آوریل 30
نویسنده : داوود آهنگران
بازدید : 12480
نظرات : بدون دیدگاه
تقویت دیکته نویسی

به كارگيري روش هاي نوين و تجربه اندوزي، توانايي رويارويي با مسائل روز را در كودک هموار مي سازد و همچنين براي رسيدن به اهداف مورد نظر راههاي جديدي مي گشايد. چند سالي است كه كتاب فارسي پايه اول تغييراتي پيدا كرده و اين تغييرات، هم شامل خود كتاب و هم نحوه تدريس آن شده […]

به كارگيري روش هاي نوين و تجربه اندوزي، توانايي رويارويي با مسائل روز را در كودک هموار مي سازد و همچنين براي رسيدن به اهداف مورد نظر راههاي جديدي مي گشايد. چند سالي است كه كتاب فارسي پايه اول تغييراتي پيدا كرده و اين تغييرات، هم شامل خود كتاب و هم نحوه تدريس آن شده است. هر تغييراتي نيز نظرها، عقايد و گاهي نگرانيهايي را به همراه دارد. يكي از نگراني ها كه اوليا نسبت به آن حساس هستند، املاي فارسي است. در اينجا با ارائه چند روش به خانواده ها، آنان را در ياري رساندن به كودكانشان كمك و همراهي كنيم.

 

1- استفاده از كارت لغات جديد: شكل لغات جديد درس را برروي كارتهايي بنويسيد و بعد آنها را در اختيار فرزندتان قرار دهيد. بعد كارت ها را جمع كنيد و املا را بگوييد.

 

2- استفاده از كارت لغات غلط: فرزندتان غلطهاي قبلي خود را جمع آوري كند و بر روي كارت هاي بزرگ و خوانا بنويسد و قبل از گفتن املا آنها را بررسي كند تا دوباره غلط ننويسد. بعد از بررسي، املا را به او بگوييد.

 

3- استفاده از كارت لغات غلط و صحيح: كلماتي را كه مشكل است و يا كودكان در املاي آن اشكال دارند، به صورت صحيح و غلط بر روي چند كارت مثلاً به تعداد 15 عدد بنويسيد و آن ها را در اختيار فرزندتان قرار دهيد و به او بگوييد صحيح و غلط ها را از هم جدا كند. اين كار باعث تقويت حافظه و تمركز او خواهد شد.

 

4- پيدا كردن كلمات جديد درس: روزنامه و يا مجله اي را در اختيار او قرار دهيد و از او بخواهيد لغات مشكل و يا كلماتي را كه اغلب اشتباه مي نويسد از روي مجله يا روزنامه پيدا كند و آن را ببرد و در پوشه كارش بچسباند اين روش باعث افزايش قوه تمركز و دقت او خواهد شد و با بريدن و چسباندن كاغذها هماهنگي بين چشم و دست او تقويت مي شود.

 

5- پيدا كردن كلماتي كه حروف هم صدا دارند: يكي از اشكال هاي بچه ها در حروف هم صدا مثل (ض- ظ- ز- ذ) است. اين حروف در زبان فارسي مخرج يكسان دارند. براي يادگيري اين كلمات چاره اي جز تكرار و تمرين نيست. براي اين كار مي توان از روش جستجو در ميان متن ها و استخراج اين كلمات استفاده كرد.

 

6- پيدا كردن هم خانواده كلمات: عزيزانمان مي توانند هم خانواده يا مخالف و يا هم معني كلماتي را كه غلط نوشته اند را از روزنامه پيدا كنند و در زير نمره املاي خود بچسبانند.

 

7- املاي بدون نقطه و علامت: يک متن املا تهيه كنيم و در آن از نقطه و علامت استفاده نكنيم. متن را در اختيار فرزندمان بگذاريم و از او بخواهيم هر جا كه لازم است نقطه و علامت بگذارد. اين كار باعث تقويت حافظه و بالا بردن قدرت تمركز مي شود.

 

8- املاي كمري: كلماتي را كه فرزندان در آنها اشتباه و يا مشكل دارند را با انگشت اشاره بر روي كمر او بنويسيم. او با كمي دقت و تمركز كلمه را متوجه مي شود و بر روي كاغذ مي نويسد. اين املا حالت بازي دارد. شما مي توانيد جاي خود را بعد از چند كلمه با فرزندتان عوض كنيد. توجه داشته باشد كه بازي نقش مهمي در تربيت فرزندان شما دارد. شما مي توانيد در قالب بازي بسياري از مفاهيم سخت و يا حتي خواسته هاي خود را به كودكانتان آموزش دهيد.

 

9- املاي خميري: يكي از وسايلي كه در بيشتر خانه ها پيدا مي شود خمير بازي است. شما مي توانيد كلماتي را كه دوباره فرزندتان اشتباه مي نويسد با خمير درست كنيد و يا از او بخواهيد درست كند و بر روي مقوا يا كاغذ بچسباند.

 

10- املا توسط خود دانش آموز: از فرزندتان بخواهيد دفتر املاي خود را بردارد و از غلط ها و يا متنهاي مشكل به شما املا بگويد

 

  • راهکارهایی جهت تقویت مشکلات دیکته نویسی

1- تصحیح دیکته سایر دانش آموزان .

2- نقطه گذاری ،سرکش گذاری،تشدید گذاری و دندانه گذاری برای کلماتی که توسط معلم نوشته می شود.

3- رنگ آمیزی، نقاشی،وصل نقطه چین.

4- کامل کردن کلمات ناقص.

5- پیدا کردن کلمه صحیح از بین چند کلمه که غلط نوشته می شوند.

6- تمرینات ،پازل، حل معما، پیدا کردن تفاوتها و تشابهات تصاویر.

7- سایر بازی های فکری.

8- چند تصویر به کودک نشان داده شود و سپس تصاویر پنهان شوند و از ی خواسته شود که نام آن ها را بگوید.

 

راهبرد عملی جهت تقویت درس املا فارسی دانش آموزان ابتدایی:

1- تلفظ صحیح کلمه ها و ترکیب های درس

2- روان و رسا خوانی متن درس

3- به کاربردن کلمه های درس در جمله

4- تعیین تعدادی حروف جهت پیدا کردن کلماتی که دارای این حروف هستند ازمتن درس توسط دانش آموز

5- به کاربردن وضعیت نوشتن نقطه نسبت به شکل حروف یعنی محل قرارگرفتن نقطه در پایین یا بالا و تعداد نقطه

6- به کارگیری صحیح نشانه ی تشدید در کلمات مشدد درس تا ویژگی نوشتاری این کلمات در ذهن دانش آموزان تثبیت گردد .

7- به کارگیری حروف چند شکل و یک صدا در کلمات که یک دسته از آن ها حرف (س، ص، ث) هستند که در زبان فارسی یک گونه صدا دارند .

8- یادداشت کردن اشتباهات املائی دانش آموزان به منظور آموزش جبرانی آن ها در فرصت های مناسب مانند جمله سازی

9- شناخت کلمات مخالف ، هم معنی و هم خانواده های درس

10- دادن تمرین های متفاوت جهت شمارش دندانه ها

11- ساختن کلمات ترکیبی جهت تقویت املاء

12- گفتن املاء پای تخته از کلمه هایی از درس که ارزش املائی دارند .

13- پیدا کردن املای صحیح کلمات از روی کتاب توسط دانش آموز

14- در صورت امکان موقع تصحیح نمودن املاء ، دانش آموزان را انفرادی نزد خود فراخوانده تا به غلط املائی خود توجه کنند .

15- در قرائت املاء ، جملات از هم گسیخته و بی ربط ( کلمه به کلمه ) گفته نشود و به صورت جمله بیان شود .

16- متن املائی را که می خواهیم به دانش آموز بگوییم ، انتخاب می کنیم و یک بار می خوانیم تا دانش آموزان ارتباط معانی کلمات و مضمون کلی مطلب را درک کنند وبرای نوشتن املاء آمادگی کامل را کسب نمایند .

17- تقویت تندنویسی در بعضی از دانش آموزان

18- استفاده کردن از شیوه های گوناگون متن املاء

19- افزایش گنجینه لغات

20- ایجاد انگیزه در دانش آموزان نسبت به یادگیری درس املاء

 

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما