آگوست 21
بازدید : 818
نظرات : بدون دیدگاه
رشد دانش فرد

امام علی (ع): «فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگ‏تر مى‏ شود مگر ظرف دانش که با تحصیل علوم، فضاى آن بازتر مى‏ گردد.» خواندن کتاب برای کودک را از سنین بسیار پایین یعنی نوزادی آغاز کنید اگر نوزادی عادت کند با نوای داستان به خواب رود در بزرگسالی نیز نمی‌تواند بدون کتاب به […]

امام علی (ع): «فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگ‏تر مى‏ شود مگر ظرف دانش که با تحصیل علوم، فضاى آن بازتر مى‏ گردد.»

خواندن کتاب برای کودک را از سنین بسیار پایین یعنی نوزادی آغاز کنید اگر نوزادی عادت کند با نوای داستان به خواب رود در بزرگسالی نیز نمی‌تواند بدون کتاب به سر ببرد. بنا براین هر چه زودتر خواندن کتاب برای کودک را آغاز کنید به همان نسبت به نتایج بهتری دست خواهید یافت. انتخاب موضوع کتاب اگر چه در دوران نوزادی و تا زیر یک سالگی بسیار مهم نیست. اما از همان سن انتخاب کتاب‌های جالب و زیبا لطیف وسازگار با روح کودک را آغاز و او را با واژه‌های مناسب و زیبا آشنا کنید. البته انتخاب موضوع کتاب در زمان عقل رس شدن کودک، یعنی زمانی که او معنی واژه‌ها را تا حدی متوجه می‌شود بسیار مهم است.

 

نقش نهاد هایی مانند خانواده و مدرسه در فرآیند شکوفایی خلاقیت هرچند پایه و اساسی است ولی مقطعی و کوتاه مدت است. چنان که سال های اولیه زندگی فرد در کنار خانواده می گذرد و نقش مدرسه نیز محدود به سال هایی است که فرد در مدرسه تحصیل می کند. ولی کتابخانه های عمومی در تمام دوره زندگی در خدمت خلاقیت فرد هستند. به منظور استفاده از کتابخانه، والدین قطعاً تأثیر به سزایی بر روحیه کودک و نوجوان خواهد داشت، کودک والدین خود را در کتابخانه و در حال استفاده مستقیم از منابع مجموعه می بیند و این امر، علاقه به مطالعه و مراجعه به کتابخانه را در کودک نهادینه می کند و در ذهن او، مراجعه به کتابخانه و استفاده از منابع، به عنوان امری بدیهی و لازم نقش می بندد. این همان آموزش غیر مستقیم تشویق و عادت دادن به مطالعه است.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما