رژیم غذایی کودک بیش‌ فعال

رژیم غذایی در رشد جسمی و ذهنی کودکان، نقش پُر رنگی ایفا می‌کند. تغذیه کودکان بیش فعال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آنها می‌توانند با تغذیه‌ی سالم گام بلندی در جهت حفظ سلامتی‌ خود و مقابله با مشکل‌شان بردارند. بسیاری از کودکان رژیم غذایی مناسبی ندارند. رژیم غذایی کودکان بیش‌ فعال، باید سرشار از سبزیجات، […]

رژیم غذایی در رشد جسمی و ذهنی کودکان، نقش پُر رنگی ایفا می‌کند. تغذیه کودکان بیش فعال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آنها می‌توانند با تغذیه‌ی سالم گام بلندی در جهت حفظ سلامتی‌ خود و مقابله با مشکل‌شان بردارند. بسیاری از کودکان رژیم غذایی مناسبی ندارند. رژیم غذایی کودکان بیش‌ فعال، باید سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، پروتئین، چربی‌های سالم و غذاهای حاوی کلسیم باشد. شاید این غذاها تأثیری بر علائم بیش‌ فعالی کودکان نداشته باشد، ولی می‌توانند مقدمات سلامتی‌شان را فراهم کنند.

 

  • میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات محتوی ویتامین‌ ها و مواد معدنی‌ای هستند که کودکان برای رشد به آن ها نیاز دارند. میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند مقدار قابل توجهی از فیبر مورد نیاز کودکان را تأمین کنند. میوه‌ها و سبزیجات میان‌وعده‌های خوبی نیز هستند. می‌توان به‌راحتی آن ها را در مدرسه مصرف کرد. میوه‌ها با طعم خوب‌شان می‌توانند باب طبع کودکان باشند و کودکان، با لذت آن ها را میل کنند.

 

  • غلات کامل

غلات کامل و فرآوری‌نشده، حاوی سبوس و جوانه‌اند. غلات کامل منابع خوبی برای تأمین فیبر و سایر مواد مغذی‌اند. می‌توانید غلات کامل را در قالب نان‌های با آرد تیره (مانند نان سنگک) و سایر فرآورده‌های سبوس‌دار در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید.

 

  • پروتئین

وجود پروتئین برای عضله‌ سازی و رشد بافت‌های بدن ضروری است. گوشت قرمز منبع خوبی برای تأمین پروتئین بدن محسوب می‌شود. بهتر است برای تغذیه‌ی کودک‌تان از گوشت‌های کم‌چربی استفاده کنید. اگر به هر دلیلی دوست ندارید، در رژیم غذایی کودک‌تان گوشت وجود داشته باشد، می‌توانید به‌جای آن از لوبیا، مغزها و لبنیات استفاده کنید.

 

  • چربی‌های سالم

بدن کودکان به چربی نیاز دارد، ولی نه هر نوع چربی‌ای! باید کودک خود را با چربی‌های سالمی مانند چربی‌های تک‌ اشباع‌نشده، چند اشباع‌‌نشده و اُمگا-۳ تغذیه کنید. برای تأمین این چربی‌ها باید مواد غذایی حاوی این چربی‌ها را در رژیم غذایی کودک‌تان قرار بدهید.

 

  • کلسیم

کلسیم ماده‌ای معدنی است که وجودش برای تقویت استخوان‌ها به‌خصوص در کودکی و نوجوانی ضروری به‌شمار می‌رود. با توجه به رشد سریع استخوان‌ها در این سنین، نیاز به کلسیم به‌شدت احساس می‌شود. نقش دیگر این ماده‌ی معدنی در انتقال تحریکات عصبی و تولید هورمون‌هاست. کلسیم در فرآورده‌های لبنی مانند ماست و پنیر به وفور یافت می‌شود. کلم بروکلی، لوبیا، عدس و سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند نیز منابع غنی از کلسیم هستند.

 

  • پرهیز از…

ممکن است بعضی غذاها بیشتر از بقیه بر روی کودک‌تان اثرگذار باشند. اگر گمان می‌کنید غذای خاصی باعث تشدید علائم بیش‌ فعالی کودک‌تان می‌شود، آن را برای مدتی از رژیم غذایی کودک‌تان حذف کنید و ببینید آیا این کار تأثیری داشته است یا خیر. وجود رنگ‌های مصنوعی در غذاها می‌تواند باعث افزایش بیش‌ فعالی در بعضی از کودکان شود. بسیاری از غذاهای کودکان از جمله بعضی از پفک‌ها و نوشیدنی‌ها، حاوی رنگ‌های مصنوعی‌ هستند. این مواد را از رژیم غذایی کودک‌تان کنار بگذارید و بررسی کنید که آیا بهبودی حاصل می‌شود یا خیر.

 

شواهدی مبنی بر مصرف شکر و تأثیر آن بر بیش‌ فعالی به‌دست نیامده است. البته همه‌ی ما می‌دانیم مصرف زیاد شکر مضر است. شواهد حاکی از آن است که مصرف شکر بیش از حد، مجاز است. سایر مواد غذایی که می‌توانند منجر به بروز چاقی و افزایش کلسترول شوند شامل چربی‌های اشباع‌شده، چربی‌های هیدروژنه و چربی‌های ترانس هستند. شما نباید مواد غذایی حاوی این چربی‌ها را به‌مقدار زیاد به کودک‌تان بدهید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما