آوریل 16
نویسنده : فاطمه خوش بیانی
بازدید : 833
نظرات : بدون دیدگاه
همراهی کودک در آشپزخانه

وقتی به همراه کودک یک غذای ساده و سالم تهیه می کنید، احتمال اینکه کودک به خوردن غذای سالم تشویق شود بسیار زیاد است. خصوصا در باره کودکان بدغذا، بطوریکه احتمالا غذایی که خودشان در تهیه آن مشارکت داشته اند را بهتر از غذایی که شما آماده شده جلویشان بگذارید میخورند.   کودکان زودتر از […]

وقتی به همراه کودک یک غذای ساده و سالم تهیه می کنید، احتمال اینکه کودک به خوردن غذای سالم تشویق شود بسیار زیاد است. خصوصا در باره کودکان بدغذا، بطوریکه احتمالا غذایی که خودشان در تهیه آن مشارکت داشته اند را بهتر از غذایی که شما آماده شده جلویشان بگذارید میخورند.

 

کودکان زودتر از آنچه شما تصور کنید می توانند در آشپزخانه به شما ملحق شوند. بچه ها تقریبا از ۳ سالگی به پیمانه کردن مواد با قاشق، مخلوط کردن، هم زدن و شکل دادن به خمیر علاقه مند میشوند و البته با کمی کمک انجام آنها را به سرعت می آموزند. علاوه بر این کودکان دوست دارند با مواد مختلف بازی کنند. می توانید ظرفی از مواد مختلف را در دسترس او قرار دهید و همین طور که در آشپزخانه مشغول کار هستید کودکتان نیز به شناخت خود از محیط و مواد گوناگون ادامه می دهد.

 

در انتخاب دستورات غذایی برای آشپزی با کودک دقت کنید چراکه کودکان اغلب کم حوصله هستند. دستوراتی را انتخاب کنید که بسیار ساده اند و به سرعت آماده می شوند

 

اگر به آشپزی با کودکان ادامه دهید آن ها در سن ۶ سالگی قادر خواهند بود پوست بگیرند، رنده کنند و مواد را ریز کنند. و احتمالا ۱ سال پس از آن آشپزکوچولوی شما آماده خواهد بود که کار با چاقو را بیاموزد و به آهستگی تمام فرآیند درست کردن غذا را خودش انجام دهد.

 

  • نکاتی که باید در آشپزی به کودکان آموزش داد:

1- هر آشپزی در هر سن و سالی قبل از این که شروع به آشپزی کند باید دست های خود را بشوید.

 2- کودکان نسبت به بعضی از مسائل کم توجهند. در تهیه غذا آن ها را سریع، ساده و کوتاه راهنمایی کنید.

3- کودکان هنگامی که هیجان زده می شوند فراموش هم می کنند هر چند بار که نیاز باشد دستورات تهیه غذا را برایشان تکرار کنید.

4- آشپزان کوچک نیازمند نظارت دائمی هستند.

5- در اتمام آشپزی آن ها را به تمیز کردن آشپزخانه ترغیب و کارهای ساده نظافت را به آن ها واگذار کنید. کودکان با لمس کردن، احساس کردن، بوییدن و گوش دادن می آموزند آن ها دوست دارند که در آماده سازی غذا به کمک کنند زیرا در هنگام آشپزی کردن از تمام حواسشان استفاده می کنند. آن ها دوست دارند از غذایی که خودشان تهیه می کنند بخورند. روش های زیر به شما کمک می کند تا کودکان را در پخت غذا شریک کنید.

 

  • فواید آشپزی کودکان در کنار بزرگترها

1- کودکانی که کم اشتها هستند یا به غذا زمانیکه خودشان مشغول پخت و پز کنار والدین یا بزرگترها می شوند در انتها بیشتر مشتاق هستند تا غذای پخته شده توسط خودشان را میل کنند.

2- کودکان با انواع مواد غذایی آشنا می گردند و درحین کار می توانید از خواص هر ماده غذایی برایشان صحبت کنید.

3- کودکان با نظم و ترتیب آشنا می گردند و می دانند که برای تهیه یک غذا نظم و ترتیب باید رعایت شود تا هر ماده اولیه غذایی به موقع به غذا اضافه گردد.

4- از همه مهمتر کودکان می آموزند که برای رسیدن به هدفشان باید صبور باشند.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما