ژانویه 21
بازدید : 1213
نظرات : بدون دیدگاه
واکنش های فرد حسود

در روایتى از امام على‏ (ع)، به واکنش سریع و پرخاشگرانه حسود اشاره شده است: «حسود زود پرخاش مى‏ کند.»

از جمله آثار عمومى حسادت، که در کودک و بزرگ‏سال وجود دارد، «خشم‏» است. حسود فرد مورد حسادت واقع شده را هدف غضب خود قرار مى ‏دهد. چنان چه از امام على‏ (ع) نقل شده است: «حسود نسبت‏ به کسى که هیچ گناهى ندارد خشمگین مى‏ شود.» حسود ممکن است ‏به دنبال حسادتى که خشم او را بر افروخته حسادت خود را به طور مستقیم یا غیر مستقیم ظاهر سازد.

 

۱- واکنش‏ هاى مستقیم:

این نوع واکنش در رفتار کودکان بیش از بزرگ‏سالان دیده مى‏ شود. کسانى که عواطف فرد مورد علاقه کودک را به خود جلب نمایند، معمولا مورد خشم و غضب وى قرار مى‏ گیرند. براى مثال، اگر با تولد فرزند جدید، عواطف مادر از فرزند بزرگ‏تر به نوزاد جلب شود، نوزاد مورد خشم کودک بزرگ‏تر واقع مى‏ شود. او در این هنگام، ممکن است قهر خود را با واکنش‏ هاى لفظى علنى و روشن و یا حملات بدنى مثل گاز گرفتن، لگد زدن و هل دادن کودک تازه متولد شده آشکار سازد.

 

در برخى موارد، ممکن است کودک از درون به انجام کارهایى مانند دزدى و فریب‏کارى، که از نظر اجتماعى ناپسند است، تحریک گردد تا شى‏ء مورد علاقه خود را، که در اختیار دیگرى است، به چنگ آورد. همچنین ممکن است کودکان نزد والدین خود از فرزندى که از امکانات ویژه‏اى برخوردار است‏ شکایت کنند و یا سعى نمایند شى‏ء مطلوبى را که در اختیار دیگرى است مورد تحقیر قرار داده، کم ارزش جلوه دهند و یا والدین خود را به دلیل تهیه نکردن آن سرزنش کنند.

 

در روایتى از امام على‏ (ع)، به واکنش سریع و پرخاشگرانه حسود اشاره شده است: «حسود زود پرخاش مى‏ کند.»

 

۲- واکنش‏ هاى غیر مستقیم:

رفتارهاى حسادت‏ آمیز همیشه آشکار نیست. در برخى موارد، به ویژه در دوران پیش دبستانى و در سال‏ هاى بالاتر، به گونه‏ هاى غیر مستقیم و پوشیده ظاهر مى‏ شود. بنابراین، برخورد با این رفتارها تا حدى مشکل‏ تر است.  اعمال غیر مستقیم عبارتند از:

الف. بازگشت ‏به دوران شیر خوارگى و انجام رفتارهایى مناسب با سطوح اولیه رشد؛ مثل شب ادرارى و انگشت مکیدن.

ب. کوشش براى جلب توجه دیگران از طریق تظاهر به ترس‏ هایى که قبلا از او دیده نشده است، غذا نخوردن یا خواستن غذاهاى مخصوص، اظهار بیمارى بى‏ مورد، تخریب و ویرانگرى، نافرمانى عمومى و ناسزاگویى، عیب‏ جویى همراه با تظاهر به بى نیازى از محبت و توجه اطرافیان، خراب کردن اسباب بازى‏ هاى خود و مانند آن.

ج. دیگر آزارى. مثل اذیت اطفال کوچک‏تر از خود، آزار جانوران، ایجاد نزاع بین بچه ‏ها و همانند این ‏ها.

د. دست زدن به رفتارهاى ضد اجتماعى. مثل تکبر، تظاهر، تقلب، ترش‏رویى، گوشه گیرى و همچون آن.

 

گاهى کودک به نحو غیر عادى نسبت ‏به فرد مورد حسادت اظهار علاقه و محبت مى ‏نماید و گاهى با انجام رفتارهاى مطلوب و جامعه پسند و جلب توجه والدین به سوى خود، سعى مى‏ کند تا فرد مورد حسادت را شکست دهد.  در برخى از روایات به بعضى از واکنش‏ هاى غیرمستقیم حسود اشاره شده است: امام صادق (‏ع) به نقل از لقمان در ذکر نشانه ‏هاى حسود مى ‏فرمایند: «…در پنهان، از فرد مورد حسادت بدگویى مى ‏کند، اما در ظاهر، به چاپلوسى می ‏پردازد و هنگام مصیبت، شماتت مى‏ کند.»

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما