تقویت رشد با ورزش

ورزش و فعالیت های بدنی عامل مهم و تاثیر گذار در رشد مناسب جسمی، روانی و نیز روند یادگیری کودکان به شمار می رود. از آن جا که متمایز ترین جنبه از حیات معنوی هر فرد شخصیت اوست ورزش می تواند به عنوان عاملی مهم و تاثیر گذار به صورت های مختلف در بالا بردن […]

ورزش و فعالیت های بدنی عامل مهم و تاثیر گذار در رشد مناسب جسمی، روانی و نیز روند یادگیری کودکان به شمار می رود. از آن جا که متمایز ترین جنبه از حیات معنوی هر فرد شخصیت اوست ورزش می تواند به عنوان عاملی مهم و تاثیر گذار به صورت های مختلف در بالا بردن روحیه و ثبات شخصیت ورزشکاران اثری مثبت داشته باشد.
.
کوشش و تلاشی که کودکان در حین یک مسابقه ورزشی از خود نشان می دهند اعتماد به نفس آن ها را بالا می برد و از آن جایی که شرکت در مسابقه همیشه با پیروزی همراه نیست آن ها با این حقیقت از زندگی آشنا می شوند  درک می کنند که همیشه و در هر شرایطی نمی توان برنده میدان بود شکست و پیروزی واقعیت هایی هستند که باید آن ها را شناخت و تجربه نبود و تحمل پذیرش آن را نیز داشت.
.
در واقع همین الگوهای مهارتی و حرکتی در سنین ابتدایی می تواند زمینه ساز رشد در محدوده های روانی و معنوی کودکان باشد. از دیگر تاثیر مثبت ورزش در رشد جسمی کودکان است با این که کودک در ابتدا به دلیل ناتوان بودن به دیگران متکی است اما جریان رشد هر چند کند و در او این امکان را فراهم می سازد تا از وضعیت بی تعادلی و ناتوانی به سوی استقلال پیش رود. دستگاه عصبی رشد می یابد و عضلات و شکل گیری آن ها با گذشت زمان سیری تکاملی را می یابد.
.
کودک به تدریج می آموزد چگونه دستورات را اجرا و به قوانین احترام بگذارد و به چه ترتیبی با دیگران همکاری نماید این قواعد اجتماعی را کودکان هنگام بازی و ورزش می آموزند و با ورزش کرد نمی توانند خلاقیت ها، مهارت ها و توانمندی های جسمی را در زندگیشان تقویت و به تدریج بزرگ شوند.
.
همچنین کودکان سراسر دنیا صرف نظر از هر فرهنگ، نژاد و ملیتی که باشند بازی را دوست داشته و بیشتر اوقات خود را صرف آن می کنند حتی زمانی که از این همه تنوع و دگرگونی در ساخت اسباب بازی ها اثری نبوده باستان شناسان هنگام پیدایش آثار انسان های ما قبل تاریخ، شواهدی را دال بر وجود اسباب بازی کشف و ارائه کرده اند اما اهمیت و نقش آن در تکامل هوش کودک غیر قابل انکار است. البته تحقیقات و پژوهش های انجام شده در این زمینه فعالیت های بدنی همه جانبه  تاکید دارد که لازمه آن ایجاد برنامه های ورزشی و تشویق کودکان به درگیر شدن در انواع فعالیت ها است. کودکان با شرکت در رقابت های ورزشی و بازی علاوه بر کشف استعداد های نهفته خود می توانند موقعیت های ورزشی و غیر ورزشی خود را افزایش دهند.
.
شایان ذکر است ورزش و بازی برای کودکان با هر توانایی و در هر سنی مهم است زیرا پایه خواندن، نوشتن منطق ، ریاضی و خلاقیت کودک از بازی آغاز می شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما