آگوست 22
منبع :
بازدید : 700
نظرات : بدون دیدگاه
برخوردهاى تبعیض ‏آمیز

تبعیض در اصطلاح دانش جامعه‌ شناسی، موقعیتی است که افراد در برابر نقش‌ها و موقعیت های برابر از مزایای اجتماعی نابرابر برخوردار می‌شوند و برخی بر دیگران و بدونِ برتری داشتن، برتری داده می شوند. هم‌چنین حالتی که ویژگی‌ها و معیارهای انتسابی مبنای توزیع قدرت یا ثروت قرار گیرد؛ تبعیض نامیده می‌شود.   در شرایط […]

تبعیض در اصطلاح دانش جامعه‌ شناسی، موقعیتی است که افراد در برابر نقش‌ها و موقعیت های برابر از مزایای اجتماعی نابرابر برخوردار می‌شوند و برخی بر دیگران و بدونِ برتری داشتن، برتری داده می شوند. هم‌چنین حالتی که ویژگی‌ها و معیارهای انتسابی مبنای توزیع قدرت یا ثروت قرار گیرد؛ تبعیض نامیده می‌شود.

 

در شرایط تبعیض، فرصت تحرک اجتماعی یک‌سان برای افراد وجود ندارد و افراد در آموزش یا انتخاب شغل شرایط نابرابری دارند. از عواملی که به رشد تبعیض در جامعه کمک می‌کند؛ جدایی‌گزینی مکانی افراد جامعه‌است. تبعیض نژادی، تبعیض جنسی، تبعیض مذهبی و تبعیض سنی از انواع رایج تبعیض هستند. تبعیض، انتساب‌گرایی است و ضدّ شایسته‌سالاری و گونه ای ستمکاری است.

 

به طور کلى، «امتیاز و تبعیض‏» حسادت را به دنبال دارد. کسى که نسبت‏ به دیگرى از امتیاز ویژه‏ اى برخوردار است در معرض حسادت دیگران قرار مى‏ گیرد؛ چنانچه در حدیثى از امام على علیه السلام آمده است: «هر شخص داراى امتیاز و رتبه شایسته، مورد حسادت واقع مى‏ شود.»

 

برخى از پدران و مادران به دلایل گوناگون، بعضى از فرزندان را بر خواهران و برادران خود ترجیح داده، مورد توجه و محبت‏ بیش‏ترى قرار مى‏ دهند؛ چنانچه گاهى جنسیت فرزندان عامل تبعیض مى‏ گردد، به طورى که مادران معمولا با پسران خود صمیمى بوده و پدران بیش‏ترین محبت‏ خود را متوجه دختران مى‏ نمایند. در نتیجه، فرزندى که از طرف یکى از والدین محبت و ملاطفت کم‏ترى دریافت‏ مى ‏کند و شاهد رفتارى غیرعادلانه است، نسبت‏ به فرزند دیگر حسادت مى‏ ورزد و از وى متنفر مى ‏شود.

 

همچنین زمانى که والدین بیش‏ترین تماس و نوازش خود را با تولد نوزاد جدید به وى اختصاص مى ‏دهند، سایر فرزندان احساس مى‏ کنند که این نوزاد سبب بى‏ مهرى و فراموشى آنان گردیده است. در نتیجه، به وى حسادت مى‏ ورزند. ممکن است هریک از والدین برخى از فرزندان خود را به دلیل زیباتر، باهوش‏تر، زرنگ‏تر، خون گرم‏تر، ساکت‏تر و یا عاطفى‏تر بودن و یا به دلیل معلولیت جسمى و ذهنى مورد محبت‏ بیش‏ترى قرار دهند و در نتیجه درخواست ‏هاى این کودکان سریع‏ تر مورد پذیرش سرپرست‏ خانه واقع گردد و به اعمال و گفتار آنان علاقه بیش‏ترى ابراز شود؛ چنین رفتارهایى براى سایر فرزندان، بى‏ مهرى و تبعیضى آشکار تلقى گشته، آنان را به حسادت وامى‏ دارد. به طور کلى، در صورت مشاهده رفتارهاى غیر عادلانه در خانواده، وجود حسادت شدید و پر دردسر، امرى اجتناب‏ ناپذیر است.

 

متاسفانه این رفتارها فقط در دوران کودکى، به خانه پدرى و خواهر و برادر محدود نمى‏ شود و ریشه‏ هاى حسادت را براى آینده زنده نگه مى‏ دارد و فرد را دچار مشکلات فراوانى مى‏ کند. مثلا، ممکن است پس از ازدواج، نتواند تبعیض مادر زن خود را – هرچه اندک باشد – تحمل کند و نسبت‏ به دیگر داماد خانواده حسادت بورزد و موجب اختلاف‏ هاى خانوادگى و تلخ ‏شدن زندگى زناشویى و کانون گرم خانواده خود گردد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما