رقصیدن

پدر و مادر دخترانی که می بینند فرزندشان در مجالس می رقصد و به رقصیدن علاقه نشان می دهد، با دیدن عمل فرزندشان چنان ناراحت، دلخور و گاه عصبانی می‌شوند که ممکن است رفتاری خشن و پرخاش‌آمیز با کودکشان داشته باشند. آن ها نگرانند که مبادا فرزندشان در بزرگ‌سالی نیز دست به رفتارهای غیر شرعی […]

پدر و مادر دخترانی که می بینند فرزندشان در مجالس می رقصد و به رقصیدن علاقه نشان می دهد، با دیدن عمل فرزندشان چنان ناراحت، دلخور و گاه عصبانی می‌شوند که ممکن است رفتاری خشن و پرخاش‌آمیز با کودکشان داشته باشند. آن ها نگرانند که مبادا فرزندشان در بزرگ‌سالی نیز دست به رفتارهای غیر شرعی دیگری بزند. باید توجه داشت که کودکان اغلب بعضی از کارها را بدون آگاهی از ناپسند بودن آن عمل انجام می دهند. پس گاها مخالفت و ممانعت از این عمل، بدون آگاهی بخشی و فرهنگ سازی، احتمالا به لجبازی او در بزرگسالی منجر گردد.

 

کودکان به چند دلیل ممکن است علاقه مند به رقص در مجالس باشند. البته این دلایل از کودکی به کودک دیگر و از شرایطی به شرایط دیگر فرق می‌کنند.

1- گاهی والدین ناخواسته رفتارهای منجر به رقص کودک را تقویت می‌کنند. پدر و مادری که معتقد است، رقص برای دیگران حرام شرعی است، می بایست در همان دوران ابتدایی شکل گیری این عمل، به کودک خود تذکر همراه با ملاطفت را داشته باشد. اما هرگونه تشویق یا حتی به خود بالیدن والدین در جمع موجب تقویت این عمل و در نتیجه سختی تغییر عادات زشت می شود.

 

2- گاهی کودک با مشاهده رفتار اطرافیانش این عمل را یاد می‌گیرد. والدین یا فامیلی که اقدام به رقص در جمع خانوادگی می کند، به نوعی موجب بدآموزی کودک می‌شوند.

 

3- گاها بی توجهی والدین به نقاط مثبت و ویژگی های منحصر بفرد کودکشان موجب شکسته شدن اعتماد به نفس کودک می شود. در نتیجه کودک برای جبران این نقیصه به راه های آسیب زایی در اجتماع روی می آورد که به نوعی رنگ و بوی جلب توجه دیگران را می دهد.

 

راهکارها

  • آرام باشید

اگر پدر، مادر با این عمل کودکشان مواجه شوند، مهم‌تر از هر چیز آن است که رفتارهای هیجانی، تند و اغراق‌آمیزی از خود نشان ندهند. آن ها باید بکوشند آرامش خود را حفظ کنند و روشی منطقی و سنجیده برای رویارو شدن با این رفتار کودک برگزینند.

 

  • رابطه شفاف و صمیمانه با کوکانتان برقرار کنید

والدین باید نهایت تلاششان را بکنند تا ارتباطی مؤثر و فعال با کودکان خود داشته باشند. کودکانی که از بودن با پدر و مادرشان احساس صمیمیت و نزدیکی می‌کنند، نسبت به کودکانی که این احساس را ندارند، تمایل بیشتری برای هماهنگ کردن خود با ارزش‌ها و باورهای والدینشان دارند.

 

  • علت رقص کودک در جمع را پیدا کنید

بهتر است به بررسی رفتارها و موقعیت‌هائی که در طول روز کودک در آن قرار می‌گیرد؛ با چه کسانی دوست است، چه نیازهائی دارد، کجا می‌رود و … بپردازید. اگر والدین بتوانند علت اصلی مشکل کودک را پیدا کنند، قادر خواهند بود این رفتار کودک را اصلاح نمایند.

 

  • کودک را به‌دلیل اشتباهش شرمنده نکنید

والدین نباید با سرزنش کردن‌های مکرر کودک، او را دچار احساس گناه کنند. آن ها هم‌چنین نباید لقب‌ها و برچسب‌های ناروا به کودکشان بزنند. برخی از این روش‌ها، شدیداً موجب کاهش عزت‌نفس کودک می‌شود. در عوض والدین می‌توانند با رفتارهای خود به کودک نشان دهند که از کار او ناراحت شده‌اند.

 

  • سعی کنید راه های افزایش اعتماد به نفس کودک خود را آموزش ببینید و از همین دوران کودکی او را فردی با شخصیت بار بیاورید.

 

  • مفهوم دین و لزوم انجام کارها بر اساس شرع را در یک بازه زمانی مشخص به او آموزش دهید.

 

  • رفتارهای صادقانه کودک را تحسین و تشویق کنید

پدر و مادر باید از رفتارهای شایسته، مناسب و صادقانهٔ کودک حمایت و قدردانی کنند. اگر آن ها رفتارهای شایسته را به موقع مورد تحسین خود قرار دهند، موجب تقویت و تکرار آن ها در فرزندشان می‌شوند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما