جولای 29
بازدید : 1279
نظرات : بدون دیدگاه
به صحبت‌های فرزند خود گوش دهید

امروزه به دلیل شاغل بودن پدر و مادر، بسیاری از والدین زمان و حوصله صحبت کردن با کودک خود را ندارند و همچنین باید گفت مادری که خانه دار است نیز به دلیل اینکه بیشتر اوقات خود را صرف کارهای خانه می‌کند، زمانی برای گذراندن اوقات خود با کودک ندارد. بیشتر والدین با کودک خود […]

امروزه به دلیل شاغل بودن پدر و مادر، بسیاری از والدین زمان و حوصله صحبت کردن با کودک خود را ندارند و همچنین باید گفت مادری که خانه دار است نیز به دلیل اینکه بیشتر اوقات خود را صرف کارهای خانه می‌کند، زمانی برای گذراندن اوقات خود با کودک ندارد.

بیشتر والدین با کودک خود به هنگام صحبت کردن از جملات دستوری چون برو مسواک بزن، بیا غذا بخور و غیره استفاده می‌کنند و یا ممکن است آن‌ها را با سایر همسالان مقایسه کنند، به همین دلیل بسیاری از کودکان هنگامی که بزرگ می‌شوند نمی‌توانند خوب ارتباط برقرار و به درستی صحبت کنند و اگر مرتکب کار اشتباهی شوند، احساس گناه می‌کنند. به همین دلیل در بسیاری از مواقع کودکان اتفاقاتی که برایشان رخ می‌دهد را برای افراد دیگری همچون خاله، دایی، عمو و غیره تعریف می‌کنند، زیرا آن‌ها را شنونده بهتری نسبت به والدین خود می‌دانند.

به والدین توصیه می‌شود در طول روز زمانی را اختصاص دهند تا با کودک خود صحبت کنند، زیرا صحبت کردن با کودک می‌تواند به رشد اجتماعی او کمک کند و همچنین در افزایش میزان اعتماد به نفس او موثر باشد. البته والدین باید دقت داشته باشند که از لفظ مثبت برای صحبت کردن با کودک خود استفاده کنند.

به صحبت‌های فرزند خود گوش دهید

والدین به هیچ عنوان هنگامی که کودک صحبت می‌کند نباید توجه خود را به چیزهایی مانند تلویزیون، گوشی همراه، کتاب خواندن و غیره جلب کنند، بلکه باید سعی کنند از طریق تماس چشمی با کودک خود ارتباط برقرار کنند.

والدین باید بتوانند احساسات کودک را شناسایی و آن را منعکس کنند، به طور مثال وقتی که کودکی عصبی یا خوشحال است، والدین باید این احساسات را درک و آن را به کودک منعکس کنند، این باعث می‌شود که کودکان متوجه شوند که والدین آن‌ها را درک کرده‌اند.

همچنین کودکان دوست ندارند هنگامی که صحبت می‌کنند، حرفشان قطع شود، بنابراین والدین حتما باید زمانی را برای صحبت کردن و گوش دادن به کودکان خود اختصاص دهند و با توجه به سن و شرایط عقلی کودک با او برخورد کنند.

هنگامی که کودک مرتکب کار اشتباهی می‌شود، والدین بهتر است با یک لحن قاطعانه با او برخورد کنند و این لحن نباید همراه با خشونت و تهدید باشد، همچنین آنان باید از توضیح اضافی به کودک خودداری کنند، هر چقدر توضیح کوتاه‌تر باشد اثرگذاری آن مسئله بیشتر خواهد بود.

نویسنده این مطلب :

جعفری

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما