سپتامبر 14
بازدید : 1681
نظرات : بدون دیدگاه
قرآن برای کودک

در سنین مختلف کودکی، توانایی ذهنی، علاقه، توانایی اداء کلمات و حروف عربی تفاوت می کند؛ به همین جهت روش های یاد دادن و آموزش قرآن به کودکان نیز متفاوت است. در آموزش قرآن به کودکان باید به شیوه ای خاص عمل کرد و به هیچ عنوان نباید آنان را انسان های کوچک تصور کرد. […]

در سنین مختلف کودکی، توانایی ذهنی، علاقه، توانایی اداء کلمات و حروف عربی تفاوت می کند؛ به همین جهت روش های یاد دادن و آموزش قرآن به کودکان نیز متفاوت است. در آموزش قرآن به کودکان باید به شیوه ای خاص عمل کرد و به هیچ عنوان نباید آنان را انسان های کوچک تصور کرد.

 

در اینجا محدوده ی سنی زیر ۷ سال مدنظر است پس طرح برای کودکان در مهد و پیش دبستانی قابل اجراست. با توجه به ویژگی های روان شناسی رشد کودک و خصوصیات ذهنی، کلامی و توان یادگیری کودکان می توان مراحل زیر را برای آشنایی او با قرآن طی کرد. در زمینه آموزش قرآن به کودکان سه قالب وجود دارد که تمام آموزش های ما باید از این سه قالب صورت پذیرد و یا حداقل آموزش قرآن همراه با این سه قالب باشد.

 

شعر، داستان، بازی از دیدگاه روان شناسان تربیتی به عنوان زبان کودکان قلمداد می شود، بنابراین لازم است مربی با کامل کردن اطلاعات خود در این سه زمینه و آگاهی از انواع و اقسام آن خود را برای آموزش کودکان آماده کند.

.

  • نکاتی در مورد آموزش قرآن به کودکان :

۱. سعی کنید برنامه آموزشی خود را به گونه ای جذاب و شاد تنظیم کنید که کودک به هیچ عنوان احساس نکند که در حال یاد گیری قرآن می باشد، به بیان دیگر از زبان کودک برای یادگیری قرآن استفاده کنید.

 

۲. از تکرار آیات به صورت آهنگین و جذاب برای امر یاد گیری کمک بگیرید.

 

۳. آموزش قرآن را همراه با انتقال مفاهیم آن به کودکان انجام دهید،‌ البته به شیوه ای که برای کودک جذاب باشد. به عنوان مثال چنانچه در حال آموزش سوره قدر هستید، همراه با آموزش آن از طریق نشان دادن تصاویری متناسب با موضوع آیات سوره قدر، مفاهیم این سوره را به کودک انتقال دهید.

 

  • توجه به نکات زیر برای جذاب تر شدن آموزش قرآن به کودک مفید است:

 

۱- فضا و مکان آموزش از اهمیت ویژه ایی برخوردار است چرا که ظاهر فضای آموزش ارتباط مستقیم با یادگیری وشادابی یادگیرنده دارد بنایراین در نظر گرفتن زمان و مکان مناسب برای کلاس و جلسه قرآن از جهت نور، سرما، گرما، هوای مطلوب‌، باشد. سعی کنید با تزیین محیط برای کودکان محیطی شاد و با نشاط به وجود آورید.

 

۲- حتی المقدور سعی شود زمان آموزش طولانی نباشد. (حداکثر سی دقیقه)

 

۳- استفاده از وسایل هنری و کمک آموزشی (سمعی و بصری‌)، از قبیل‌: فیلم‌، نوار، تابلو، طرح‌، نمودار و… تاثیرات به سزایی در جذابیت کلاس دارد. باید در به کارگیری این وسایل سن و توانایی ذهنی کودکان را مد نظر بگیرید.

 

۴- استفاده از قصه‌ های کوتاه و جذاب، متناسب با سن کودکان می تواند در علاقمند کردن کودکان به یاد گیری کودکان موثر باشد.

 

۵- خواندن کتاب های شعر کودکانه جهت استفاده از اشعار آن در کلاس می تواند مؤثر می‌باشد. شما علاوه بر اینکه از شعر به عنوان وسیله برای جذاب کردن آموزش خود استفاده می کنید، می توانید بسیاری از مفاهیم را با زبان ساده به کودکان منتقل کنید.

 

به عنوان مثال شعری مانند قطعه زیر:
منم بچه مسلمان که دارم دین و ایمان
کتابم هست قرآن رسولم داده فرمان
که وقت صبحگاهی کنم شکر الهی

 

۶- تشویق‌، و هدیه دادن؛ البته بجا، به اندازه و متناسب با عمل، از ضروریات کلاس های کودکان می باشد.

 

۷- علاقه و صمیمیت نسبت به کودک، شوخ طبعی و بشاش بودن درحد تعادل‌ را فراموش نکنید

 

۸- از آن جا که کودکان به بازی بسیار علاقه مند می باشند درصورت امکان آموزش قرآن را با بازی در هم آمیخته و با زبان بازی مطالب را تفهیم کنید.

 

۹- اجبار واکراه در آموزش قرآن دارای اثراث سوئی در آینده وحتی بد بینی نسبت به قرآن و… خواهد شد.

 

۱۰- در صورت نیاز و اکراه کودک نسبت به نظم، برنامه ها را به صورت سیال و چرخشی اجرا کنید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما