ژوئن 6
بازدید : 3795
نظرات : بدون دیدگاه
روزه، با بیانی ساده

فلسفه روزه داری را به بیان ساده برای کودک مطرح نمایید:   تا چه میزان فرزندتان را با تکالیف عبادی همچون نماز خواندن و روزه گرفتن آشنا کرده‌اید؟ آیا شما از آن دسته خانواده‌هایی هستید که تربیت دینی را مختص دوران بلوغ می‌دانید؟ تمامی احکام اسلام دارای زیر بنای عقلی و مزایای معنوی و مادی […]

فلسفه روزه داری را به بیان ساده برای کودک مطرح نمایید:

 

تا چه میزان فرزندتان را با تکالیف عبادی همچون نماز خواندن و روزه گرفتن آشنا کرده‌اید؟ آیا شما از آن دسته خانواده‌هایی هستید که تربیت دینی را مختص دوران بلوغ می‌دانید؟ تمامی احکام اسلام دارای زیر بنای عقلی و مزایای معنوی و مادی است اما باید آن ها را به زبان ساده برای کودک بیان کرد.

 

می توان گفت: خداوند می خواهد ما با روزه گرفتن تمرین کنیم که بیشتر مراقب اعمال و کارهایمان باشیم. این ماه، ماه مهمانی خداست و ما مهمان خداوند هستیم و تو هر دعایی کنی دعایت بالا می رود. خداوند دوست داد روزه دار باشیم تا به یاد افراد نیازمند بیفتیم. و …

 

اگر بخواهیم کودک را با بحث شناختی روزه آشنا کنیم و در این راه هم موفق شویم باید از بعد هیجانی کودک بهره بگیریم. به طور مثال، وقتی کودک در فضای مذهبی شادی قرار دارد، ناخودآگاه هیجانات مثبت همچون نشاط و شادابی در او تقویت می‌شود و اینجاست که می‌توان به تدریج او را با فلسفه روزه گرفتن و نماز خواندن آشنا کرد.

اگر یکی دو سال به همین سبک به کودک آموزش دهیم، ذهن او مانند آهن‏ربا شده و عطش مذهبی‌اش تحریک می‌شود. خانواده‌ها نباید تکالیف دینی را یکباره و طوطی ‏وار به بچه القا کنند؛ چرا که همین امر، تکالیف را سخت و مشقت آور کرده و به شدت از روحیه دینداری و دین باوری کودک می‌کاهد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما