بالا بردن و تقویت انگیزه

می‌دانیم فطرت و خلقت انسان در بعضی از موارد براساس زمینه‌هایی از پیش تعیین شده شکل گرفته است. مانند حسّ کنجکاوی که با انگیزه درونی انسان ارتباط مستقیمی دارد. انگیزه درونی موجب می‌شود کودک در سنین خردسالی برای پاسخ به سوالات ذهنی و درونی خود و پی‌بردن به اسرار محیط اطراف، جستجوگر باشد. انگیزه درونی […]

می‌دانیم فطرت و خلقت انسان در بعضی از موارد براساس زمینه‌هایی از پیش تعیین شده شکل گرفته است. مانند حسّ کنجکاوی که با انگیزه درونی انسان ارتباط مستقیمی دارد. انگیزه درونی موجب می‌شود کودک در سنین خردسالی برای پاسخ به سوالات ذهنی و درونی خود و پی‌بردن به اسرار محیط اطراف، جستجوگر باشد. انگیزه درونی یا همان نیروی محرکه‌ای که باعث می‌شود کودک ما برای برداشتن توپی با رنگ جذّاب تمام تلاش خود را داشته باشد تا به این توپ برسد و بتواند از حواس خود، از جمله حس لامسه (لمس کردن) و نیز چشایی بهره‌مند گشته و شیء موردنظر را شناسایی نماید.

 

این شناسایی در پاسخ به انگیزه درونی و کنجکاوی کودک می‌باشد.تجربه‌ی مستقیم شما مادر و پدر مهربان و علاقمند به رشد و پویایی کودکتان نشان داده است که کودک در راه رسیدن به این شیء چه‌مقدار زیادی تلاش می‌کند و هیجان‌های بسیار زیبایی از خود بروز می‌دهد تا بتواند خود را به شیء موردنظر نزدیک کند.این خود نشان‌دهنده‌ی این است که در صورت وجود محرّک بیرونی، انگیزه‌ی درونی با کنجکاوی و تلاش بروز پیدا می‌کند تا در نهایت بتواند پاسخ مناسب دریافت نماید. (در این مثال رسیدن به توپ و بررسی آن موردنظر می‌باشد.) حال با این مقدمه‌ی ساده شاید توانسته باشیم نقش و ماهیت انگیزه درونی را در انسان معرّفی کرده باشیم.

 

سوال این است، آیا ما به عنوان مادر و پدر و یا مربّی برای تقویت انگیزه درونی که امری فطری است برنامه‌ریزی مناسبی داریم؟ و یا اینکه احتمالاً با پاسخ بی‌موقع به محرک‌های محیطی اطراف کودکمان موجب می‌شویم حس کنجکاوی و رغبت درونی کودک در نیمه‌ی راه متوقف شود.

 

آگاهی از علایق کودکتان به شما در ایجاد انگیزه در کودکتان و ترتیب دادن فعالیت‌های انگیزه بخش کمک خواهد کرد. در مورد فرزندتان فکر کرده و از دیدگاه او به سوالات زیر پاسخ دهید. سپس از کودک خود بخواهید تا به هر کدام از آن ها پاسخ دهد. اگر کودک شما کم سن و سال است سوال‌ها را برایش بخوانید ولی او را هدایت نکنید.

 

  1. فیلم و کارتون مورد علاقه من …
  2. در مورد خودم دوست دارم که…
  3. برای شام دوست دارم  که…
  4. رنگ مورد علاقه من، رنگ…
  5. بچه‌های دیگر فکر می‌کنند که من…
  6. آهنگ مورد علاقه من…
  7. در مورد مادرم دوست دارم که…
  8. بهترین موضوع درسی من …
  9. بازی ویدیویی مورد علاقه من …
  10. کاری که مجبورم در خانه انجام بدهم این است که…
  11. در مورد پدرم دوست دارم که…
  12. فیلم سینمایی مورد علاقه من …
  13. فکر می‌کنم زمان خوابیدن من باید ساعت …
  14. من زمانی معلم خود رو دوست دارم که…
  15. موقع وقت آزاد دوست دارم که … .
  16. وقتی بزرگ شدم دوست دارم که… باشم
  17. من آن‌هایی را دوست دارم که…
  18. در خودم می‌خواهم … عوض کنم
  19. چیزهایی که دوست ندارم …
  20. اگر پول زیادی داشتم، می‌خواستم … .

 

بر خلاف انتظار چندان هم آسان نیست. تعجب نکنید اگر می‌بینید که پاسخ‌های شما صرفا با پنج یا شش مورد از پاسخ‌های کودکتان مطابقت دارد. مطابقت بیش از هشت مورد بسیار عالی است. این کار به شما کمک می‌کند تا در مورد کودک خود بیشتر بدانید و بتوانید به ایجاد انگیزه در کودکتان کمک کنید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما