درک مفهوم ادب

در جـهان آفرينش هـر دسته از مردم مقرّرات خاصى براى آداب معاشرت دارند. حتى وحشيان‌ نيز چنين هستند. اصلاً يكى از تفاوتهاى انـسان با حيوان، ادب است. انسان ها‌ در اثر درک حقايق‌، ادب‌ دارند و حيوانات فاقد آن هستند و هرچه انـسانيت كسى كامل‏تر شود، ادب و تـربيت او بـيشتر مى‏ شود. ولى رفتار […]

در جـهان آفرينش هـر دسته از مردم مقرّرات خاصى براى آداب معاشرت دارند. حتى وحشيان‌ نيز چنين هستند. اصلاً يكى از تفاوتهاى انـسان با حيوان، ادب است. انسان ها‌ در اثر درک حقايق‌، ادب‌ دارند و حيوانات فاقد آن هستند و هرچه انـسانيت كسى كامل‏تر شود، ادب و تـربيت او بـيشتر مى‏ شود. ولى رفتار و رسوم پسنديده در يك دسته ممكن است در دسته ديگر اصلاً پسنديده نباشد. براى «آداب» معانى گوناگونى بيان گرديده كه تقريباً همگى به معنى «راه درست معاشرت كردن با ديگران» مى‏ باشد:

 

1- آداب جمع ادب به مـعنى آموختن علوم و دانش ‏هاى گوناگون و محاسن اخلاقى‌ است‌ و به علوم و معارف عمومى نيز اطلاق مى‏ شود و گاهى در مورد شخص يا شى‏ء خاص بكار مى ‏رود مانند آداب درس خواندن، آداب نماز، آداب قاضى و آداب مسافرت و…

2- ادب يعنى: به زحمت‌ و مشقّت‌ افـتادن پسـنديده در راه فضائل انسانى و خود را مؤدّب به آداب نيک كردن.

3- آداب يعنى: عادات و رسوم، روش هاى نيكو.

4- آداب يعنى: چم و خم، حُسن معاشرت، حسن محضر، اخلاق حسنه‌، فضيلت‌ مردمى، حسن احوال در قيام و قعود و حسن اخلاق و اجتماع، خـصال حـميده.

 

ادب‌ در‌ همه جامعه‏ ها و بين تمامى امت ها‌ و ملت ها‌ و اقـوام‌ بـوده و لازمه زندگى‌ بشر‌ به شمار مى‏ رود و در‌ پسنديده‌ بودن ادب، اختلافى در ميان هيچ قومى از اقوام بشر نيست، فـقط چـيزى كه‌ هست‌ تطبيق مصداق‏ هاى ادب است كه به‌ اعتبار‌ اختلاف اقوام‌ و ملت هاى‌ مختلف‌ مى ‏باشد و اين اخـتلاف از‌ لحاظ تشخيص كار نيک از بد است. چه‏ بسا چـيزهایى كه در نـزد مـلّت و قومى، از‌ آداب‌ خوب به شمار رود و حال آنكه در‌ نـزد‌ سـاير‌ اقوام‌ ادب‌ به حساب نيايد‌. مثلا دست دادن بـا دوسـتان در هنگام ملاقات در بسيارى از كشورهاى جـهان مـعمول است ولى چينيان به جاى اينكه به ديگرى دست بدهند، دو دست خود‌ را‌ برهم مـى‏ گذارند و تـكان مى‏ دهند.

 

  • پيش از انـقلاب اسـلامى در كشـورمان ايران نيز عده‏اى متأثّر از فـرهنگ غرب، كلاه خود را به عنوان احترام به طرف مقابل، از‌ سر‌ بر مى ‏داشتند. ولى براساس‌ دستور‌ اسلام، وقـتى دو نـفر مسلمان به يكديگر مى ‏رسند، با سـلام كردن رعـايت ادب را مـى‏ نمايند. حـتى طـبق دستور قرآن مـجيد اگـر كسى سلام كرد، بايد جوابش بهتر از آن باشد‌ و يا‌ حدّاقل جواب سلام را بايد مثل سلام كننده رد كرد. چنان كه مى‏ فرمايد:

«إذا حـُيِّيْتُمْ بـِتَحِيَّةٍ فـَحَيُّوا بَأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها» (نساء، 86)

«هر گاه به شما تحیّت گویند ، پاسخ آن را بهتر از آن بدهید یا (لا اقل) به همان گونه پاسخ گویید! خداوند حساب همه چیز را دارد.»
 .
اساسی ترين و ثمربخش ترين راه برای رشد شخصيت کودک و برخورداری از استقلال فکری و اعتماد به نفس در زندگی احترام به اوست. کودک از وقتی به دنيا قدم می گذارد، با اولين محيط اجتماعی يعنی خانواده روبه رو می شود. او به تدريج با اعضای اين جامعه يعنی پدر و مادر، برادر و خواهر آشنا می شود. اگر کودک از ابتدا احساس کند که در اين محيط اجتماعی کوچک احترام افراد محفوظ است، توهين و تحقير و جسارت در کار نيست، بزرگ تر به کوچکتر و کوچکتر به بزرگتر احترام می گذارد. کم کم علاوه بر اين که اهميت احترام گذاری را درک می کند، خود به خود انسانی محترم و با شخصيت نيز بار خواهد آمد.
.
اگر می خواهيد فرزندان به شما توهين نکند، بايد شما نيز به او توهين نکنيد. متاسفانه بسياری از پدران و مادران از اين نکته غافلند و توقع دارند فرزندشان کاملا” احترام آنان را نگه دارد، در حالی که خود هرگز به فکر احترام و شخصيت او نيستند، دائم او را سرزنش و تحقير می کنند و در برابر دوست، همکار و همکلاسی اش کوچکش می کنند. بايد بدانيم آنچه به کودک می دهيم همان را پس می گيريم.
 .
برخورد مودبانه با فرزندان، اگر چه کم سن باشد نقش مهمی در رشد شخصيت و احترام فرزندان دارد. متاسفانه بسياری از پدران و مادران از اين نکته غافل هستند و به خصوص در کلام، رعايت ادب را نسبت به فرزندان خود نمی کنند.به پدران و مادران محترم که خواهان عزت و سربلندی فرزندان خود هستند سفارش می کنيم با کودک خود همانند يک شخص محترم و يک دوست واقعی برخورد کنيد. با او با کمال ادب سخن بگوييد.
 .
وقتی می خواهيد خطا و اشتباهی را تذکر بدهيد، بکوشيد با نرمی و ملاطفت بيان کنيد؛ چرا که در اين صورت حرف شما تاثير بيشتری خواهد داشت. در حضور ديگران هرگز کودک خود را مورد توبيخ قرار ندهيد و به اين وسيله او را گرفتار عذاب روحی نسازيد. از به کار بردن الفاظ رکيک و زشت جداً خودداری کنيد، چرا که اين روش نه تنها شخصيت و احترام خود شما را نابود می کند بلکه علاوه بر آن، کودک را نيز انسانی پست و زبون و لاابالی بار خواهد آورد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما