پوشش مناسب والدین

رفتار والدین به خصوص مادر تأثیر فراوانی بر روی کودکان دارد. کودک نمی‎تواند در کارهایش هدف‎گیری درستی داشته باشد، لذا تمام توجه‎اش به پدر و مادر و اطرافیان است، اعمال و حرکات آن ها را مشاهده می‎نماید و از آنان تقلید می‎کند.   کودک شکل پوشش مادر را تقلید می‎کند اگر مادر همیشه با پوشش […]

رفتار والدین به خصوص مادر تأثیر فراوانی بر روی کودکان دارد. کودک نمی‎تواند در کارهایش هدف‎گیری درستی داشته باشد، لذا تمام توجه‎اش به پدر و مادر و اطرافیان است، اعمال و حرکات آن ها را مشاهده می‎نماید و از آنان تقلید می‎کند.

 

کودک شکل پوشش مادر را تقلید می‎کند اگر مادر همیشه با پوشش مناسب در مقابل فرزندان خود ظاهر شده باشد. کودک هم سعی می‎کند همان پوشش را از مادر تقلید کند و در دوران نوجوانی که نوبت به انتخاب می‎رسد سعی می‎کند با مادر همانند سازی کند و همان شیوه مادر را برای خود انتخاب کند.

 

یکی از اشتباهات بعضی والدین این است که تصور می‎کنند بچه‎ها چیزی نمی‎فهمند لذا با پوشش نامناسب در جلو فرزندان خود ظاهر می‎شوند. غافل از اینکه کودک آنچه را می‎بیند در حافظه خود ضبط کرده و روزی نمونه آن را از خود بروز خواهد داد. بنابراین مادر قبل از پنج سالگی در مقابل کودکان پوشش مناسب داشته باشد تا تصویری که در ذهن کودک از مادر باقی می‎ماند، تصویری زیبا و آراسته باشد. و الگوی مناسب از پوشش در ذهن کودک نقش ببندد.

 

هر چه کودک بزرگتر می‎شود ضرورت این عمل بیشتر می‎شود چون کودک بسوی بیدار شدن غریزه جنسی پیش می‎رود و برخورد با پوشش نامناسب مادر و خواهر او را تحریک می‎کند. امّا اینکه بگوییم بچه را با چنین وضع و پوشش عادت دهیم تا در محیط اجتماعی وقتی با چنین صحنه‎هایی برخورد می‎کند برای آن ها تحریک آمیز نباشد. تجربه غرب نشان داده چنین امری اتفاق نمی‎افتد. زیرا که روحیه تنوع طلبی انسان به دنبال شکل‎های دیگر می‎رود. و شهوت حالت سیری ناپذیر دارد.

 

اگرچه مادر و فرزند محرم هستند و از نظر شرعی و فقهی برای بچه ای که خوب و بد را نمی فهمد یعنی ممیز نشده نامحرم ها هم لازم نیست حجاب را رعایت کنند چه برسد به مادر که محرم فرزند هست و مثلا بچه 4 ساله ممیز نیست ولی از نظر اخلاقی این کار شایسته نیست که والدین با هر نوع لباسی در مقابل آن ها حاضر شوند، چرا که اسلام از کودکی برای فرزندان برنامه داده تا در بزرگ سالی به فحشا و گناهان جنسی مبتلا نشوند.

 

خدا در سوره مبارکه نور می فرماید: بچه هایی که هنوز بالغ نشدند در طول روز باید سه بار از شما اجازه بگیرند و به اتاق شما بیایند چرا که مادر و پدر در اتاقشان ممکن است لباس مناسبی نداشته باشند و این کودک با دیدن پوشش بد مادر یا پدر این تصویر در ذهنش بماند و زمینه گناه برای او در آینده فراهم شود. لذا قرآن فرموده بچه ها را یاد دهید تا در سه وقت از شما اجازه بگیرند تا وارد اتاق شما شوند.

 

«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ وَ الَّذينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لا عَلَيْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلى‏ بَعْضٍ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيم‏؛

اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد، بايد بندگان شما و آن ها كه هنوز به حد بلوغ نرسيده ‏اند، در سه هنگام از شما براى وارد شدن به خانه رخصت طلبند: پيش از نماز صبح و هنگام ظهر كه لباس از تن بيرون مى‏ كنيد و بعد از نماز عشا. اين سه وقت، وقت خلوت شماست. در غير آن سه هنگام، شما و آن ها گناهى مرتكب نشده ‏ايد اگر بر يكديگر بگذريد. خدا آيات را اين چنين براى شما بيان مى‏ كند، و خدا دانا و حكيم است».

(نور، آیه 58) ‏

این سه وقت وقت استراحت است که ممکن است پدر و مادر با لباس های راحت تری بخوابند لذا کودکان هم باید اجازه بگیرند
این اسلامی که این گونه حساسیت دارد چگونه پوشیدن لباس نامناسب مادر را در مقابل فرزند پسندیده بداند؟! پس بهتر است در مقابل فرزندان با رعایت این نکات به دست خود زمینه انحراف آن ها را فراهم نکنید. البته نکاتی که گفته شد مخصوص مادر نیست؛ پدران هم باید در پوشش مقابل دختران رعایت این مسائل را بکنند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما