آوریل 8
بازدید : 2915
نظرات : بدون دیدگاه
برکت شیر مادر

از جمله حقوق کودک، تغذیه با شیر مادر است. اسلام نیز این حق را برای کودک محفوظ داشته است و از مادران می خواهد کودکان خود را دو سال تمام شیر دهند. هنگامی که مادر، بچه را در آغوش می گیرد، او را نوازش و از او دل جویی می کند، روح و روان کودک […]

از جمله حقوق کودک، تغذیه با شیر مادر است. اسلام نیز این حق را برای کودک محفوظ داشته است و از مادران می خواهد کودکان خود را دو سال تمام شیر دهند. هنگامی که مادر، بچه را در آغوش می گیرد، او را نوازش و از او دل جویی می کند، روح و روان کودک را از عشق و امید به زندگی سرشار می سازد. کودک هنگام خوردن شیر، با شنیدن صدای قلب مادر آرامش می یابد.

 

به مادران توصیه می شود که زمان شیر دادن به کودک، او را در سمت چپ خود بخوابانند؛ زیرا هنگامی که او درون رحم بوده، با صدای ضربان قلب مادر انس داشته و به همراه این صدا به او غذا می رسیده است. شیر مادر یکی از منابع اصلی تغذیه و کاملترین غذا برای نوزاد در هنگام تولد تا دو سالگی می باشد که خواص شگفت انگیزی از جمله خاصیت ایمنی زایی برای کودک دارد.

 

سلول‌های زنده و مواد مختلف شیر مادر دارای خاصیت ضدمیکروبی خاصی است که در نتیجه تغذیه شیرخوار با آن، احتمال ابتلای شیرخوار به بسیاری از عفوت‌های گوارشی و تنفسی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. به علت وجود آب کافی در شیر مادر تشنگی نوزاد برطرف می‌شود و نیازی نیست به او آب بدهیم. این امر از بسیاری بیماری‌های گوارشی کودک که بر اثر استفاده از آب آلوده (حتی در مناطق شهری) پدید می‌آید پیشگیری می‌کند.

 

تغذیه با شیر مادر در ایجاد رابطه عاطفی عمیق بین مادر و کودک بسیار موثر است و اثر مطلوب روانی خاصی بر کودک دارد، چنانکه کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند در دوران بلوغ آرام ترند و از امنیت روانی بیشتری برخوردارند. شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند کمتر دچار مشکلات دندانی ناشی از مصرف پستانک و شیشه می‌شوند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما