یادگیری، موانع و راه درمان

اختلال خواندن شايع ترين نوع اختلال يادگيري است و كودک در اين اختلال در صحيح خواني، رمزگشايي، سرعت و دقت خواندن و درک مطلب مشكل دارد. كندي در يادگيري پيشوند ها، پسوند ها، كلمات ريشه اي و ساير فنون خواندن از ديگر نشانه‌هاي اختلال است. همچنين كودك در يادآوري و فهم آنچه خوانده است مشكل […]

اختلال خواندن شايع ترين نوع اختلال يادگيري است و كودک در اين اختلال در صحيح خواني، رمزگشايي، سرعت و دقت خواندن و درک مطلب مشكل دارد. كندي در يادگيري پيشوند ها، پسوند ها، كلمات ريشه اي و ساير فنون خواندن از ديگر نشانه‌هاي اختلال است. همچنين كودك در يادآوري و فهم آنچه خوانده است مشكل دارد، در درك، فهم و تعبير مفاهيم ضعف داشته و متن پيش رو را درست و صحيح بخواند. كودك خطاهاي پايدار در خواندن دارد و معمولاً از خواندن با صداي بلند اجتناب مي كند.

 

كودكاني كه اختلال نوشتن دارند در هجي كردن صحيح كلمات و ديكته آن، در استفاده از گرامر ضعف دارند. دست خط بدي دارند و ممكن است در يك قطعه نوشتاري، يک كلمه مشابه را در جاهاي مختلف متفاوت بنويسند. معمولاً از تكاليف نوشتني اجتناب مي كنند و تكاليف درسي خود را به كندي انجام مي دهند و خطاهاي ثابت در نوشتن دارند.كودكاني كه اختلال رياضيات دارند در استدلال و يا محاسبات رياضي ضعيف هستند و در مهارت هاي رياضيات كه نياز به درك مفاهيم پايه اي دارد، مشكل دارند.

 

با توجه به تعاريفي كه از دانش آموزان داراي مشكلات يادگيري گفته شد به نظر مي رسد معلمين از جمله اولين كساني هستند كه متوجه مشكل اين دانش آموزان مي شوند و پس از اينكه روشهاي گوناگون آموزشي را اجرا مي كنند به موفقيت چشمگيري نمي رسند.

 

اختلالات خاص یادگیری خود را در قالب پدیده هایی قابل مشاهده نشان می‌دهند. این پدیده ها، رفتارهایی هستند که هر روز در کلاس یا خانه دیده می‌شوند. مثلاً ممکن است اين كودكان در تكلم نيز مشكلاتي داشته باشند مثلا در پیدا کردن کلماتی که بیانگر نظرشان باشد، مشکل پیدا کنند یا به خاطر کنترل ماهیچه ای ضعیف دست خط بدی داشته باشند.

 

انواع اشکالات املایی دانش آموزان

به طور کلی اشکالات یا ناشی از محیط است و یا از خود فرد ناشی می شود. از دیدگاه روانشناختی می توان اشکالات املایی را ناشی از موارد زیر دانست:

  • ضعف در حساسیت شنوایی مثال: بجاي “تار”  مي‌نويسد “کار”
  • ضعف در حافظه شنوایی که سبب جا انداختن کلمات و حروف می شود .
  • ضعف در حافظه دیداری (غلط نویسی حرف  هم صدا) مثال: “طناب” و “تناب”
  • ضعف در حافظه توالی دیداری (جابه جا نوشتن حروف در کلمه) مثال : “مادر” كه “مارد” نوشته مي شود
  • قرینه نویسی (آیینه نویسی)
  • وارونه نویسی (چپه نویسی)
  • عدم دقت (کم گذاشتن سر کج ، تشدید ، کم و زیاد گذاشتن نقطه و دندانه ها و…)
  • نارسانویسی (عدم وضوح و خوانایی نوشته)

روشن است که با شناسایی سریع و به موقع مشکلات املایی روند درمان تسهیل می یابد و از تثبیت ناتوانی یادگیری در کودکان و افت تحصیلي جلوگیری خواهد شد .

 

 

چرا مهم است كه اختلالات يادگيري را تشخيص دهيم؟

پيشرفت تحصيلي كودك تأثير بسزايي براي اعتماد به نفس و تصوير مثبت ذهني او از خود دارد به همين دليل شكست نسبي يا مطلق تحصيلي در مدرسه يك عامل خطر مهم براي شكل گيري اختلالات روانپزشكي بعدي مي باشد.

 

معمولاً اين كودكان اسير يک چرخه هيجاني منفي مي شوند. به اين صورت كه ناتواني تحصيلي منجر به احساس شكست و ناكامي، اعتماد به نفس ضعيف، اضطراب، افسردگي و نقص در كفايت اجتماعي مي گردد كه اين موارد با توانايي كودک براي مشاركت فعال و مؤثّر در امور مدرسه تداخل مي كند و مشكل يادگيري كودك شدّت مي يابد و تشديد اختلال يادگيري باعث تشديد موارد فوق مي گردد و وضعيت كودك بدتر و بدتر مي شود.

 

به دليل تمام موارد فوق تشخيص كودكان با اختلال يادگيري، كمک بسزايي به كودک و خانواده او مي نمايد و عدم تشخيص و مداخله مناسب، تأثيرات منفي جبران ناپذيري بر زندگي و آينده كودک مي گذارد.

 

شيوع واقعي اين اختلالات ناشناخته است و تخمين زده مي‌شود حدود 5تا 10درصد كودكان سنين مدرسه درگير اين اختلال باشند. اختلال خواندن نسبت به اختلالات ديكته و رياضيات شايع تر مي باشد. در مواردي نيز به طور مختلط هر سه نوع اختلال ممكن است ديده شود. اختلالات يادگيري در پسران شايع تر از دختران است. اين نسبت در پسران سه برابر دختران و گاهي پنج برابر مي باشد.

 

درمان اختلالات یادگیری:

با انجام آزمونهاي تشخيصی، معلوم مي شود كه كودك در كدام زمينه‌ها با مشكل روبرو است و حدود يادگيري او چه اندازه است و اينكه مشكل يادگيري او به كداميك از مسائل ادراک ، حافظه، زبان ، و … مربوط مي شود . سپس يک طرح آموزشي انفرادي (IEP) بر اساس زمينه هاي قدرت و ضعف كودك تهيه و تنظيم مي شود.

 

 

 

آنچه بايد معلمين و والدين بدانند:

  • با حمايت درست و مداخله ی مناسب اين كودكان مي توانند در مدرسه موفق باشند.
  • با كودک صحبت كرده و به طور باز و آشكار او را از مشكلي كه در زمينه يادگيري دارد مطلع نماييد.
  • به او يادآوري نمایيد كه در يادگيري و آموزش نياز به روشي متفاوت دارد.
  • نقاط قوت و استعدادهاي او را بشناسيد و جهت پرورش آنها، او را تشويق كنيد.
  • او را در روش ها و فنوني كه براي كمک به يادگيري مؤثّر است همراهي كنيد.
  • تلاش هاي او را براي رسيدن به موفقيت ارج بنهيد و حمايت كنيد.
  • زماني كه او مشغول مطالعه است براي او يك مدل و الگو باشيد. شما هم يك روزنامه يا كتاب بدست گرفته و مطلبي بخوانيد و يا يك متن يا نامه بنويسد.
  • انتظارات واقع‌بينانه از او داشته باشيد.
  • بين والد و معلم لازم است همكاري و تعامل نزديك وجود داشته باشد.
  • زماني كه كودك شما مي خواهد حرف بزند، به او گوش دهيد.
  • از او به خاطر مشاركت در انحام امور مدرسه و قابليت هاي خاصش قدرداني كنيد و او را تصديق و تائيد كنيد.
  • با توسل به روش هاي رفتاري انگيزه كودك را براي فعاليت هاي تحصيلي بالا ببريد.
  • در صورتی که مشکل توجه و تمرکز دارد با مصرف به موقع داروهای تجویز شده توسط پزشک، به كودک در بهبود توجه و تمرکز کمک کنید.
  • اين كودكان نيازمند آن هستند كه علاوه بر آموزش معمول كلاسي، در ساعاتي از روز تحت آموزش هاي خاص توسط معلم تعليم ديده قرار بگيرند.
  • علاوه بر درمان اختلال يادگيري، بايد اختلالات روانپزشكي همراه نيز تحت درمان قرار بگيرند مانند: اختلال بيش فعالي، كم توجهي، اضطراب افسردگي و….
  • در نظر داشته باشيد كه 75 درصد كودكان، اختلال يادگيري نقص هاي قابل توجهي در مهارت هاي اجتماعي دارند، آموزش مهارت هاي اجتماعي را از آنان دريغ نكنيد.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما