ژوئن 14
بازدید : 1180
نظرات : بدون دیدگاه
جشن بندگی

هر سال، روزجشن تکلیف کودکتان مراسمی کوچک به پا کنید چون آن روز تولدی دیگر است و به او یادآوری کنید درطول سالی که گذشت در چه زمینه هایی قوت یا ضعف داشته و قرار است چگونه باشد. ما روز‌هاي بزرگ زندگي‌مان را جشن مي‌گيريم؛ يكي از اين جشن‌ها، جشن تكليف است؛ روزي كه به‌طور […]

هر سال، روزجشن تکلیف کودکتان مراسمی کوچک به پا کنید چون آن روز تولدی دیگر است و به او یادآوری کنید درطول سالی که گذشت در چه زمینه هایی قوت یا ضعف داشته و قرار است چگونه باشد. ما روز‌هاي بزرگ زندگي‌مان را جشن مي‌گيريم؛ يكي از اين جشن‌ها، جشن تكليف است؛ روزي كه به‌طور رسمي دختر يا پسر ما به دايره بندگان مسئول خداوند وارد مي‌شود و به‌طور مستقيم مورد خطاب خدا قرار مي‌گيرد و مخاطب بايد‌ها و نبايد‌هاي ديني و شرعي مي‌شود.

 

يك ايراد و اشكال اساسي كه به جامعه امروز ما وارد است و به خانواده‌هايي كه اين جشن را براي فرزندانشان مي‌گيرند، اين است كه در اين جشن ما از هدف اصلي دور مي‌شويم. اصل برپايي اين جشن براي اين است كه بچه را متوجه اين مسئله كنيم كه به سني رسيده‌ است كه مي‌تواند به آنچه خداوند مي‌گويد، عمل كند. اما ما با صرفا نمايشي كردن اين جشن، گاه عكس اين قضيه را به فرزندمان مي‌رسانيم.

 

جشن تكليف مي‌گيريم براي دختر 9ساله‌مان ولي لباس عروس به او مي‌پوشانيم حتي بعضا او را به آرايشگاه مي‌بريم، كيك برايش مي‌گيريم و درست مانند يك عروس او را در جايگاه ويژه مي‌نشانيم و برايش يك جشن مفصل به‌عنوان جشن تكليف مي‌گيريم، اين در حالي است كه يكي از چيزهايي كه دختر 9ساله ما از اين به بعد بايد به آن اهميت بدهد و رعايت كند مسئله حجاب است.

 

حالا با اين جشن و لباس عروس و آرايش و… فرزند ما چقدر مفهوم حجاب را درک مي‌كند؟ متانت، وزانت و حيايي را كه در مفهوم حجاب است، چقدر به او منتقل مي‌كنيم؟ اينها اشكالات و ايرادات بزرگي است كه امروزه در جشن تكليف‌ها وجود دارد. يادمان باشد كه جشن تكليف قرار است به فرزند من بياموزد كه تو از اين سن به بعد مورد توجه ويژه خداوند قرار گرفته‌اي و اين توانايي را داري كه آنچه او از تو خواسته انجام دهي. اينگونه رنگ و لعاب دادن‌ها آن اصل تشرف را كمرنگ مي‌كند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما