دی ۷
بازدید : 97
عکس : محمد حسن اصلانی - تسنیم
نظرات : بدون دیدگاه
سر سفره خانواده‌ اش بزرگ شده

کارشناسان تغذیه و سلامت بار دیگر تاکید کردند که غذا خوردن اعضای خانواده در کنار هم برای تقویت سلامت و آرامش کودکان مفید است. جمع شدن اعضای خانواده در کنار هم برای صرف وعده‌ های غذایی نباید به زمان‌های خاصی مثل مهمانی‌ها و جشن‌ها محدود شود و خانواده‌ها باید برای سلامت و آرامش فرزندانشان به […]

کارشناسان تغذیه و سلامت بار دیگر تاکید کردند که غذا خوردن اعضای خانواده در کنار هم برای تقویت سلامت و آرامش کودکان مفید است. جمع شدن اعضای خانواده در کنار هم برای صرف وعده‌ های غذایی نباید به زمان‌های خاصی مثل مهمانی‌ها و جشن‌ها محدود شود و خانواده‌ها باید برای سلامت و آرامش فرزندانشان به طور مرتب در کنار همدیگر غذا بخورند.

.

کودکانی که در کنار اعضای خانواده‌شان غذا می‌خورند در سن شش سالگی از مهارت اجتماعی و در سن ۱۰ سالگی از سلامت عمومی بهتری برخوردارند. کودکانی که به طور مرتب در کنار اعضای خانواده خود غذا می‌خورند در مقایسه با کودکانی که به ندرت با خانواده خود غذا می‌خورند از سلامت عمومی و مهارت‌های اجتماعی بهتری برخوردارند و مصرف نوشیدنی‌های ناسالم نیز در آنان کمتر است.

 

  • بچه‌هایی که در کنار خانواده‌ شان غذا می ‌خورند:

۱- در مدرسه موفق ‌ترند.

۲- کمتر به سمت دخانیات و مواد مخدر می‌ روند.

۳- کمتر از بقیه ی بچه‌ ها شرارت نشان می‌ دهند و دعوا می ‌کنند.

 

کودکانی که حداقل یک وعده از غذای روزانه شان را با خانواده می خوردند، گرایش بیشتری به سمت میوه و سبزیجات و تمایل کمتری به نمک و غذاهای سرخ شده دارند. همچنین رژیم غذایی شان حاوی مقادیر بیشتری از ریز مغذی های کلیدی مانند کلسیم، آهن و فیبر می باشد. دور یک میز غذا خوردن به والدین و فرزندان این اجازه را می دهد تا وقت مناسبی برای بحث در مورد غذاها و موادغذایی مفید و سالم داشته باشند و بتوانند بهتر خواص چیزهایی را که می خورند، بشناسند.

.

به احتمال زیاد، شما هم به عنوان یک مادر برایتان پیش آمده که غذای جدیدی جلوی فرزند ۶ تا ۷ ساله تان بگذارید و او از خوردن آن امتناع کند. برای حل کردن این مشکل باید قبل از هر چیزی فکر به زور خوراندن آن غذا به فرزند یا حتی در مواقعی به همسرتان را از ذهن تان خارج کنید.

 

از چند روز قبل شروع به معرفی خواص و تعریف و تمجید از غذایی که قرار است بپزید، کنید. حالا وقت اش رسیده که غذا را درست کرده و به جای این که از خانواده تان بخواهید آن غذا را بخورند، به آنها بگویید: «من فکر می کنم تمام تلاش ام را برای خوش مزه شدن این غذای سالم و مفید کرده ام، حالا شما هم بخورید و نظرتان را درباره آن به من بگویید.» این طوری اعضای خانواده به جای موضع گیری، شما را در پخت و پز باب میل شان و البته بر پایه خواسته شما، یاری می کنند.

 

شاید غذا خوردن در رستوران هایی که روز به روز هم بر تعدادشان افزوده می شود یا سفارش غذا از ساندویچی سر کوچه کار راحتی باشد، اما خوب است که بدانید غذاهای حاضری رستوران ها ۶۰ درصد بیشتر از غذاهای خانگی کالری دارند. انسان ها در مواجهه با غذاهای بیشتر، اشتهای بیشتری هم پیدا می کنند، بنابراین توصیه متخصصان تغذیه علاوه بر در منزل غذا خوردن، درست کردن یک نوع غذا به همراه سالاد یا سبزی در هر وعده است.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما