یک مکبر خوب مسجد

آنچه در ابتدا برای کودکان و نوجوانان جاذبه دارد جنبه های شعاری و آداب مسجد مانند اذان گویی و مکبری است که در واقع کودک در این جایگاه ها می تواند خودی نشان دهد. اگر والدین بچه ها را در این باره تشویق و ترغیب کنند و با مدیریت صحیح امام جماعت و هیئت امنا […]

آنچه در ابتدا برای کودکان و نوجوانان جاذبه دارد جنبه های شعاری و آداب مسجد مانند اذان گویی و مکبری است که در واقع کودک در این جایگاه ها می تواند خودی نشان دهد. اگر والدین بچه ها را در این باره تشویق و ترغیب کنند و با مدیریت صحیح امام جماعت و هیئت امنا رقابت سالم و مرتبی بین آن ها ایجاد شود، بی شک حضور کودکان در مسجد پر رنگ تر می شود. با این کار می توان حضور کودکان در مسجد را نهادینه کرد و آن ها را به نمازگزارن دائمی مسجد تبدیل کرد.

 

تقدیر امام جماعت از این گونه افراد موجب خواهد شد که کودکان مسجدی شوند. مضاف بر این که کودکان مسجدی پیام مسجد رابه اولیا خود منتقل می کنند و این می تواند در جذب نمازگزاران شیوه موثری باشد. از آنچه در روایات و کتب حدیث درباره موذن گفته شده است می توان در زمینه تکبیر گویی نیز بهره برد زیرا تکبیر گویی نوعی اذان گویی است؛ البته اذان خبر کلی برگزاری نماز را می دهد و مکبر نقش هدایت نماز گزار را بر عهده دارد.

 

باید در مسجدی که از ابتدا  ساخته می شود در آن محلی برای سرگرمی کودکان و نوجوانان متناسب با سن شان در نظر گرفته شود. البته غالب بسیج خوب است که خود بچه ها به صورت خودجوش جذب می شوند اما من معتقدم چتر بزرگ تری لازم است که علاوه بر شبکه بسیج، کودکان را جذب مسجد کند زیرا ممکن است برخی به هر دلیل نخواهند عضو بسیج باشند اما به حضور در مسجد علاقه داشته باشند.

 

همچنین باید مشوق هایی وجود داشته باشد و امام جماعت شخصا در برنامه های مختلف مانند مسابقات، جوانان را ترغیب و تشویق کند، تا در امور خیر از هم سبقت بگیرند. در واقع با شخصیت بخشیدن به کودکان می توان آن ها را به مسجد جذب کرد. مساجد باید با مدارس در مقاطع مختلف در ارتباط باشند و دانش آموزان موفق را به گونه های مختلف تشویق کنند زیرا این کار نیز در تقویت ارتباط نوجوانان با مسجد اثر قابل توجهی دارد.

 

  • مسایل دیگری که در مورد مکبری مهم است :

۱- باید آهنگ ها در پی هم باشند یعنی دارای شروع و فرود و قرار و جواب باشند

۲- آهنگ ها با معانی کلمات تکبیر هماهنگ باشند.

۳- همیشه به کلمه الله مد داده شود.

۴- به حروف کوچک مثل فتحه، ضمه وکسره مد داده نشود.

۵- در کلماتی که مد لازم و دیگر مدها است مدها را رعایت کند.

۶- از حرکات زیاد و اضافی خوداری کند.

۷- محکم و استوار باشد.

۸- خجالت نکشد.

۹- گشاده رو باشد و نرم سخن بگوید.

۱۰- آهنگ خوشی را انتخاب نماید.

 

مکبر نباید به قدری صدایش بلند باشد که مزاحم نماز دیگران شده و یا به قدری ضعیف باشد که دیگران  صدای او را نفهمند. او باید در صورت بودن وقت از خواندن تعقیبات و تکبیر و دعاهای اتمام نماز دریغ نکرده (به استثنای وقتی که بلافاصله بعد از نماز برنامه ای نباشد)و در شب جمعه و صبح جمعه از دعای سلامتی امام زمان فراموش نکند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما