همۀ بـچهها به هرحال در دوران کـودکی چندین صفحهای را خط خطی کردهاند. اما این استعداد، تاریخ مصرفی داشته است که بعد از جوانی یا قـبل از آن از بین میرود و تنها در برخی شکوفا میشود و تا آخر عمر ادامه مییابد؟ هر اندازه کـودکان در انـتخاب موضوع آزادی عمل داشته باشند و […]
همۀ بـچهها به هرحال در دوران کـودکی چندین صفحهای را خط خطی کردهاند. اما این استعداد، تاریخ مصرفی داشته است که بعد از جوانی یا قـبل از آن از بین میرود و تنها در برخی شکوفا میشود و تا آخر عمر ادامه مییابد؟
هر اندازه کـودکان در انـتخاب موضوع آزادی عمل داشته باشند و شناخت کافی برای استفاده از تخیل و آزادی در رنگ آمیزی و ابزار وجود داشته باشد به راحتی میتوانند هر موضوعی را نقاشی بکنند بدون ترس از اینکه دیگران آن را تأیید بکنند یا نه. در این صورت پرورش خلاقیت و شـکوفایی استعداد آنان از این طریق ممکن میگردد و حتی میشود با این روش کودکان را شناخت و با دنیای پررمز و راز آنان آشنا شد.
- به کودکان کمک کنیم تـا انـتخاب کـنند
برای برانگیختن این جریان ابداعی بعضی شرایط لازم است: در مـرحلۀ اول آزادی بـیان، آزادی در انـتخاب موضوع، در انتخاب اندازه، در انتخاب آموزش رنگها و در آهنگ اجـرای کار، زیـرا کودک باید فکر خود را دنبال کند و در نتیجه شکل خاصی جهت تشریح آن خواهد یافت که موزون با عشق و علاقه اوست.
کـودکان در نـقاشیهایشان از قـوۀ تخیل و حافظۀ خود بسیار استفاده میکنند. وقتی نقاشی خودبهخودی است، مـوضوع آن، در مرکز توجه کودک قرار میگیرد، و چنانکه میدانیم نتیجۀ همگرایی بین عواملی چون خلقوخو، نقش جنسیت، تجربه و سن است. بـه طـور مـثال کودکان برونگرا از موضوعهایی استفاده میکنند که تصویر واضح تمایلات شان را نمایان سازد؛ در حـالی کـه کودکان درونگرا از جنبههای ارتباطی نقاشی بهره میبرند و برای اینکه از درون آنها چیزی بیان نشود، از موضوعهای مشخص و قراردادی مـانند مـنظره، گـل و میوه استفاده میکنند و اگر هم از آنها خواسته شود مثلا تصویرخودشان را نقاشی کنند، آن ها خـود را در حـالی نقاشی کشیدن و یا خوابیدن به تصویر میکشند. به طور کلی، موضوع نقاشی با پیشرفت سـن، از مـرحلۀ عـلاقه به خود، به مرحلۀ توجه به دنیای خارج و دیگران تکامل مییابد.
اگر فرصت مشاهدۀ تـعدادی از نـقاشیهای کودکان را داشته باشیم، متوجه میشویم که موضوع هایی مانند خانه، آفتاب، درخت و غیره غالبا ده بـار بـی آن که بـرای کودک کسلکننده باشد، تکرار شده است. تکرار یک موضوع معمولا دارای معنی خاصی در ارتباط با کـودک اسـت. ترجیح یک موضوع ثابت و رد موضوعهای دیگر در سنین مختلف و نزد کودکان مختلف، تفاوت دارد.