ژوئن 11
نویسنده : سمیه یارمحمدی
بازدید : 813
نظرات : بدون دیدگاه
درخواست نسلی پاک

آمادگی کودک برای فراگیری دین و نماز پیش‌تر از‌ تولد‌ او فراهم شده است. بر اساس آیات و روایات، پدر و مادر در مذهبی کردن کودک نقش بسزایی دارنـد؛ شـرایط ازدواج، بسته شدن نطفه، دوران حمل و…   پس از انتخاب همسر و ازدواج، مرحله انعقاد نطفه فرامی‌رسد. نطفه‌ای کـه در رحـم‌ جایگزین‌ می‌گردد و […]

آمادگی کودک برای فراگیری دین و نماز پیش‌تر از‌ تولد‌ او فراهم شده است. بر اساس آیات و روایات، پدر و مادر در مذهبی کردن کودک نقش بسزایی دارنـد؛ شـرایط ازدواج، بسته شدن نطفه، دوران حمل و…

 

پس از انتخاب همسر و ازدواج، مرحله انعقاد نطفه فرامی‌رسد. نطفه‌ای کـه در رحـم‌ جایگزین‌ می‌گردد و «جنین‌»، طبق اراده آفریدگار لباس هستی می‌پوشد، از خون پدید می‌آید. خون نیز عصاره خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی است که‌ پس از عملیات شگفت‌انگیز هضم در بدن، به وجود آمده و در‌ رگ‌ها‌ جریان‌ یافته اسـت. بـی‌تردید نطفه پدید آمده از غذاهای ناپاکی چون گوشت خوک یا مست‌کننده‌ها، با نطفه و خون ‌‌ساخته‌ شده از غذاهای پاکی همانند گوشت گوسفند و مانند آن ها مـتفاوت اسـت.

 

غذا همان‌گونه‌ که‌ در‌ جسم اثـر مـی‌گذارد، در روح انسان نیز مؤثر است و هر غذایی، پیامد ویژه‌ای در جان‌ آدمی دارد. غذاهای پاک و حلال و ناپاک و حرام در روح و روان انسان اثري ویژه‌ دارند و همان اثر نیک‌ یا‌ بد، سـازندگی یـا ویرانگری را در نطفه انسان نـیز مـی‌گذارند.

 

نکته دیگر اینکه حالت روانی و شرایط روحی زن و مرد در هنگام عمل جنسی نیز در سرنوشت کودک و حالات روانی و حیات معنوی‌ و گرایش‌های او بسیار مؤثر است. مواردی که حالت‌های روانی زن و مرد را در هنگام انعقاد نـطفه، بـه سوی معنویات سوق می‌دهد، عبارتند از:

 

اول) دعا کردن

یکی از اعمال قبل‌ از‌ انعقاد نطفه، دست به دعا برداشتن پدر و مادر است. دعا برای گرایش کودک به نماز، آغازین قدم است که پدر و مادر، آن را از مـعبود مـتعالی و خالق خـویش می‌خواهند. این‌ دعا‌ در سیره پیامبران و مردمان رشدیافته، به خوبی جلوه‌گر است. در دعای حضرت زکریا آمده است:

«هـُنَالِكَ دَعَا زَكَريَّا رَبَّهُ قَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنكَ ذُرِّيِّةً طيّبة إِنَّكَ‌ سَمِيعُ‌ الدُّعـَآءِ» (آل عمران، 38)

«زکـریا، پروردگـارش را خواند که خدایا، به من از نزد خود فرزندی پاکیزه ببخش که تویی شنونده دعا».

از این آیه مـبارکه ‌ ‌چـنین برمی‌آید که درخواست فرزند‌ و نسل‌ پاک‌، سنت و روش انبیای گرامی است‌ و ارزش‌ ذریه‌ و فـرزندان، بـه پاکی آن هاست. در بخشی از دعای امام سجاد (ع)، دعایی مخصوص فرزندان وجود دارد که در جملاتی از آن‌ چنین‌ آمده‌ اسـت:

«ای خدای من، بر مـن منت گذار و فرزندان مرا به من ببخش‌. بر‌ من‌ منت گذار و از نعمت صلاح و صواب محرومشان مساز و مرا از‌ صلاح عقیدت و حسن‌ تربیتشان بهره‌مند فرمای… پروردگارا، به من در تعلیم و تربیت شان کمک کن که در حقشان نـیکویی کنم‌.»

دوم‌) یاد‌ خدا و ائمه اطهار (ع)

بعد از دعا کردن، زن و مرد وضو بگیرند‌ و دو‌ رکعت نماز به جای آورند. همچنین حمد خدای سبحان و صلوات بر نبی اکرم (ص) و خاندان عصمت و طهارت‌ (ع) را‌ همواره‌ بر زبـان داشـته باشند. یاد خداوند بزرگ و عزیز، موجب آرامش قلب می‌شود‌ و در‌ فرزند‌، اثر مثبتی خواهد داشت. شايسته است پدران و مادران به پيروي از سیره رسول‌ گرامی‌اسلام‌ (ص) و حضرت‌ خدیجه (س)، چهل روز پیش از انعقاد نطفه، شرایط ویژه‌ای را مهیا نـمایند. پس از‌ انعقاد‌ نطفه در رحم مادر، دوران بارداری و نُه ماه انتظار آغاز می‌گردد.

 

توجه به حلال و حرام بخشی از تربیت فرزند است که این امر از قبل از انعقاد نطفه شروع می شود. انسان وقتی در بدست آوردن مال دقیق و با احتیاط عمل کند مسلم است‌ در‌ انعقاد نطفه فرزندش‌ تاثیر مثبت خواهد گذاشت. از سـؤالاتی کـه در قیامت می‌شود یکی این است که دارایی خود را چگونه کسب نمودی‌ از راه حلال یا حرام؟ بعضی از روایات آمده است که فرزند در روز قیامت‌ پدر‌ و مادر‌ را نفرین می‌کند و می‌گوید خدایا از جـانب مـن پدرم را بازخواست کن او غذای حرام بـه مـن داد و ‌‌مرا‌ جهنمی کرد. پس تا فرصت باقی است و مرگ سراغ ما نیامده به دنبال کسب حلال‌ و پرهیز‌ از‌ مال حرام برویم.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما