می 14
بازدید : 3133
نظرات : بدون دیدگاه
معذرت خواهی

برای نوجوان معذرت خواهی کردن می تواند واژه و مفهوم پیچیده ای باشد. اما از سنین خیلی پایین قادر به یادگیری احساس تاسف و عذرخواهی است. یکی از موضوعات مهمی که باید در تربیت نوجوان به آن اهمیت داد، احترام گذاشتن به دیگران و عذرخواهی کردن است. قبل از هر چیز لازم است به این […]

برای نوجوان معذرت خواهی کردن می تواند واژه و مفهوم پیچیده ای باشد. اما از سنین خیلی پایین قادر به یادگیری احساس تاسف و عذرخواهی است. یکی از موضوعات مهمی که باید در تربیت نوجوان به آن اهمیت داد، احترام گذاشتن به دیگران و عذرخواهی کردن است. قبل از هر چیز لازم است به این نکته توجه کنیم که عذرخواهی، یک مهارت است و بنابراین علاوه بر کسب آگاهی در این زمینه نیازمندیم با تمرین و تکرار این مهارت را در الگوی رفتاری مان درونی کنیم؛ زیرا ساده‎ترین راه برای اینکه نوجوان عذرخواهی کردن را بیاموزد، یادگیری مشاهده‎ای است.

 

اگر كودک يا نوجوان را مورد سرزنش قرار دهيم و مدام از او عيب جويی كنيم يا او را مورد تمسخر قرار دهيم ، كودک يا نوجوان مورد نظر احساس حقارت میكند و دچار عدم اعتماد به نفس می شود و از دست زدن به هر كاری می ترسد. اين گونه افراد در تصميم گيری، انتخاب هدف و قبول مسووليت دچار شک و نگرانی می شوند. بهترين راه برقراری رابطه انسانی، همدلی و همفكری است نه سرزنش كردن و خجالت دادن.

 

هر نوجوان نياز به امنيت روانی دارد و والدين موظف هستند اين نياز را برای او تامين كنند. روش هايی از قبيل عيب جويی، لج بازی،‌ سرزنش، داد و فرياد كردن ، كتک زدن، بددهنی و مشاجره كردن با وی، موجب می شود احساس نا امنی كند و دچار اضطراب شود.

 

والدينی كه شكايت می كنند كه فرزندشان به آنان احترام نمی گذارد يا به حرف آن ها توجه نمی كند، بايد به بررسی و ارزيابی رفتار خود بپردازند و ببينند چه كارهايی كردند يا چه رفتارهايی از خود نشان داده اند كه با اين وضعيت رو به رو شده اند؟‌ بديهی است اگر شما می خواهيد فرزندتان رفتارش را تغيير دهد، شما بايد رفتار خود را مورد ارزيابی و بازنگری قرار دهيد. گاهی اوقات برادر يا خواهر بزرگتر با خواهر يا برادر كوچكتر مشاجره می كنند و سر به سر می گذارند. در اين وضعيت چون برادر يا خواهر كوچكتر قادر نيست واكنش لازم را بروز بدهد به او فشار روانی وارد می شود و در نتيجه دچار نا امنی روانی و اضطراب می گردد. تشويق، تاييد و تحسين رفتارهای مطلوب كودک يا نوجوان و تقويت نقاط قوت او مهمترين روش برقراری ارتباط با كودک يا نوجوان است

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما