اینترنت و ۷ تا ۱۰ ساله ها…

در محدودۀ سنی ۷ تا ۱۰ سال، کودکان با نگاهی فراخانوادگی به دنبال کسب موجودیت اجتماعی و اطلاعات بیشتر هستند. این زمانی است که فشار همسالان آغاز و تبدیل به یک مساله پیچیده برای بسیاری از بچه ها می شود. فرزندان در محدوده ۷ تا۱۰ سال در جستجوی استقلال بیشتر از والدین خود هستند.   […]

در محدودۀ سنی ۷ تا ۱۰ سال، کودکان با نگاهی فراخانوادگی به دنبال کسب موجودیت اجتماعی و اطلاعات بیشتر هستند. این زمانی است که فشار همسالان آغاز و تبدیل به یک مساله پیچیده برای بسیاری از بچه ها می شود. فرزندان در محدوده ۷ تا۱۰ سال در جستجوی استقلال بیشتر از والدین خود هستند.

 

در طول این سال ها، باید مقداری هم به تقویت استقلال کودکان توجه داشت، اما باز هم تکرار می کنیم که این به مفهوم کنار نشستن والدین نیست. همانطور که فرزندانِ خود را به تنهایی (در این محدوده سنی) برای تماشای فیلم روانه نمی کنید، بسیار مهم است که در فضای مجازی نیز با آن ها همراه باشید.

 

برای گروه سنی مذکور قرار دادن رایانه در آشپزخانه، اتاق نشیمن و سایر نقاطی که کودکان در هنگام کار با رایانه در دسترس پدر و مادر قرار دارند، اهمیت دارد. این راهکاری است که آن ها می توانند مستقل باشند اما در عین حال «تنها» هم نیستند. علاوه بر این، استفاده از نرم افزارهای فیلترینگ و محدود کردن کودکان به سایت های جستجو شده از طریق موتورهای جستجو ایمن (برای کودکان) نیز باید مدنظر باشد.

 

زمانی که فرزند شما در این مرحله (۷ تا۱۰سال) قرار دارد، زمانی را که صرف نشستن و استفاده از رایانه می کند، بیشتر از فعالیت های وی در اینترنت اهمیت دارد. به عبارت دیگر فرزند شما نباید تمام وقت خود را با رایانه سپری کرده و از دیگر فعالیت ها باز بماند. کودکان به تنوع نیاز دارند و اصلا مناسب نیست که تمام وقت خود را صرف یک نوع فعالیت کنند، حتی اگر فعالیت مذکور صرفا مطالعه کتاب باشد.

 

در مسیر مواجه با چنین وضعیتی، حتی ممکن است نرم افزارهای «محدود کننده زمان کار با رایانه» نیز مفید واقع شوند. اهمیت تنوع فعالیت ها حتی در فضای آنلاین نیز وجود دارد و شما می بایست کودکان خود را به استفاده از سایت های مختلف و متنوع در فضای مجازی تشویق کنید، نه تنها یک یا دو سایت مورد علاقه آن ها.

 

  • این رده سنی، جایی است که استقلال بیشتر در فضای اینترنت آغاز می شود. کودکان در رده سنی مذکور تمایل زیادی برای وبگردی و تجربه های جدیدتر دارند. آن ها به دوستانشان ایمیل می زنند و حتی از پیام رسان های فوری در فضای مجازی استفاده می کنند.

 

  • در این رده سنی، هنوز هم نیاز است تا بر فعالیت های آنلاین فرزندتان نظارت داشته باشید، می توانید سابقه وبگردی او را کنترل کنید- حداقل تا زمانی که فرزندتان روش پاک کردن آن ها را نیاموخته است- به یاد داشته باشید ارتباط برقرار کردن و کار با فرزند بهتر از جاسوسی درباره فعالیت های اوست!

 

  • با فرزند خود در رابطه با مصون ماندن در فضای اینترنت صحبت کنید. به او کمک کنید تا تفکری در رابطه با تمامی جنبه های ایمنی از قبیل مواردی که «مشاهده» می کند، «ارتباط» برقرار می کند و «رفتار» می کند، داشته باشد.

 

  • دستیابی و تنظیم قوانینی در باب «آداب شبکه مجازی»، به فرزند شما کمک می کند تا درک وسیع تری از ارتباطات دیجیتال و اینکه چه زمانی این فضا می تواند زننده و آسیب رسان باشد، کسب کند.

 

  • فیلترهای مرورگر رایانه را روشن نگه دارید اما آگاه باشید که فرزندانمان می توانند تنظیمات آن را تغییر دهند. به علاوه موتورهای جستجو اغلب بصورت پیش فرض روی گزینه جستجوی ایمن (مخصوص کودکان) تنظیم نشده اند، از این رو مطمئن شوید که تغییرات لازم را اعمال می کنید و بصورت دوره ای نیز وضعیت تنظیمات و تغییرات اعمالی مذکور را کنترل کنید تا همه چیز درست باشد.

 

  • به کودکان این رده سنی(سن ۷ تا ۱۰) اجازه ورود به اتاق های گفتگو یا همان چت روم ها را ندهید. بازی های آنلاین و دانلود هر چیزی بدون هماهنگی با شما ممنوع است.

 

  • با کودکان مدرسه ای خود فعالیت و تمرین داشته باشید تا درک مناسبی از امنیت خود در اینترنت و اهداف سیاست های آموزشی داشته باشند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما