نکاتی برای آموزش حریم خصوصی

آموزش مسائل جنسی، شامل جای خواب، نحوه لباس پوشیدن، حمام و دستشویی رفتن، حفاظت از بدن و… می‌شود. تا حدود سن یک سال و نیم کودک، رعایت برخی نکته‌ها خیلی مهم نیست چون کودک نیاز به آغوش مادر دارد؛ ولی مادر هنگام تعویض پوشک بچه، باید حتی‌‌ الامکان این کار را در حضور دیگران انجام […]

آموزش مسائل جنسی، شامل جای خواب، نحوه لباس پوشیدن، حمام و دستشویی رفتن، حفاظت از بدن و… می‌شود. تا حدود سن یک سال و نیم کودک، رعایت برخی نکته‌ها خیلی مهم نیست چون کودک نیاز به آغوش مادر دارد؛ ولی مادر هنگام تعویض پوشک بچه، باید حتی‌‌ الامکان این کار را در حضور دیگران انجام ندهد و مثلا به ناحیه تناسلی بچه با احتیاط کرم بزند.

 

از ۲ سالگی به بعد، بهتر است بچه با والد هم‌جنس خود حمام برود و والدی که کودک را حمام می‌برد، به هیچ‌ وجه نباید تمام لباس‌های خود را در حضور کودک از تن درآورد. این نکته در تمام فرهنگ‌ها سفارش شده است. اگر غیر از این رفتار کنیم، کودک دچار تناقض می‌شود چون مدام به او می‌گوییم مراقب باش، فلان اندام‌ها خصوصی است و کسی نباید ببیند ولی وقتی خودمان با او حمام می‌رویم، رعایت نمی‌کنیم!

 

بعضی پدر و مادرها هم وقتی می‌خواهند کودک خود را حمام یا دستشویی ببرند، لباس‌های او را در حضور دیگران از تنش درمی‌آورند، در حالی که خیلی مهم است که در حمام یا دستشویی لباس‌های بچه را در بیاوریم و قبل از این که از این مکان‌ها بیرون بروند، لباسشان را بپوشانیم. وقتی اجازه می‌دهیم کودک ۴-۳ ساله لخت از حمام یا دستشویی بیرون بیاید، چطور می‌توانیم با او در مورد خصوصی‌بودن بعضی اندام‌ها صحبت کنیم؟

 

ما با این کار پیام متناقض به او می‌دهیم. حتی لباس عوض کردن کودک در حضور پدر و مادر هم حد و حدودی دارد. معمولا بچه‌ها حدود ۶ سالگی خودشان می‌گویند می‌خواهم تنها لباسم را عوض کنم، زشته، برید بیرون! اما در مورد بچه‌های ۶-۲ سال که سنشان بسیار حساس است، باید خیلی نکته‌ها را رعایت کرد؛ در این سنین هم نباید بچه را برهنه کرد و در حضور دیگران و بدون لباس زیر نباید جلوی هیچ‌ کس ظاهر شود و حتی پدر و مادر نباید لباسشان را جلوی بچه عوض کنند.

 

در نهایت تاکید می‌کنم آموزش مسائل جنسی به کودکان بسیار مهم است و زمانی که این کار به تاخیر بیفتد و کار از کار بگذرد، دیگران و جامعه را متهم کردن سودی ندارد. آموزش این مسائل بچه‌ها را منحرف نمی‌کند و به معنای آموزش روابط جنسی به بچه نیست بلکه از آموزش جای خوابیدن، نوع لباس پوشیدن، دستشویی و حمام رفتن، پوشیدن والدین و بچه‌ها و مراقبت از خود و… شروع می‌شود تا این که اصلا بچه به اندام جنسی‌اش چه بگوید و چطور از آن اسم ببرد. وقتی آموزش مسائل جنسی در میان آموزش‌‌های دیگر قرار گرفت، بچه متوجه شرم و حیایی نمی‌شود و خودمان هم احساس شرم نخواهیم کرد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما