می 10
بازدید : 1237
نظرات : بدون دیدگاه
انواع و علل بیش فعالی

یکی از ویژگی های مهم این اختلال که تقریبا همواره وجود دارد این است که آن ها به آسانی گرفتار حواس پرتی و پریشانی فکر یا کوتاهی مدت زمان توجه می شوند. این مشکل مانند بیش فعالی چندان مشهود نیست.خردسالان در مقایسه با بزرگسالان نسبتا فاقد مهارت تمرکز وادامه انجام وظایف دراز مدت و کسالت […]

یکی از ویژگی های مهم این اختلال که تقریبا همواره وجود دارد این است که آن ها به آسانی گرفتار حواس پرتی و پریشانی فکر یا کوتاهی مدت زمان توجه می شوند. این مشکل مانند بیش فعالی چندان مشهود نیست.خردسالان در مقایسه با بزرگسالان نسبتا فاقد مهارت تمرکز وادامه انجام وظایف دراز مدت و کسالت آور هستند.او مانند یک کودک نو پا و شاگرد کودکستانی با شتاب از کاری به کار دیگر می پردازد و در آخر به نظر می رسد در انجام کار دچار سرگشتگی است.

 

در مدرسه چون نمی تواند برای مدت طولانی به چیزی توجه کند، تکالیفش را تمام نمی کند. بسیاری از این کودکان حداقل برای اندک مدتی می توانند به دقت به چیزی گوش دهند.اگر آزمایش کننده (روان شناس،روانپزشک،پزشک و آموزگار) تغییر پذیری پتانسیل چنین رفتاری را تشخیص ندهد ممکن است به نتیجه ای نا درست دست یابد که کودک سالم است و این اولیا و مربیان هستند که بیش از حد واکنش نشان می دهند.

 

این کودکان مشکل هایی را در توجه انتخابی نشان می دهند و از آنجاکه قادر به کنترل توجه خود نیستند د رحین انجام کارها وتکالیف به رویا فرو می روند واین نا توانی خود عاملی برای ناتوانی های تحصیلی ور فتارهای اجتماعی می شود.

 

  • پرتحرکی – تکانشی:

اولیا ومعلمان آن ها را به منزله کودکانی که بیش از حد پرجنب وجوش هستند، توصیف می کنند.مرتب به اطراف می دوند واز در و دیوار بالا می روند.درآرام نشستن مشکل دارند حتی در هنگام خواب بیش از اندازه به اطراف حرکت می کنند. منظور از تکانشگری نیز انجام یک عمل بدون فکر وتامل در مورد عمل ونتیجه آن است. به عبارتی برانگیختگی در این کودکان، ناتوانی در فکر کردن قبل از انجام یک عمل نیست، بلکه انجام عمل پیش از آن که مدت زمانی رابه فکر کردن اختصاص دهند است.

 

تکانشگری چهار نوع است:

1- عمل بدون کنترل ، بازداری یا توقف

2- عمل بدون تفکر یا ملا حظه گری

3- عمل بدون پیش بینی، برنامه ریزی کافی یا درنظر گرفتن پیامد ها

4- عمل آنی و ناگهانی.

 

مورد دیگری که در بحث تکانشی مهم ومسأله ساز است کنترل ادرار ومدفوع است. کودکان خردسال بیش فعال ممکن است در مدت روز خود راخیس یا کثیف کنند. به نظر می رسد آنها به نیازهای فشارخویش توجهی ندارند وتا اندازه ای خود را تخلیه می کنند.

 

  • ترکیبی:

در این نوع اختلال فرد بسیار فعال است و بدون فکر اقدام به فعالیت و انجام کار می‌نماید. کودکان با این نوع اختلال نشانه‌هایی از هر دو نوع قبل را که متذکر شدیم دارا هستند. آنها در توجه‌کردن، بیش‌فعال بودن و کنترل تکانش‌های خود دچار مشکل هستند البته گاهی تمام کودکان بی‌توجه هستند و یا اینکه بیش از حد فعالیت می‌کنند و حرکات تکانشی دارند.

 

علل اختلال بیش فعالی

در حال حاضر علل اصلی این اختلال نا شناخته است. این احتمال وجود دارد که ناشی از مجموعه عوامل پیچیده ای باشد. در اینجا به ذکر چند مورد می پردازیم.

 

1- عوامل ژنتیک

در مطالعه اعضای خانواده کودکان دارای این اختلال مشاهده شده که یکی از اعضا که معمولا پدر است به علت عوامل ژنتیکی دارای همین اختلال است. در مطالعه هم شکمان و فرزند خوانده ها رابطه قوی بین عوامل ژنتیک و وجود این اختلال مشاهده شده است. آن ها با مطالعه عوامل خانوادگی – ژنتیک – روانی اجتماعی در خویشاوندان درجه اول این کودکان دریافتند احتمال وجود اختلالی مشابه بسیار زیاد است.

 

2- عوامل عصبی و شیمیایی

در بخش های گوناگون مغز ناقل های عصبی مختلفی وجود دارند.اگر میزان یک ناقل عصبی ناکافی باشد بخشی از مغز که باید روی آن عمل کند بدرستی کار نخواهد کرد. کوکان بیش فعال ممکن است دچار کمبود هایی در بعضی ناقل های عصبی باشند.

 

3- خانواده و رفتار والدین

پژوهشگران این اختلال را نوعی واکنش کودک نسبت به نابسامانی های خانوادگی نظیر اعتیاد به الکل، اضطراب مزمن والدین و افسردگی مادر دانسته اند و از سوی دیگر به دلیل فراوانی بیشتر مبتلایان به بیش فعالی در خانواده های پر جمعیت آن را به محرک های محیطی نا مناسب مانند کثرت افراد وعدم رفاه خانواده نسبت داده اند. مطالعه تعامل والدین – فرزند در ایران نشان داده است که این والدین بیشتر از والدین کودکان عادی از شیوه های فرزند پروری خودکامه استفاده می کنند، دارای اعتماد به نفس کمتری هستند، از شیوه های تنبیهی بیشتری استفاده می شد وروابط سردی با فرزندانشان دارند.

 

4- علل روانشناختی

هر اندازه کودک کم سن تر باشد ،ناراحتی یا تنش روانی وی بیشتر به شکل تظاهرات جسمانی بروز می کند.در این زمینه چگونگی رفتار والدین و واکنش آنها مهم است. در تعدادی از کودکان ،بیش فعالی آشکارا جنبه مرضی دارد.از جمله رفتار های تحریک آمیز وخطرناکی که موجب می شود کودک خود را مدام در موقعیت های مخاطره انگیز قرار دهد. بالاخره بیش فعالی می تواند پاسخی به یک اضطراب دایم باشد.

 

5- تاثیر مواد سمی

عوامل محیطی مانند مسمومیت سربی، تاثیر امواج تلویزیونی وچراغ های مهتابی را از علل احتمالی بیش فعالی در نظر گرفته اند. بیش فعالی می تواند ناشی از مواد افزودنی یا ترکیب کننده های طبیعی برخی غذاها باشد بنابراین یک رژیم غذایی مرکب از گوشت تازه، سبزیجات، شیر را پیشنهاد می شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما