پرسش یکی از سادهترین و رایجترین مهارتها در تعاملهای اجتماعی است؛ پرسش نوعی مطالبه اطلاعات میباشد. کودکان برای شناخت اطراف خود و نیز کشف پدیدههای مختلف از پرسش استفاده میکنند؛ همچنین معلمها برای ارزیابی تحصیلی شاگردان از پرسش بهره میبرند. پرسش نقش مهمی در یادگیری و رشد بازی میکند؛ لذا معلمان به این امر از […]
پرسش یکی از سادهترین و رایجترین مهارتها در تعاملهای اجتماعی است؛ پرسش نوعی مطالبه اطلاعات میباشد. کودکان برای شناخت اطراف خود و نیز کشف پدیدههای مختلف از پرسش استفاده میکنند؛ همچنین معلمها برای ارزیابی تحصیلی شاگردان از پرسش بهره میبرند. پرسش نقش مهمی در یادگیری و رشد بازی میکند؛ لذا معلمان به این امر از بدو ورود دانش آموزان در مدرسه جهت یادگیری موثر استفاده میکنند. مهمترین عامل موفقیت معلم این است که به تمامی جوانب موضوع مورد تدریس خود به طور کامل مسلط و در تدریس صاحب نظر باشد.
در صورتی آموزگار این شرط اساسی را دارا باشد میتوان امیدوار بود که تمامی نقایص دیگر را برطرف مینماید و یک معلم نمونه میگردد. اما در صورت فقدان یا نقصان این شرط اساسی به هیچ وجه نمیتواند کار تعلیم را به سطح مطلوبی برساند. لازم به ذکر است که مطالعه کتابها، مجلات و مطالب مختلف مربوط به درس و کمک گرفتن از معلمین با تجربهای که همان درس را قبلاً تدریس کردهاند میتواند در این زمینه بسیار موثر باشد.
اما، یکی از مهمترین دلایل بی رغبتی بچهها به سوال معلم ناشی از ترس در مقابل واکنشهای منفی همکلاسی ها میباشد. باید دانست، در کلاس به علت آن که پرسشگر پاسخ سوال را میداند استرس شاگردان افزایش مییابد و اضطراب زیاد میتواند به فرایند یادگیری و نگرش دانش آموز نسبت به معلم آسیب برساند؛ در چنین شرایطی ممکن است تعامل شکل عادی خود را از دست بدهد. بنابراین معلم باید به این مسئله هنگام پرسش از شاگردان توجه نماید و با ایجاد جوی صمیمی و دوستانه، تعامل با بچهها را افزایش دهد.
- از طریق پرسش کردنهای به موقع و حساب شده، معلم قادر میگردد دانشآموزان را به سوی یادگیری مطلوب سوق دهد.
- پرسشها نباید صرفاً مبتنی بر سنجش حافظه و معلومات باشد.
- پاسخ پرسشها نباید به صورت بلی یا خیر باشد.
- باید برای دانشآموز به منظور پاسخ دادن وقت کافی در نظر گرفت.
- دانشآموزان باید از طریق سؤالهای پیگیر به سوی نتیجه مورد نظر سوق داده شوند.
- کلیه دانشآموزان در پاسخگویی به پرسشها به طور یکسان شرکت داده شوند.
- پرسشها باید به صورتی مطرح گردند که دانشآموزان برای پاسخگویی به آن ها به تفکر بپردازند
میتوان کارکردهای پرسش در کلاس درس را بدین شرح مطرح ساخت:
- کسب اطلاع از مطالعه روزانه دانش آموزان.
- کنترل تعامل بین معلم و شاگرد.
- ایجاد علاقه و تحریک حس کنجکاوی بچهها.
- تشخیص مشکلات درسی دانش آموزان.
- به حداکثر رساندن فعالیت کلاسی بین شاگردان.
- ارزیابی میزان اطلاعات پاسخ دهندگان از آموزههای درسی.
- تقویت تفکر دانش آموزان.
- تشویق بچهها به مشارکت در بحثهای کلاسی و ارزشمند بودن شرکت آنان.
- جلب توجه دانش آموزان و افزایش تمرکز آنها با طرح سوالات ناگهانی.
- تشویق شاگردان برای ارزیابی دیدگاههای همکلاسی ها.
- مرور دروس گذشته و آشنایی با مباحث دروس بعد.