می 3
بازدید : 2751
نظرات : بدون دیدگاه
رشد ذهنی کودک 3 ساله

کودک شما شروع به اضافه کردن جزئیات به مفاهیم کلی کرده است؛ مثلا اسب دم درازی دارد. او یک یا دو شعر کودکانه را بلد است و میتواند آنها را در کتابش پیدا کند. رنگ های بیشتری را می شناسد و چند عدد را می داند و احتمالا میتواند تا سه بشمارد. او نام خود […]

کودک شما شروع به اضافه کردن جزئیات به مفاهیم کلی کرده است؛ مثلا اسب دم درازی دارد. او یک یا دو شعر کودکانه را بلد است و میتواند آنها را در کتابش پیدا کند. رنگ های بیشتری را می شناسد و چند عدد را می داند و احتمالا میتواند تا سه بشمارد. او نام خود را بلد است. او شروع به «چرا» گفتن کرده است و چیزهایی مانند: نه، نمیخوام، نمیتونم را به زبان می آورد.

 

  • چگونه میتوانید کمک کنید؟

یک اسباب بازی که از قطعه های زیاد ساخته شده باشد فراهم کنید مثلا ماکت مزرعه و از آن برای شمردن گاوها ، گوسفندها و مرغ ها استفاده کنید. او را به کشیدن اشیای آشنا تشویق کنید و به افزایش جزئیات توجه کنید. نقاشی های او را شرح دهید و جزئیات بیشتری به آن ها اضافه کنید. اجازه دهید تا آنجا که علاقه دارد کار نقاشی و رنگ آمیزی را انجام دهد. برای تقویت حافظه ی او در مورد وقایعی که رخ داده است صحبت کنید. بازی های عددی زیاد انجام دهید: اعداد را در هر کاری که انجام می دهید دخالت دهید. هنگام خرید کردن، لباس پوشیدن و گفتن اینکه چه کاری باید انجام دهید، چیزهای مختلف را همراه با کودک بشمارید.

 

کودک شما بدون وقفه پرسش می کند: چی ؟ کجا ؟ چطور؟ چرا؟ او میتواند تا ده بشمارد و با مکعب های اسباب بازی، ساختمان های پیچیده بسازد. او می تواند لباس به تن عروسکش کند و بازی های مربوط به زندگی واقعی را دوست دارد. او حافظه ی خوبی دارد و به گذشته اشاره می کند. او از جنسیت خود آگاهی دارد.

 

با ذکر کارهایی که قبلا کرده اید روی حافظه ی او کار کنید، «دیروز به میوه فروشی رفتیم، یادت میاد؟» وقتی انجام کاری برایش مشکل می شود بگویید «میتوانم به تو کمک کنم این کار را انجام دهی» و نحوه ی انجام آن را نشان دهید. داستان هایی بسازید که کودک شما شخصیت اصلی آن ها باشد. تعداد کتاب ها و داستان هایی را که میخوانید افزایش دهید. تصور او را از «خود» تقویت کنید: با دخالت دادن کودکتان در تصمیم گیری های ساده، استقلال و اتکا به خود را در او تقویت کنید گاهی اوقات از او بخواهید لباس ها و خوراکش را خودش انتخاب کند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما