اکتبر 11
بازدید : 904
عکس : شرق الوسط - دانا
نظرات : بدون دیدگاه
بهبود شرایط تحصیل برای اتباع خارجی

نهادهای مردمی بسیار درباره تحصیل حق کودکان صحبت کرده‌اند و در سال‌های اخیر نیز این مسئله شدت یافته است، حتی بارها به پیمان جهانی حقوق‌کودکان هم اشاره شده و همه افرادی که دوستدار حقوق‌کودکان هستند. درباره مشکل عدم دسترسی کودکان اتباع بیگانه در ایران به مدارس سخن گفته و می‌گویند، آن‌چنان که این موضوع بسیار […]

نهادهای مردمی بسیار درباره تحصیل حق کودکان صحبت کرده‌اند و در سال‌های اخیر نیز این مسئله شدت یافته است، حتی بارها به پیمان جهانی حقوق‌کودکان هم اشاره شده و همه افرادی که دوستدار حقوق‌کودکان هستند. درباره مشکل عدم دسترسی کودکان اتباع بیگانه در ایران به مدارس سخن گفته و می‌گویند، آن‌چنان که این موضوع بسیار مورد توجه مسئولان قرار گرفته و سال گذشته نیز مقام‌ معظم‌ رهبری درباره نام‌نویسی این کودکان دستوراتی دادند.
.
امسال ثبت‌نام کودکان اتباع بیگانه مسئولانه‌تر و رسمی‌تر شده است، حتی وزیر جدید آموزش‌وپرورش نیز گفته که نباید هیچ‌کودکی پشت درهای مدرسه بماند. در نتیجه کودکان افغانستانی که در ایران زندگی می‌کنند، فرصت مناسبی پیدا کرده‌اند که به مدارس دسترسی پیدا کنند، ولی این اتفاق شامل حال همه کودکانی که مهمان سرزمین ما هستند، نمی‌شود. دلایل آن هم متعدد است. یکی آن که کودکانی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند که از اطلاعات کافی برای ثبت‌نام برخوردار باشند. از سوی دیگر، تراکم کودکان اتباع بیگانه در مناطق خاص که امکان سکونت برایشان مهیاست، با تعداد مدارسی که آن ها را ثبت‌نام می‌کنند تناسب ندارد؛ یعنی هرقدر هم مدارس امسال آمادگی بیشتری برای ثبت‌نام اتباع بیگانه داشته باشند، ولی باز هم به‌دلیل تراکم زیاد جمعیت در مناطق خاص این امر میسر نمی‌شود. این در حالی است که کودکان اتباع بیگانه که مجبور به کار‌کردن هستند، طبیعی است که باید چند ساعت از روز را به‌دلیل مسئولیتی که به گردنشان گذاشته شده، کار کنند، چرا که آن ها باید خرج خود یا خانواده خود را بدهند.
.
حتما باید از کودکان اتباع بیگانه که در اوراق هویتی مشکل دارند، بیشتر حمایت شود تا در مدارس حضور پیدا کنند. البته گفته شده که فقط یک کارت اجازه تحصیل کافی است که آن ها بتوانند در مدارس درس بخوانند. با وجود این، مسائل اداری ثبت‌نام کودکان اتباع بیگانه نیاز به حمایت و هدایت بیشتری دارد، چرا که بسیاری از این کودکان اصلا نمی‌دانند چگونه باید به این فرصت دسترسی پیدا کنند. سمن‌های بسیاری در ارتباط با کودکان محروم فعالیت می‌کنند. گرچه آن ها از این کودکان حمایت و به آنها نحوه ثبت‌نام در مدارس را اطلاع‌رسانی می‌کنند، ولی مساله داشتن اوراق هویتی باید برای نام‌نویسی حذف شود تا کودکانی که در کشور ما فاقد اوراق هویتی هستند، باسواد شوند.
.
می‌توان گفت یکی از راه‌های کمک به سوادآموزی این کودکان ارائه تسهیلات بیشتر برای نام‌نویسی است. نکته قابل توجه دیگر مساله تعیین سطح است که آن هم کار آسانی نیست. بنابراین برای آنکه کودکان اتباع بیگانه بتوانند وارد کلاس‌های درسی و عمومی شوند و از کودکان دیگر جا نمانند، تعیین سطح و زمانبندی کلاس‌ها نیاز به حمایت و تسهیلات دارد. از سوی دیگر، در صورت تداوم بی‌‌‌سوادی این کودکان امکان این که آن ها گرفتار بزهکاری شوند، وجود دارد. بنابراین باید با حمایت از آن ها مسیر زندگی‌شان را هدایت کرد؛ در غیر این صورت دولت متحمل هزینه‌هایی خواهد شد.
فردی که معلم است نباید نگاه تبعیض‌آمیز به دانش‌آموزان داشته باشد. باید معلمان کودکان اتباع بیگانه را مانند فرزندان خود بدانند، چرا که فجایعی مانند جنگ و ویرانی موجب جابه‌جایی آن ها از کشورشان به کشور دیگری شده است. توجه به این مساله باید ریشه در درون انسان داشته باشد که تبعیض امری نکوهیده‌ای است. تبعیض معلمان میان دانش‌آموزان ایرانی و اتباع بیگانه بسیار شکننده و آسیب‌رسان است و حتی موجب نگاه تبعیض‌آمیز کودکان ایرانی هم می‌شود.
.
از این رو این مساله نیاز به فرهنگسازی دارد و این فرهنگسازی باید از درون مدرسه شکل بگیرد. اگر معلمان و مسئولان مدرسه‌ای نشان دهند که به تبعیض تمایلی ندارند، الگوهایی برای نسل‌های بعد می‌شوند که آنها را به‌عنوان نمونه جلو چشم خود دیده‌اند. خانواده‌های ایرانی هم در این زمینه تاثیرگذارند. وقتی چنین تسهیلاتی برای کودکانشان فراهم می‌شود، باید در نظر بگیرند که کودکان جهان برابر هستند و نباید به کودکان اتباع بیگانه به‌عنوان موجودات متفاوت نگاه کرد. بنابراین باید خانواده‌هایی که فرزندانشان در کنار کودکان اتباع بیگانه مشغول به تحصیل هستند، انسان دوستی، نوع دوستی و عدم تبعیض را به آن ها آموزش دهند تا رفتارهای تبعیض‌آمیز موجب آسیب روحی در کودکان اتباع بیگانه نشود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما