اشکالات گفتاری

– معلولیت های جسمانی مانند اشکالات دیداری و شنیداری، محدودیت واژه ها

– نیروی زیستن ناکافی، معلولیت های فرهنگی و اجتماعی

– عوامل شخصیتی ( اشکالات عاطفی و سازگاری)، عوامل اجتماعی، عوامل محیطی

– عدم توجه به مدرسه و تغییر مکرر مدرسه یا آموزگار، شرایط نامساعد خانه

– روش های آموزشی ناقص و تشکیلات ناقص مدرسه، محتوای ناکافی متن خواندنی که حاوی ارزش باشد.

– اشکال در درک موقعیت فضایی، عدم برتری جانبی، اختلال در قدرت حرکت

– تشخیص ضعفیف بین تصاویر مشابه

 

اگر چه بچه ها به طور طبیعی و به طور نرمال می شنوند، اما در نهایت، در ادراک کلمات یا حروف، برای این که آن ها را به نظم، ترتیب و قانون صحیح دربیاورند، با دشواری کامل مواجه هستند. (ب) را با (پ) چنان قاطی و اشتباه می کنند که کلمات مشابه ساخته شده از حروف های ب و پ شنیداری و بینایی، حتی از نظر دستور آموزشی و پرورشی، کاملاً در هم و پر اشتباه خواهد شد.

 

هجی کردن به اشتباه صورت می گیرند و حروف یک کلمه را پس و پیش مشاهده می کنند. اگر چه این دانش آموزان هوش متوسط، هوش نرمال یا هوش فرا دارند، ولی در صورت توجه نکردن به قابلیت های خلاقانه و هنرمندانه ی این بچه ها، آن ها را در مسیر ناتوانی، نا امیدی و کسب نکردن موفقیت و گنگی در یادگیری های دیگر قرار می دهیم و مشکلات رفتاری و هیجانی غیر واقعی را به عنوان مجموعه ای از اختلالات برای این بچه ها تحفه آور می شویم.

 

 

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما