اکتبر 17
بازدید : 1150
نظرات : بدون دیدگاه
تولد و تربیت سرداران سپاه مهدی موعود (عج)

تربیت فرزند به قدری مهم است که می توان زمان آغاز تربیت کودک را قبل از انعقاد نطفه عنوان کرد.  زنی برای تربیت فرزند سه ساله خود نزد حکیمی رفت و از وی راهنمایی خواست، حکیم گفت سه سال و نه ماه دیر آمده ­ای. از این مثال می­ توان متوجه شد که تربیت فرزند […]

تربیت فرزند به قدری مهم است که می توان زمان آغاز تربیت کودک را قبل از انعقاد نطفه عنوان کرد.

 زنی برای تربیت فرزند سه ساله خود نزد حکیمی رفت و از وی راهنمایی خواست، حکیم گفت سه سال و نه ماه دیر آمده ­ای. از این مثال می­ توان متوجه شد که تربیت فرزند به قدری مهم است که می توان گفت زمان تربیت قبل از انعقاد نطفه آغاز می ­شود.

زن و شوهر لازم است در هنگام ازدواج فکر کنند برای چه ازدواج می کنند؟ و چگونه فرزندی می خواهند؟ لذا بحث از تربیت کودکانی صالح و سالم چه از نظر روانی و چه از نظر جسمی موضوعی است که از اهمیت خاصی برخوردار است. چنانچه نه تنها کیفیت دوران بارداری بلکه  پیش از آن و زمان انعقاد نطفه و حتی چگونگی انتخاب همسر  نیز از نظر دین مبین و جامع اسلام قابل تشریح و مهم است. لذا با توجه به اهمیتی که همسر خوب در تکوین شخصیت طفل و پرورش او دارد در اسلام تاکید بسیاری به انتخاب همسری با عفت و با ایمان و با اصالت شده است. چنانچه به دختران و پسران سفارش می کند که علاوه بر دقت در این امر برای برخورداری از همسری شایسته بسیار دعا کنند.” ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قرة اعین واجعلنا للمتقین اماما”  در زندگانی رسول اکرم(ص) دیده می شود که برای انعقاد نطفه حضرت زهرا(س) به امر خداوند، ایشان چهل روز از حضرت خدیجه(ع) کناره گرفت و پس از چهل روز عبادت و روزه داری، با غذایی که از بهشت آورده شد افطار کرد، آنگاه نطفه حضرت زهرا(س) منعقد شد. شاید با تأسی از همین سنت حسنه عده ای از بزرگان سفارش می کنند که والدین پیش از بچه دار شدن عبادتی خاص انجام دهند. اگر بخواهیم این ایجاد آمادگی را در حیطه های لازم قبل و هنگام انعقاد نطفه مورد بررسی قرار دهیم ضروری است به صحبت در مواردی مثل تغذیه سالم، لزوم دعا و درخواست از خداوند، حالات پدر و مادر، زمان و مکان مناسب، و اذکار مفید بپردازیم.

تغذیه سالم: در دین مقدس اسلام، غذا هم از لحاظ مادی مورد اهمیت است و هم از لحاظ معنوی. غذای حرام تأثیری بسیار منفی در روح و روان فرزند می گذارد از این رو بسیار سفارش شده که والدین از غذای حرام و حتی غذای مشکوک پرهیز نمایند. (سوره بقره آیه 168) همین طور آثار منفی مصرف نوشیدنی های حرام چه از لحاظ شرعی و چه به لحاظ علمی ثابت شده است. به طوری که نتایج آن می تواند کم هوشی و یا سست شدن استخوانها در کودک باشد. جالب است بدانید که در بسیاری از منابع مطالعاتی مربوط به دوران بارداری توصیه های فراوان تغذیه ای را با توجه به متون دینی برای مادران ذکر کرده اند. مثل اینکه خوردن گلابی در این دوران باعث صفای دل، زیبایی کودک، و نیکو گرداندن اخلاق وی می شود.

لزوم دعا و درخواست: به پدران و مادران سفارش شده که در زمان پیش از بارداری و در حین بارداری از اذکار و دعاهای مربوط بهره مند شوند و از خداوند طلب فرزند سالم و صالح کنند. همچنین به اذکار و دعاهایی در حین رابطه به قصد بچه دار شدن اشاره شده است. مثل اینکه مرد در این هنگام دائماً نام خدا را بر زبان آورد تا شیطان از او دور بماند و یا اذکار دیگری که در منابع معتبر به تشریح آمده است. حتی در روایات و احادیث مختلف مادران را به استفاده از دعا و ذکر های مختلف و مرتبط با دوران بارداری سفارش می کنند.

حالات پدر و مادر: شرع مقدس و علوم روز دنیا به این نکته اشاره می کنند که سیستم فکری و حالات روانی پدر و مادر در حین انعقاد نطفه بر روحیات فرزند مؤثر خواهد بود. ضمن آنکه به هر دو توصیه می شود تا وضو داشته باشند که یاد خدا آرامش بخش است، ترس و اضطراب والدین را در این هنگام بدترین عامل برای تأثیرات مخرب بر روی طفل می دانند. همچنین خستگی زیاد، جنین را ضعیف نموده و شاید بر هوش او مؤثر باشد.

زمان مناسب: در سطور فوق به میزان تأثیر روحیات پدر و مادر اشاره نمودیم و در کنار آن لازم است بدانید که اسلام حتی در مورد زمان مناسب و مفید برای بچه دار شدن نیز توصیه هایی دارد. به عنوان مثال هنگام کسوف، خسوف، میزان رطوبت و گرمای محیط، هنگام طلوع و غروب آفتاب، روزهای مختلف ماه از جمله مباحث در این زمینه است و تأثیراتی مفید یا مضر بر جنین خواهد گذاشت.

مکان مناسب: از موضوع های مهم و قابل بررسی دیگر مکان مناسب است که در آیات و روایات به موارد مختلفی اشاره شده و مکان هایی را برای بچه دار شدن مورد منع قرار داده اند. به عنوان مثال ذکر شده که انعقاد نطفه در زیر درخت میوه دار باعث به وجود آمدن کودک ظالم و جلاد خواهد شد.

دختران و پسران خوب و با ایمان! برای داشتن نسلی پاک و با ارزش همراه با سازندگی و معنویت، لازم است که همسری پاک و با اصالت انتخاب کنید و به این امر نه تنها به صورت انتخاب شریک زندگی بلکه به عنوان انتخاب مادر یا پدری خوب و شایسته برای فرزند تان نگاه کنید.

پی نوشت:

  •  (سوره فرقان ، آیه 74).
  •  کافی، جلد 6
  •  وسائل الشیعه کتاب  النکاح، باب 187

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما