جولای 23
بازدید : 1604
نظرات : بدون دیدگاه
ثبت در ذهن

امیر المومنین (ع): «یادگیری در کودکی مانند نقاشی و اثر گذاشتن بر روی سنگ است». شناخت صحیح استعدادها، توانایی ها، کاستی ها، نیازها و نیروهای جسمانی و روانی کودکان در مراحل مختلف سنی از عوامل بسیار مهم و کارساز امر آموزش و پرورش به شمار می آید. همانطور که اگر بر روی سنگی نقاشی بکشی […]

امیر المومنین (ع): «یادگیری در کودکی مانند نقاشی و اثر گذاشتن بر روی سنگ است».

شناخت صحیح استعدادها، توانایی ها، کاستی ها، نیازها و نیروهای جسمانی و روانی کودکان در مراحل مختلف سنی از عوامل بسیار مهم و کارساز امر آموزش و پرورش به شمار می آید. همانطور که اگر بر روی سنگی نقاشی بکشی تا مدت های زیادی باقی می ماند؛ علم و دانش در سنین کودکی تا مدت های زیادی در وجود فرد محفوظ می ماند. اگر کسی بر روی خشتی نقاشی بکشد؛ زود از بین می رود. لذا تحصیل علم در سنین پیری مثل نقاشی بر روی خشت است که ماندگاریش کم است.

 

حال که ضریب ماندگاری علم در سنی خردسالی بسیار بالاست؛ اولا باید تلاش کنیم که کودکانمان در سنین خردسالی به مدرسه بروند و ثانیا مواظب باشیم مسائلی را یاد بگیرند که برای دنیا و آخرتشان مفید باشد. از یادگیری هر نوع مسئله ای که زیان دنیوی و اخروی دارد و یا فایده دنیوی و اخروی ندارد؛ پرهیز کنند.

 

بخصوص سعی کنیم با احکام و مسائل دینی آشنا شوند و با زندگی معصومین (ع) مانوس گردند. کودکانمان را با قرآن و روایات آشنا کنیم تا از همان کودکی بفهمند که راه نجاتشان در ارتباط با قرآن و اهل بیت (ع) است.

 

فرزندان خردسالمان را با ارزش های اخلاقی و انسانی آشنا کنیم تا در مدرسه در ارتباط با هم کلاسی و معلم مشکلی نداشته باشد. آن مقداری که بر یادگیری دروس روزمره شان تاکید و حساسیت داریم؛ به مراتب بر یادگیری مسائل دینی و اخلاقی، حساسیت بیشتری داشته باشیم. اگر پایه های عقاید و اخلاقیات را در کودکانمان تقویت کنیم؛ این را بدانیم که فرزندمان از حوادث دوران نوجوانی مصون، خواهد ماند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما