ایجاد و برقراری ارتباط صحیح از مهمترین هنرهای یک معلم است. راهکارهای برقراری ارتباط با متربیان دانش آموزان در کلاس درس بسیار متنوع اند. در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم: حرکت معلم در کلاس جا به جایی و حرکت معلم در کلاس یکی از فنونی است که توجه متربیان، دانش آموزان، […]
ایجاد و برقراری ارتباط صحیح از مهمترین هنرهای یک معلم است. راهکارهای برقراری ارتباط با متربیان دانش آموزان در کلاس درس بسیار متنوع اند. در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم:
- حرکت معلم در کلاس
- جا به جایی و حرکت معلم در کلاس یکی از فنونی است که توجه متربیان، دانش آموزان، را به خود جلب می کند و موجب برقراری ارتباط بهتر با آنان می شود.
- توجه دادن کلامی و غیر کلامی
با استفاده از حرکات کلامی و غیر کلامی می توان توجه متربیان، دانش آموزان، را به سخنان معلم جلب کرد.
نمونه های کلامی: «به تابلو نگاه کنید»، «چه کسی جواب این سوال را می داند» و…
نمونه های غیر کلامی: استفاده از اشاره تکان دادن سر و دست به مقاصد مختلف.
نمونه های کلامی و غیر کلامی: کوبیدن روی تخته با گچ و تاکید با صدای بلند که مثلا حرف اصلی در اینجاست.
- ایجاد تنوع در برقراری رابطه بین افراد کلاس
- معلم با ایجاد تغییر در شکل رابطه ی متقابل بین افراد کلاس می تواند توجه متربیان، دانش آموزان، را به جریان تدریس جلب کند.
- در کلاس درس معمولا روابط زیر می تواند ایجاد شود:
معلم با شاگرد؛ معلم با شاگردان؛ شاگرد با شاگرد؛ شاگرد با شاگردان و گروهی از شاگردان با گروه دیگری از شاگردان.
- سکوت
سکوت نیز یکی از فنونی است که می تواند حواس متربیان، دانش آموزان، را به تدریس معلم تمرکز بخشد. سکوت بنا به موقعیت و تشخیص معلم میتواند چند ثانیه و یا بیشتر طول بکشد.
- به کارگیری حواس مختلف
معلم با توجه به موضوع درس و در نظر گرفتن موقعیت می تواند از حواس بینایی، شنوائی، بویایی، لامسه، چشایی، استفاده کند و از این طریق نیز توجه متربیان، دانش آموزان، را به درس کلاس جلب نماید به عنوان نمونه نشان دادن یک عکس، آویختن نقشه ی جغرافیا به دیوار، تشخیص تفاوت نرمی و زبری اشیا و با لمس کردن و…