آوریل 18
نویسنده : فاطمه خوش بیانی
بازدید : 701
نظرات : بدون دیدگاه
خود محوری

خود محوري در كودكان جز فرآيند طبيعي رشد است و نبايد با آن مبارزه كرد، بلكه بايد به تدريج، كودک را به مراحل بالاتر سوق داد. باید  با احترام به مراحل رشد شناخت كودک، با استفاده از داستان فيلم و بويژه قصه هاي كودكانه، توجه كودكان به تدريج به گروه همسال دستان و ديگر اعضاي […]

خود محوري در كودكان جز فرآيند طبيعي رشد است و نبايد با آن مبارزه كرد، بلكه بايد به تدريج، كودک را به مراحل بالاتر سوق داد. باید  با احترام به مراحل رشد شناخت كودک، با استفاده از داستان فيلم و بويژه قصه هاي كودكانه، توجه كودكان به تدريج به گروه همسال دستان و ديگر اعضاي خانواده جلب كرد.

 

البته بازي هاي گروهي و دسته جمعي هم مي تواند در توليد اين احساس نقش به سزايي داشته باشند. به کودکتان بازی های گروهی یاد دهید. مثلا با هم پازل درست کرده و برا ی گذاشتن تکه های آن نوبت تعیین کنید. علاوه بر بازی میتوانید مفهوم مشارکت را درکارهای خانه نیز به او بیاموزید مثلا حالا که 2 سال دارد میتواند در چیدن میز غذا یا سفره به شما کمک کند و وسایل را کم کم بیاورد.

 

هر بچه ای گاهی رفتار گستاخانه از خود نشان می دهد. عکس العمل شما به این رفتار ، عامل  مهمی در میزان تکرار آن در فرزند شما به شمار می رود. با ایجاد قوانین داخلی خانه شروع کنید. این نکته را روشن کنید که شما می خواهید که تمام اعضای خانواده نسبت به هم رفتار مودبانه داشته باشند و با الفاظ و کلمات محترمانه همدیگر را مورد خطاب قرار دهند. در زمان مناسب به فرزندانتان بگویید که چه کارهای منفی ای باعث شکستن قوانین می شود.

 

رفتار گستاخانه می تواند حالت خفیف داشته باشد و یا بسیار حاد و غیر قابل تحمل باشد. رفتار گستاخانه خفیف مثل چرخاندن چشم و سر و یا گفتن جملاتی مثل «حالا هر چه که هست.» در زمانی که آن ها را مورد خطاب قرار می دهید، می باشد. در حالت های شدید و حاد، رفتار گستاخانه فریاد زدن و خطاب کردن والدین به اسم و یا حتی برخورد فیزیکی با پدر و مادر است. اگر این رفتار کنترل و هدایت نشود و در مسیر صحیح قرار نگیرد می تواند به مرور زمان بدتر و بدتر می شود. اگر کودک در سنین خردسالی رفتار گستاخانه در حد متوسط داشته باشد در سنین نوجوانی این رفتار می تواند بسیار حاد شود. شما با کنترل رفتار و برخوردهای اجتماعی خود، می توانید الگوی عملی مناسبی برای فرزندتان باشید.

 

كودكان زمانی كه دریابند می‌توانند وسایل مورد علاقه‌شان را نگه دارند، برای بخشش سایر وسایلشان راحت‌تر اقدام می‌كنند. اگر فرزندان ما انتظار حقّ بیشتری داشته و گمان کردند که باید بیش از دیگر اعضای خانواده استفاده کنند، به هیچ وجه تسلیم خواسته­ ی آن ­ها نشده و به شیوه­ ای صحیح به آن­ ها تذکر دهیم.

 

کودک زمانی مفهوم سهیم شدن با دیگران را یاد می‌گیرد که احساس امنیت درونی کند بنابراین اگر کودک در یابد که از سوی بزرگترهایش مورد توجه و علاقه است و برای حمایت شدن نیازی به سرسختی و پافشاری ندارد، حس امنیت در او شکل خواهد گرفت و به تدریج می‌تواند به نیازهای دیگران هم توجه کند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما