حمام با مامان یا بابا!؟

در مورد حمام کردن کودکان نظریات گوناگونی مطرح است. استحمام کودک در فرهنگ­‌های مختلف به صورت متفاوتی مطرح می­ شود. برخی خانواده ها والد و کودک همجنس برای مثال مادر – دختر یا پدر – پسر تا سنین بالاتری با هم استحمام می­‌کنند به علاوه مادرها تا سنین بالاتری دخترهای خود را حمام می­‌کنند. روانشناسان، […]

در مورد حمام کردن کودکان نظریات گوناگونی مطرح است. استحمام کودک در فرهنگ­‌های مختلف به صورت متفاوتی مطرح می­ شود. برخی خانواده ها والد و کودک همجنس برای مثال مادر – دختر یا پدر – پسر تا سنین بالاتری با هم استحمام می­‌کنند به علاوه مادرها تا سنین بالاتری دخترهای خود را حمام می­‌کنند. روانشناسان، روانپزشکان و پزشکان متخصص اطفال سایر کشورها معتقدند بهتر است مادران فرزندان پسر خود را تا سنین کمتری نسبت به فرزند دختر خود حمام کنند، این مورد در استحمام کودک دختر توسط پدر نیز صادق است.

 

تنها در سن بسیار پایین است که استحمام کودکان و نیز رفتارهایی نظیر لباس عوض کردن والدین در حضور فرزندان قابل قبول است. البته از آنجایی که سن مناسب برای استحمام کردن کودک توسط والد همجنس، تفاوت عمده‌ای نسبت به والد غیرهمجنس دارد، این امر ممکن است که نگرانی خاصی در والدین نسبت به دیده شدن بخش­‌های خصوصی بدن آن ها توسط کودک ایجاد کند.

 

سن مناسب برای حمام کردن دختر توسط پدر تا کمتر از ۳ سالگی است. همچنین مادران در مقایسه با پدران تا سن بالاتری می­‌توانند کودک خود را حمام کنند. حالتی که دختر توسط پدر استحمام می­‌شود، باید در سن پایین‌تری نسبت به حالتی که توسط مادر حمام می­‌شود، متوقف شود. همچنین، از حمام شدن پسر توسط مادر و نیز توسط پدر می­‌توان در سنین بالاتری جلوگیری کرد. با توجه به بررسی‌ها بهتر است پدرها، دختران خود در سنین بالاتر از ۳ سال را حمام نکنند اما مادران تا سنین بالاتری می­‌توانند به کودک خود در استحمام کمک کنند.

 

نظر افراد در مورد حداکثر سن مناسب برای استحمام کودک و حتی اینکه اساساً چه رفتارهایی از سوی والدین در حضور کودک قابل قبول است، بسیار متفاوت است بدین صورت که که سن مناسب برای استحمام کودکان و والدین با یکدیگر تا حدود ۳ سالگی است ـ گفتنی است که این عدد طبق نظر روانشناسان داخلی گاه تا ۶ سالگی نیز مطرح شده است ـ این در حالی است که شستن بدن کودک بعد از ادرار و مدفوع تا حدود ۵ سالگی می­‌تواند ادامه یابد.

 

  • نکاتی در مورد حمام کردن خواهر و برادرها

در برخی از مطالعات در خصوص استحمام کودک توسط خواهر یا برادر بزرگ‌تر، جهت رعایت مسائل جنسی و جلوگیری از به وجود آمدن سوء رفتار جنسی، نظارت دقیق والدین توصیه شده­‌است. اگر کودک همراه با برادر یا خواهر خود حمام می­‌کند، حتماً یکی از والدین در این زمان بر آن ها نظارت داشته باشد.

 

در برخی منابع و از نظر برخی متخصصان ایرانی که باتوجه به معیارهای بومی و داخلی سعی در اعلام نظر دارند، معیارها به صورت متفاوتی بیان شده ­است. بدین صورت که برخی از روانشناسان بر این باور هستند که شایسته نیست مادران بعد از ۶ سالگی با پسران خود حمام بروند. البته گاه مادران به شکل پوشیده پسر خود را حمام می‌کنند که مشکل چندانی وجود ندارد. به نظر می­‌رسد برهنه بودن در حضور دختر تا پیش از بلوغ مشکل­‌ساز نخواهد شد. با این وجود ترجیح داده می­‌شود که پس از این زمان این اتفاق نیفتد.

 

با توجه به آنچه گفته شد، نتیجه­‌گیری می­‌شود که:

  •  موضوع استحمام و پوشیدگی والدین از هر فرهنگ به فرهنگ دیگر متفاوت است.
  •  کودکان با والد همجنس خود تا سنین بالاتری به حمام می­‌روند.
  •  شستشوی بعد از ادرار و مدفوع کودک می­‌تواند تا ۵ سالگی اتفاق افتد.
  •  استحمام کودک با خواهر یا برادر بزرگ‌تر خود حتماً با نظارت والدین صورت گیرد.
  •  به نظر متخصصان کشورمان، مادران از ۶ سالگی با پسران خود حمام نکنند. همچنین شایسته است که والدین هنگام حمام کردن کودک اندام­‌های تناسلی خود را با لباس زیر بپوشانند.

 

 

چرا فکر می کنید بچه ها چیزی نمی فهمند؟

اتفاقا بر خلاف تصور ما، بچه از سنین خیلی پایین، حرف ها و رفتارهای ما را می سنجند و معنی آن ها را به خوبی درک می کنند و به همین دلیل است که فرمهینی فرهانی تاکید می کند: والدین باید شستشوی بدن را به فرزندان بیاموزند و از حدود ۳‌ سالگی مسئولیت استحمام پسرها به پدر و دخترها به مادر سپرده شود. سن ۷ تا ۱۱ سالگی، سن اختفای جنسی است و اگر کودکان تحریک نشوند از نظر جنسی فعال نیستند اما این دلیل نمی شود که خیال کنید می توانید پرهیزهای جنسی را که مطرح کردیم در این سن نادیده بگیرید، لابد شما هم قبول دارید که همیشه و در هر سنی مرزهایی در زندگی وجود دارد که عبور از آنها، به نفع ما و اطرافیان نخواهد بود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما