دسامبر 13
بازدید : 950
نظرات : بدون دیدگاه
توصیه های دارو دادن به کودک

دارو دادن به کودکان، به خصوص در طول شب، یکی از سخت‌ترین کارهایی است که والدین با آن رو به‌ رو می‌شوند و گاهی هم نمی‌دانند چطور باید با آن کنار بیایند. برای همین ممکن است از روش‌هایی کمک بگیرند که نه‌ تنها به مصرف بهتر دارو کمک نمی‌کند، که حتی می‌تواند خطرناک و دردسرساز […]

دارو دادن به کودکان، به خصوص در طول شب، یکی از سخت‌ترین کارهایی است که والدین با آن رو به‌ رو می‌شوند و گاهی هم نمی‌دانند چطور باید با آن کنار بیایند. برای همین ممکن است از روش‌هایی کمک بگیرند که نه‌ تنها به مصرف بهتر دارو کمک نمی‌کند، که حتی می‌تواند خطرناک و دردسرساز هم باشد.

 

البته علاوه بر این مشکل، بعضی از پدر و مادرها هم هستند که خودشان برای کودک دارو تجویز می‌کنند؛ یعنی ممکن است با دیدن علائم خاصی در کودک، از داروهای ساده و معمولی که در داروخانه‌ها وجود دارد، کمک بگیرند و علائم را برطرف سازند. اینها همه در حالی است که متخصصان چنین شیوه‌ هایی را صحیح نمی‌دانند و می‌گویند دارو دادن به کودکان هم اصول و نکاتی دارد که باید در نظر گرفته شود.

 

خیلی‌ وقت‌ها پدر و مادر فکر می‌کنند، لازم نیست برای هر مشکل کوچکی به پزشک مراجعه کرد، برای همین هم خیلی راحت و بی‌دردسر به داروخانه سری می‌زنند و داروهای مورد نیازشان را تهیه می‌کنند و به کودک می‌دهند. گروهی دیگر هم هستند که درست برعکس این افراد عمل می‌کنند و برای هر مشکلی راهی مطب پزشکان می‌شوند تا از آن ها کمک بگیرند در حالی که نه چنین وسواسی صحیح است و نه آن بی‌تفاوتی. گاهی شرایط خاصی برای کودک پیش می‌آید که حتما باید تحت نظر پزشک از داروهای مورد نیاز استفاده کنید.

 

در صورتی که کودک تب بالای ۳۹ داشته باشد، حتما باید او را به پزشک برسانید و براساس نظرات او اقدام کنید. علاوه بر این، زمانی که کودک نمی‌تواند مایعات بنوشد، تحریک‌‌پذیری غیرعادی یا خواب‌‌ آلودگی زیاد و بیش از حد دارد، دچار اسهال یا استفراغ خونی است و افت هوشیاری دارد نیز نباید مراجعه به متخصصان را فراموش کنید.

 

معمولا هنگام بروز سرماخوردگی و عفونت‌ها با بعضی از این نشانه‌ها رو به‌ رو خواهید شد و در این شرایط پس از تماس با پزشک، بهتر است برای این‌که کودک حس بهتری داشته باشد، رطوبت هوای محیط را نیز کنترل کنید؛ زیرا اگر رطوبت هوا تامین شود، به احساس بهبود کودک کمک زیادی می‌کند.

 

توصیه می‌شود داروهایی را که آسپرین دارد به کودکان زیر دو سال و حتی اگر امکان دارد در سنین کمتر از ۱۹ سال ندهید. زیرا مصرف این داروها می‌تواند به بروز مشکلاتی برای بچه‌ها منجر شود و بر همین اساس، پیش از مصرف داروها حتما باید برچسب روی آن ها را به طور دقیق مطالعه کنید و در صورتی که اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، از فردی متخصص بپرسید.

 

بعضی وقت‌ها کودکان به سختی دارو می‌خورند و برای همین والدین از روش‌هایی کمک می‌گیرند که مصرف دارو برای کودک راحت‌تر شود. مثلا ممکن است قرص را به جای شکلات و آب‌نبات به او بدهند که این روش اشتباه است و می‌تواند خطرناک باشد. همچنین گاهی والدین قرص و شربت را با آب مخلوط می‌کنند تا کودک راحت‌تر آن را مصرف کند در مورد بعضی از داروها می‌توان این کار را انجام داد؛ یعنی بعضی از داروها را پزشکان مجاز می‌دانند که خرد شده یا حتی در آب حل شود، اما فقط در صورتی می‌توان این کار را کرد که پزشک این روش را مجاز بداند. برای مصرف راحت‌تر داروها، والدین صبر و حوصله داشته باشند و از شکل دارویی‌ کمک بگیرند که مصرف آن برای کودک راحت‌تر است. همچنین باید با بازی و سرگرمی طوری به کودک دارو بدهید تا ترس او برطرف شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما