ژوئن 20
بازدید : 1491
نظرات : بدون دیدگاه
دوران تأدیب

«فرزند خود را در هفت سال دوم با آداب و روش های مفید و لازم تربیت کنید». امام جعفر صادق (ع)   در این دوره (7 تا 14 سالگی) تغییرات محسوسی در تن و روان کودک پدید می آید. جسم او نسبتا قوی تر، ذهنش رشد یافته تر و فهمش بیشتر می شود. رابطه اجتماعی […]

«فرزند خود را در هفت سال دوم با آداب و روش های مفید و لازم تربیت کنید». امام جعفر صادق (ع)

 

در این دوره (7 تا 14 سالگی) تغییرات محسوسی در تن و روان کودک پدید می آید. جسم او نسبتا قوی تر، ذهنش رشد یافته تر و فهمش بیشتر می شود. رابطه اجتماعی وی با مادر کمتر می شود و شور و علاقه خاصی برای ارتباط با دیگر کودکان نشان می دهد، تا جایی که پس از پذیرش از سوی هم سالان و افراد گروه به آرامش می رسد. کودکان در این سن و سال تا حدودی خوبی ها و بدی ها را درک می کنند، ولی از آن جا که هنوز به رشد کافی عقلانی برای تشخیص مصلحت خود نرسیده اند، نیازمند آگاهی و تربیت مستقیم هستند.

 

حضرت رسول اکرم (ص) هفت سال دوم را سن پیروی و فرمان برداری می داند.

 

توجه به این نکته لازم است که نباید بچه ها را فقط برای زمان حال تربیت کنید بلکه باید برای بحران های آینده آن ها را بسازید؛ بچه ها باید جامع نگر باشند. وقتی بچه ها از دوستی با شما لذت ببرند و شما با آن ها دوست شوید آنگاه نفوذ کلام پیدا خواهید کرد و بچه ها به حرف شما گوش خواهند داد.

 

به یقین، اگر کودک دوران سیادت را به طور طبیعی و در محیطی مناسب و اطمینان بخش سپری کرده باشد، در دوران تأدیب دارای نوعی تعادل روانی خواهد بود و برای اطاعت پذیری و حرف شنوی از والدین مقاومت به خرج نمی دهد. بچه ها باید در خانه اعتماد به نفس پیدا کنند تا در جامعه موفق باشند اما همیشه هم در خانه به بچه «به به» نگویید و او را با وجود ضعف هایش تشویق نکنید چون این کار باعث می شود بچه ها پرتوقع شوند و در جامعه آسیب خواهند دید. متعادل باشید نه افراط و نه تفریط.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما