نشانه های افسردگی

کودک افسرده فاقد انرژی لازم است و احساس خستگی می کند. از لحاظ ظاهر نیز رنگی پریده دارد. تمرکز حواس او پایین می آید؛ چنانچه قادر به توجه کردن و تمرکز داشتن نیست و خود را فردی بی ارزش و بی کفایت احساس می کند.

من تک فرزند هستم. پدرم یا سر کاره یا اخبار گوش می ده، مامانمم خوابه یا می گه من حوصله ندارم، جون ندارم. به خیال همه من ‏چه قدر خوشبختم. قبلاً ‏با دوستام بودم؛ اما بعد از این که فهمیدم راز نگه دار نیستن دیگه نمی تونم بهشون اعتماد کنم. ‏خلاصه مدتیه که احساس غمگینى شدیدی مى‏کنم و دستم به هیچ کاری نمی ره، نگرانم که ‏افسرده شده باشم؛ به نظر شما چه کار کنم هیچ راهی به ذهنم نمی رسه؟

 

همه انسان ‏ها نوسانات عاطفی و غمگینی را در زندگی تجربه می ‏کنند و نباید کسی به محض غمگینی، احساس کند به اختلال افسردگی مبتلا شده‏ است. تنها در صورتی می ‏توان برچسب «افسردگی» به کسی زد که در اغلب مواقع ظرف مدت دو هفته حداقل پنج مورد از نشانه‏ هایی که در ادامه ذکر می شود و بیانگر تغییر در مقایسه با عملکرد قبلی هستند نه ناشی از بیماری جسمانی را تجربه می کند. (حداقل یکی از دو نشانه اول باید وجود داشته باشد).

 

  • خُلق افسرده در اکثر مواقع روز (مثل احساس غمگینی و پوچی)
  • کاهش علاقه یا لذت نسبت به همه یا اغلب فعالیّت های روزمره
  • کاهش قابل ملاحظه و غیرعمدی وزن یا کاهش یا افزایش اشتها
  • بی‏خوابی یا خواب زدگی
  • احساس خستگی مفرط یا از دست دادن انرژی
  • بی قراری یا کندی روانی – حرکتی
  • احساس بی‏ارزشی یا گناه بی مورد
  • مشکل عدم تمرکز یا بی تصمیمی
  • افکار مکرر مرگ یا گرایش به خودکشى (البته بدون داشتن طرح خاص یا اقدام به ‏خودکشى‏ مرگ)

 

کودک افسرده فاقد انرژی لازم است و احساس خستگی می کند. از لحاظ ظاهر نیز رنگی پریده دارد. تمرکز حواس او پایین می آید؛ چنانچه قادر به توجه کردن و تمرکز داشتن نیست و خود را فردی بی ارزش و بی کفایت احساس می کند. افکار مربوط به مرگ هم در او بروز می کند. فکر خودکشی ( البته بدون طرح و نقشه معین ) نیز در بعضی کودکان افسرده دیده می شود.

 

کودکان افسرده به لحاظ پایین بودن سطح توجه تمرکز، اغلب قادر به درس خواندن نیستند. یادگیری آن ها کُند می شود و علاقه ای به درس و مدرسه نشان نمی دهند. افت تحصیلی برای آنها پیش می آید و حتی برخی از آنان، پس از چند روز تعطیلی و به مدرسه رفتن، ابراز بی علاقگی می کنند. به تدریج این فقدان تمایل، به ترس از مدرسه تبدیل می شود. در این شرایط والدین معمولاً علت را در مدرسه جست و جو می کنند؛ در حالی که اغلب، علت این نوع ترس افسردگی کودک است و از آن جا که کودکان افسرده بسیار به مادر وابسته می شوند نگران از دست دادن مادر یا بیمار شدن او هستند و به این ترتیب از مدرسه دوری می کنند.

 

سردرد، دل درد، سرگیجه و حالت تهوع از دیگر نشانه های جسمانی افسردگی است. از علائم رفتاری نیز می توان به این موارد اشاره کرد: کودکان افسرده معمولاً دروغ می گویند، گاهی دزدی می کنند و بعضاً تمایل به کار خلاف دارند.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما