ژوئن 3
بازدید : 6855
نظرات : بدون دیدگاه
دلیل گاز گرفتن در سنین مختلف

هنگام گاز گرفتن كودک، والدين بايد علت اين تغيير رفتار را در كودک پيدا كنند. عصبانيت، ناتواني و… مي توانند از جمله اين علل باشند. والدين بايد آرامش خود را حفظ كرده و عكس العمل شديدي در برابر اين رفتار كودک از خود نشان ندهند.  اگر چه كودكان در اين سنين هنوز قادر نيستند صحبت […]

هنگام گاز گرفتن كودک، والدين بايد علت اين تغيير رفتار را در كودک پيدا كنند. عصبانيت، ناتواني و… مي توانند از جمله اين علل باشند. والدين بايد آرامش خود را حفظ كرده و عكس العمل شديدي در برابر اين رفتار كودک از خود نشان ندهند.  اگر چه كودكان در اين سنين هنوز قادر نيستند صحبت كنند، ولي مفهوم درد را متوجه مي شوند و مفهوم علت و معلول را درک مي كنند. پدر و مادر نيز بايد با صدايي آرام و قاطع به كودک بگويند كه اين عمل او باعث آسيب و ناراحتي ديگران مي شود.

 

به مرور با رشد كودک والدين بايد لغاتي را به كودک آموزش دهند كه بتواند احساساتش را در قالب آن لغات بيان كند و اگر كودک قادر به سخن گفتن نيست به او بياموزند با علائم احساس ناراحتي، درد و… خود را به ديگران نشان دهد.  اگر كودک در شرايط خاص كنترل خود را از دست داده و اقدام به گاز گرفتن مي كند، والدين بايد او را از اين شرايط دور نگه داشته و به مرور او را آماده رويارويي با اين شرايط كنند.

 

والدين علاوه بر اين كه بايد كودك را متوجه رفتار اشتباهش كنند، نبايد تعريف و تمجيد از او را نيز فراموش كنند. توجه به رفتار مثبت كودک و دادن هديه و تشويق او در حفظ رفتار مثبت و عكس العمل صحيح از جانب او مؤثر خواهد بود. بيشتر كودكان كوچكتر از 3 سال اطرافيان خود را حداقل يک مرتبه گاز مي‌گيرند. بيشتر همين كودكان اين عادت خود را به خودي خود از دست مي‌دهند. اما اگر اين عادت بعد از سن 3 سالگي هنوز ادامه يابد و مرتبا تكرار شود نياز به توجه و درمان دارد. گاز گرفتن هميشه عمدي و آگاهانه نيست و به ندرت ممكن است باعث آسيب جدي به ديگران شود و يا بيانگر خطر جدي باشد.

 

  • دليل كودكان براي اين كار متفاوت است و اين وابسته به سن آن ها مي‌باشد.

1- سنين 5 تا 7 ماه:

كودكان در اين سن اطرافيان خود را گاز مي‌گيرند به خصوص اگر احساس ناراحتي در اطراف دهان خود داشته باشند وي ا گر به دليل دندان در آوردن دچار درد باشند. در اين حالت اغلب پرستار خود يا مادر را در هنگام شيردهي گاز مي‌گيرند. خبر خوب اينكه در چنين مواقعي به محض ديدن و يا شنيدن عكس العمل اطرافيان ياد مي‌گيرند كه ديگر گاز نگيرند.

 

2-  سنين 8 تا 14 ماهگي:

اين كودكان معمولا اطرافيان خود را گاز مي‌گيرند تا هيجان خود را بروز دهند. در اين حالت بيشتر پرستار و يا كودكان ديگر در اطراف خود را هدف قرار مي‌دهند كه البته با شنيدن كلمه “نه” از اين كار دست مي‌كشند.

 

3- سنين 15 تا 36 ماهگي:

كودكاني كه در اين فاصله سني گاز مي‌گيرند اغلب به دليل عصبانيت و يا تنها به خاطر داشتن قدرت كنترل ديگران اين كار را انجام مي‌دهند. در اين سن اغلب كودكان ديگر را گاز مي‌گيرند و كمتر پرستار مورد هدف قرار مي‌گيرد. كودكان دراين سن بعد از آموزش ياد مي‌گيرند كه اين رفتار صحيح و مورد قبولي نيست.

.

4- بعد از سه سالگي:

كودكان هنگامي كه احساس ضعف و يا ترس كنند گاز مي‌گيرند. مثلا موقعي كه در جنگ و جدالي بازنده شوند و يا زماني كه از اسيب و ازار ديگران بترسند.كودكاني كه در اين سن به طور مرتب ديگران را گاز مي‌گيرند نياز به توجه و درمان دارند. اين نوع گاز گرفتن در اين سن مي‌تواند دال بر داشتن مشكل در بروز احساسات كودک باشد و يا عدم توانايي در كنترل خويشتن.
گاز گرفتن در شرايط مختلف اتفاق مي‌افتد، به خصوص زماني كه كودكان دور همديگر جمع باشند. اغلب مواقع مي‌توان با كمک به كودک در بروز احساساتش به طور صحيح مانع از اين رفتار ناخوشايند وي شد. البته كودكاني كه به طور مداوم اين حركت را انجام مي‌دهند نياز به مراقبت ويژه دارند و بهتر است كه دورتر از كودكان ديگر مورد مراقبت واقع شوند.

 

گاز گرفتن در كودكان بعدها معمولا منجر به مشكلات رفتاري نمي شود. اما كودكاني كه مرتب گاز مي‌گيرند و يا ساير رفتار‌هاي خشونت آميز را از خود نشان مي‌دهند و به خصوص زماني كه بزرگتر از 3 سال هستند ممكن است دچار مشكلات عاطفي و يا باليني باشند كه نياز به درمان ويژه دارد.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما