از نیمکت مدرسه تا شنا

کوچکی آپارتمان‌ها، بی‌تحرکی و نشستن‌های طولانی در کلاس‌های درس موجب ابتلا دانش آموزان به اختلالات اسکلتی و عضلانی شده است. توصیه می‌شود ضمن به کارگیری وسایل استاندارد در مدارس، والدین شنا را در برنامه فرزندان خود بگنجانند.   وضع میز و نیمکت های کلاس های درسی‌ اصلا از نظر سلامت بچه‌ها متناسب نیستند. نیمکت‌ها غالبا […]

کوچکی آپارتمان‌ها، بی‌تحرکی و نشستن‌های طولانی در کلاس‌های درس موجب ابتلا دانش آموزان به اختلالات اسکلتی و عضلانی شده است. توصیه می‌شود ضمن به کارگیری وسایل استاندارد در مدارس، والدین شنا را در برنامه فرزندان خود بگنجانند.

 

وضع میز و نیمکت های کلاس های درسی‌ اصلا از نظر سلامت بچه‌ها متناسب نیستند. نیمکت‌ها غالبا طوری هستند که وقتی کودک روی آن ها می‌نشیند، ناراحت است‌ میز‌ جلوی بچه‌ها نیز نباید صاف بـاشد و باید با افق زاویه‌ای میان 17 تا 25‌ درجه‌ تشکیل دهد‌ تا بچه‌ها راحت‌تر بتوانند چیز بخوانند و بنویسند.

 

افزایش شیوع قوس پشتی و انحراف جانبی ستون فقرات را جزو عوارض نشستن‌ های طولانی‌مدت است. قوس پشتی و انحراف جانبی ستون فقرات باید قبل از سن بلوغ تشخیص داده شود تا بتوان آن را درمان کرد. اگر این ناهنجاری‌ها بعد از بلوغ تشخیص داده شود قابل درمان نیست. معلمان باید به بهانه‌های مختلف دانش‌آموزان را از جای خود بلند کنند و اجازه دهند آن ها به تحرک بپردازند.

 

نیمکت‌ها نیز باید تکیه‌گاه مناسبی برای نشستن دانش‌آموزان باشند و صندلی‌ها به گونه‌ای ساخته شوند که قوس پشتی و کمری دانش‌آموزان را پر کند از طرفی ارتفاع میزها هم نباید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموز برای خواندن یا نوشتن مجبور به خم شدن، شود. اگر بتوان در ساعت‌ های کلاسی زمان‌های کوتاهی را برای راه رفتن در نظر بگیرند تا با تحرک، عضلات از وضعیت خستگی خارج شوند می‌توان از بسیاری مشکلات اسکلتی و عضلانی به ویژه در دانش‌آموزانی که استعداد بد شکلی ستون فقرات را دارند، جلوگیری کرد. همچنین استفاده از وسایل ارتوپدی کمکی و تمرینات می‌تواند در حل مشکلات اسکلتی و عضلانی دانش‌ آموزان مؤثر باشد.

 

میز مناسب باید در حدی ارتفاع داشته باشد که آرنج دانش آموز با زاویه 90 درجه از شانه تا آرنج روی آن قرار بگیرد و اگر ارتفاع آن بیشتر یا کمتر از این حد باشد موجب آسیب به اعصاب آرنج و گردن دانش آموز می شود زیرا دانش آموزان ساعت های متمادی و طولانی از این چیزها استفاده می کنند و نکته حائز اهمیت اینکه این چیزها اغلب خشک و سفت اند که به شدت به آرنج فشار وارد می کنند و بهتر است دانش آموز از پدهای محافظ آرنج در ساعات تحصیل در کلاس درس استفاده کنند.

 

ارتفاع نیمکت نیز باید به حدی باشد که زاویه زانوها 90 درجه باشد و اگر ارتفاع نیمکت بیش از حد باشد که پاهای دانش آموزان آویزان باشد موجب فشار به نشیمنگاه و لگنچه می شود که کمر درد در پی خواهد داشت و اگر ارتفاع آن کمتر از قد پای دانش آموز باشد موجب جمع شدگی پای دانش آموز و وارد آمدن فشار به زانوی وی می شود که در دراز مدت عوارض انحراف زانو را نیز در پی خواهد داشت.

 

  • شنا از ابتلا به اختلالات اسکلتی و عضلانی جلوگیری می‌کند

به والدین توصیه می شود به ورزش‌های عمومی مانند شنا و قرار دادن آن در برنامه فرزندان خود اهمیت بدهند. اگر والدین شنا و ورزش‌های عمومی را در برنامه فرزندان خود بگنجانند و طی هفته با آن ها به پیاده‌روی در پارک‌ها بپردازند،‌ فرزندان آن ها به طور قطع با مشکلات اسکلتی و عضلانی که امروزه شیوع زیادی پیدا کرده است مواجه نمی‌شوند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما