مسئولیت پذیری با تقسیم کار

تقسیم وظایف خانوادگی، نوعی گفت و گو می‌باشد. گفت‌ و گویی که به جایگاه و نحوه رفتار هر فرد با دیگری بستگی دارد.

دو جوان عزیز ما با هدف مشترک تکامل مادّی و معنوی و با سرمایه عشق خدادادی، برای آغاز زندگی جدید خویش مهیا می‌شوند. خداوند حکیم، زن و شوهر را مکمل یکدیگر قرار داده است. متناسب با نیازهای گوناگون میدان زندگی، متفاوت آفریده است. در شکل گیری یک خانواده‌ی بالنده و موفق و یک زندگی شیرین، «هنر تقسیم کار»، از اهمیت بالایی برخوردار است. هر یک باری را متناسب با توانایی خویش بردارند، و ضمن اهمیت دادن به نقش خویش به اهمیت و حساسیت نقش طرف مقابل هم ایمان داشته باشند و کاری را که به عهده می‌گیرند، با تمام توان خود و با سلیقه فراوان انجام دهند و هم زمان با همتای خود در تحقق نقش خاص او همفکری و همکاری نمایند.

 

کودکان و نوجوانان نیاز به امنیت دارند. اگر آن ها حس کنند که مادر در کنار آن ها نیست و خودشان مسئول انجام تمامی وظایف‌اند، رابطه مادر و فرزند تخریب خواهد شد ؛ اما این موضوع که مادر تمامی وظایف را نیز بر عهده بگیرد کار صحیحی نیست. کودکان بر حسب سن و سالی که دارند، می‌توانند مسولیت‌پذیر باشند. بدون ترس باید از آن ها بخواهیم کارهایی را انجام دهند.

 

به این ترتیب آن ها را نیز در زندگی خانوادگی دخیل می‌کنیم. این موضوع سبب می‌شود آن ها خستگی مادر و پدر را درک و در عین حال خود را جزیی از خانه و خانواده محسوب کنند. فراموش نکنید هرگز کار در منزل را نباید به عنوان تنبیه به کودکان تحمیل کرد. از سنین پایین، کارهای لذت‌بخش مثل شیرینی پختن را به فرزندانتان بسپارید و در عین حال در کنارشان باشید. اجازه دهید آن ها این موضوع را در ذهنشان بپرورانند که به لطف آن ها، خانواده شیرینی می‌خورند.

جایگاه فرزند در خانواده و وظایفی که بر عهده می‌گیرد، در آینده‌اش تاثیر می‌گذارد. جالب است بدانید بسیاری از والدینی که وظایف را بر دوش کودکان و نوجوانان نمی‌گذارند و ترجیح می‌دهند خود به جای آن ها کار کنند، به طور ناخود‌آگاه تمایل دارند فرزندان را وابسته به خود نگاه دارند. تقسیم وظایف خانوادگی، نوعی گفت و گو می‌باشد. گفت‌ و گویی که به جایگاه و نحوه رفتار هر فرد با دیگری بستگی دارد.

«وقتی دو نفر در کنار هم قرار می‌گیرند و همسر می‌شوند، بعضی از وظایف وجود دارد که بین این ها مشترک است. مانند کشیدن بارهای خانواده، همکاری های گوناگونی که در راه بردن خانواده مؤثر است. این ها باید با هم همکاری کنند. این کارها بین زن و مرد مشترک است. حداکثر این است که تقسیم کار شود. گاهی تقسیم کار هم نمی‌کنند امّا بهترش این است که تقسیم کار هم بشود. بخشی از کارها را زن انجام می‌‌دهد، بخشی از کارها را مرد انجام می‌دهد. مثل همه‌ی همکاری هایی که وجود دارد؛ مثل همه‌ی همسنگری ها.»

مقام معظم رهبری؛ خطبه‌ی عقد مورخه‌ی ۱۳۷۸/۱۲/۲۲

 

«در محیط خانواده، زن و شوهر با هم همکاری کنند. اگر شوهر یک مشکلی یا مضیقه‌ای دارد، زن با او بسازد، اگر زن داخل خانه یا در محیط کار یا هر جور که هست، دشواری دارد، شوهر باید به او کمک کند. خود را در سرنوشت همسر باید شریک بدانند، هر دوی آنها این را برای خاطر خدا انجام دهند.»

مقام معظم رهبری؛ خطبه‌ی عقد مورخه‌ی ۱۳۷۸/۱/۱/۵

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما