ایجاد حس امنیت با بازی

برای ایجاد احساس امنیت در کودکان پیش دبستانی که هنوز ساختار زبانی شان کامل نشده و تفکر منطقی شان شکل نگرفته است، از بازی استفاده می کنیم با این تفاوت که در سن بازی ها را گسترش می دهیم. در این مرحله، بازی های نمایشی مانند خاله بازی و معلم بازی که در آن کلمات و حرکات زیادی به کار می رود، بسیار عالی است.

طی قرون متمادی همواره اولین و مهمترین وظیفه والدین حفظ فرزندانشان از خطرهای بیرونی بوده است. این در حالی است که خطرهای درونی می توانند آسیب زا تر از خطرهای بیرونی باشند. خطر های درونی را می توان در انسان با ایجاد امنیت در وی پیشگیری کرد. احساس امنیت کودک بر اساس ارتباط او با والدین و خانواده شکل می گیرد.

.

همه ما با احساس عدم اطمینان به آینده و احتمال وقایع هولناک زندگی می کنیم، این بخشی از زندگی انسان است، اما مهم این است که فرزند خود را طوری تربیت کنیم که بتواند در بزرگسالی نقش خود را برای ساختن آینده ای بهتر و روشن تر ایفا کند. این تربیت صحیح در نهایت می تواند با ایجاد حس امن بودن در کودک او را به سمت صبر و بردباری و همکاری و ارتباط سالم با دیگران و اعتماد به دنیای پیرامون سوق دهد.

.

ایجاد امنیت در کودکی درست مانند پر کردن حساب بانکی اوست هر چه احساس امنیت بیشتری به او بدهیم ذخیره بانکی او بالاتر خواهد رفت و این باعث می شود در بزرگسالی از دست دادن مبالغ جزئی خللی در دارایی های او به وجود نیاورد. این احساس امنیت با پر کردن باک عاطفی و باک اقتدار کودک است که میسر می شود.

.

در کودکان پیش دبستانی ساختار زبانی شکل گرفته ولی هنوز کامل نشده همچنین تفکر منطقی در آن ها شکل نگرفته است در این مرحله سنی کودکان با بازی کردن می توان خواسته ها، احساسات و نگرانی های خود را بروز دهند. معلم بازی، خاله بازی و… می تواند به آن ها در ایجاد حس امنیت کمک کند.

 

در این سنین می توان بر روی حرکات آن ها کلام گذاشت مثلا کودکی که شیئی را به زمین می اندازد مادرش می تواند به او بگوید «چه کار وحشتناک و اشتباهی!» بعد به او کمک کند که چطور می توان به کمک یکدیگر کارها را بهتر انجام داد.

 

به یاد داشته باشید کودکان در این ایام قدرت درکشان بیشتر از قدرت کلامشان است. کودک زیر سه سال با لگو های خود قطعاتی را که ساخته تخریب می کند و والدین با همدلی و گفتن این که «خراب شدن این برج یه خورده اشتباه و وحشتناکه»  و آنها را در ساختن دوباره آن کمک کنند. کلام گذاشتن بر اعمال کودکان پیش دبستانی نظر خوبی است، زیرا اگر چه آن ها در ابتدای مسیر فراگیری لغات هستند، اما قدرت درکشان بیشتر از قدرت کلامشان است. این موضوع در مورد کودکان استثنایی که هنوز به علل و چرایی امور فکر نمی کنند نیز صادق است.

 

در بازی های خشنی که کودکان انجام می دهند مثل زد و خورد ماشین ها، به آن ها کمک کنید که پلیس یا آمبولانسی را در بازی خود وارد کرده، پلیس به این ماشین ها نظم دهد و آمبولانس به زخمی ها کمک نماید. این نوع بازی ها باعث می شود کودک امنیت بیشتری را احساس کند .

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما