پارک ترافیک

کودکان امروز، مردان و زنان آینده هستند؛ همان‌هایی که باید پشت فرمان خودروهای آینده بنشینند و در خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهرمان حرکت کنند؛ همان‌هایی که باید به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارند و بدانند ترافیک یعنی چه و چگونه باید با آن برخورد کرد. اما آیا با روش‌هایی که برخی در زندگی ترافیکی خود […]

کودکان امروز، مردان و زنان آینده هستند؛ همان‌هایی که باید پشت فرمان خودروهای آینده بنشینند و در خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهرمان حرکت کنند؛ همان‌هایی که باید به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارند و بدانند ترافیک یعنی چه و چگونه باید با آن برخورد کرد. اما آیا با روش‌هایی که برخی در زندگی ترافیکی خود در پیش گرفته‌اند، فرزندان مجالی برای آموزش ترافیک خواهند یافت؟ فراموش نکنید که نخستین کانون آموزشی برای کودکان، خانواده است. بزرگ‌ترها با رفتارهای خود بهترین مربی و معلم در این زمینه هستند. چگونه می‌شود انتظار داشت که یک کودک بدون آموزش‌های نخستین، مراحل بعدی را هم بیاموزد؟

 

این البته تنها یک بعد قضیه است. یک کودک از زمانی که خوب و بد را فهمید، باید با آموزه‌های ترافیکی آشنا شود. او باید بداند که چگونه از خود در برابر ترافیک دفاع کند؛ اینکه مثلاً مراقب رفت‌وآمد وسایل نقلیه ازجمله خودروها، دوچرخه و موتورسیکلت باشد. خب، پارک‌های ترافیک پایتخت برای همین منظور ساخته شده‌اند. اینجا می‌توانید با این پارک‌ها آشنا شوید و درباره فرایند آموزشی در آن‌ها بیشتر بدانید.

 

پارک ترافیک چه جور جایی است؟

همه‌چیز در پارک‌های آموزش ترافیک، شکل و شمایلی مینیاتوری دارد؛ پل‌های عابرپیاده، تابلوهای راهنمایی، ماشین‌ها و راننده‌هایشان. خیابانی در این پارک‌ها کشیده شده که در نقاط مختلف آن پر است از تقاطع‌های همسطح و غیرهمسطح و تابلوهای راهنمایی و رانندگی. خیابان‌های پارک ترافیک عرض اندکی دارند، اما در شکل و ظاهر با یک خیابان واقعی مونمی‌زنند. خطوط سفید، تابلوهای حاشیه خیابان، پل‌های عابرپیاده و چراغ‌های‌راهنمایی و رانندگی، در شکل واقعی و اندازه‌هایی کوچک در مسیر دیده می‌شوند.

 

در هر پارک ترافیک، چند میدان و چهارراه وجود دارد و تردد خودروهای کوچک برقی که توسط کودکان هدایت می‌شوند، حال و هوای یک شهر خیالی را به این پارک‌ها می‌دهد. در کنار مسیر آسفالت‌شده خیابان، معبری هم با عرضی کمتر برای تردد دوچرخه طراحی شده تا بچه‌های دوچرخه‌سوار از آن استفاده کنند و بیاموزند که دوچرخه‌سواری هم شامل قوانین و موازینی است که باید رعایت شود.

 

چرا باید به پارک ترافیک برویم؟

پارک ترافیک از بهترین روش‌ها برای آشناکردن کودکان با موضوع ترافیک است، ضمن آنکه آموزش‌های عملی نیز در این خصوص وجود دارد. در این مدرسه کودکان در محیطی کاملاً ایمن به بازی می‌پردازند و ضمن بازی و دوچرخه‌سواری، با قوانین راهنمایی و رانندگی آشنا می‌شوند. به‌عنوان مثال، هنگام نزدیک شدن به خط‌کشی عابرپیاده، سرعت خود را کم می‌کنند و اگر کسی خواست از خط‌کشی عرض خیابان را طی کند، ایست کامل انجام می‌دهند. آن‌ها پشت چراغ راهنمایی به انتظار سبزشدن چراغ می‌ایستند و سعی می‌کنند اصول یک رانندگی صحیح و ایمن را یاد بگیرند. تعداد این پارک‌ها در کل جهان کم نیست و می‌توان تعداد زیادی از آن‌ها را در شهرهای مختلف پیدا کرد.

 

فرزندانمان را کجا باید ببریم؟

شهرداری تهران طی یک دهه گذشته توجه ویژه‌ای به بحث فرهنگسازی ترافیکی میان کودکان و نوجوانان داشت. از این‌رو بود که در اوایل دهه ۸۰، نخستین پارک ترافیک خاورمیانه در منطقه غرب تهران به بهره‌برداری رسید. طی این سال‌ها، تقریباً هر سال یک پارک ترافیک جدید و مجهز به امکانات قبلی شهر افزوده شد، به‌طوری که پایتخت در حال حاضر دارای ۱۳ پارک ترافیک ویژه آموزش کودکان و نوجوانان است. این جدول نشانی این پارک‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. قرار است در سال آینده همه مناطق تهران به پارک ترافیک مجهز شوند.

 

چطور به پارک ترافیک برویم؟

استفاده از شهرک آموزش ترافیک، برای عموم آزاد و رایگان است. خانواده‌هایی که فرزند ۳ تا ۱۵ ساله دارند می‌توانند بین ساعت ۸ تا ۱۷ در روزهای غیرتعطیل به این پارک‌ها مراجعه کنند. روش‌های بازدید و استفاده از امکانات پارک‌ها را می‌توان به دو بخش بازدید گروهی و فردی تفکیک کرد. بازدیدهای گروهی که از طریق مدارس و مهدهای کودک صورت می‌گیرد هر روز بین ساعت‌های ۸ تا ۱۰ و ۱۴ تا ۱۶ انجام می‌شود.

 

روش دوم هم بازدید فردی است که در تمامی ساعت‌های روز میسر است. بازدید گروهی از این جهت که برنامه‌های مفرح و جذابی در آن پیش‌بینی شده، انتخاب بهتری است. بچه‌هایی که به‌صورت گروهی برای بازدید می‌آیند، ابتدا به سالن آمفی‌تئاتر هدایت می‌شوند و آنجا یک جشن مفرح که با آموزش مفاهیم ترافیکی همراه است، برای آنان اجرا می‌شود.

 

چه آموزش‌هایی داده می‌شود؟

 

کارشناسان پارک‌های ترافیک، کودکان را به سه گروه سنی تفکیک کرده‌اند و الگوهای آموزشی خود را متناسب با طیف سنی مراجعان درنظر گرفته‌اند. گروه اول کودکان ۳ تا ۷ سال هستند. آن‌ها در پارک راه می‌افتند و مربیان به آنان در مورد تردد در پیاده‌رو و خطرهای احتمالی در معابر شهر توضیح می‌دهند و به آنان می‌آموزند که مفهوم پل عابرپیاده و خط‌های سفید و باقی علائم مربوط به پیاده‌ها چیست. گروه دوم که شامل کودکان ۷ تا ۱۰ سال است، آموزش‌های متفاوتی می‌بینند.

 

به آنان گفته می‌شود که دوچرخه‌سواری چه خطرهایی دارد و بعضی رفتارهای خطرناک مثل شوخی در خیابان ممکن است چه حادثه‌هایی به بار آورد. مفهوم همیار پلیس نیز به آنان آموزش داده می‌شود تا در زمانی‌که به همراه والدینشان در خودرو هستند، به موضوعاتی مثل کمربند ایمنی و سرعت خودرو، توجه داشته باشند و نسبت به رعایت نشدن قانون واکنش نشان دهند. گروه سوم هم بچه‌های ۱۰ تا ۱۵ سال هستند و آموزش‌هایی که برای آنان درنظر گرفته شده، تقریباً به آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی نزدیک است. آن‌ها مفهوم تابلوها و علائم را کامل فرامی‌گیرند و در مورد قواعد رانندگی، آموزش مفصلی می‌بینند. بچه‌های ۷ تا ۱۵ سال سوار خودروهای برقی نیز خواهند شد.

 

این پارک‌ها کاملاً ایمن است

 

یکی از ویژگی‌های مهم پارک‌های ترافیک پایتخت، ایمنی آن‌هاست؛ یعنی والدین می‌توانند با خیال راحت بچه‌هایشان را برای آموزش به این پارک‌ها ببرند و به مسئولان این مراکز بسپارند. در هر پارک چند مربی آموزشی وجود دارد که حواسشان به بچه‌ها خواهد بود. در ضمن نقاط مختلف پارک هم ایمن‌سازی شده است تا حادثه ناگواری اتفاق نیفتد.

 

ایمنی استاندارد این پارک‌ها قبل از بهره‌برداری به طور کامل ارزیابی می‌شود و در ضمن این پارک‌ها از این نظر در طول سال، چند نوبت مورد بازدید قرار می‌گیرند. ماشین‌های برقی هم کاملاً استاندارد و ایمن هستند و آنقدر سرعت ندارند که بخواهند مشکلی ایجاد کنند. والدین در زمان آموزش می‌توانند در پارک حضور داشته باشند یا اینکه بروند و به کارهایشان برسند.

 

 

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما