سپتامبر 11
بازدید : 1478
نظرات : بدون دیدگاه
فرآیند مهم و طولانی تربیت

تربیت کودک فرایندی طولانی و به هم پیوسته دارد. و یکی از مسائل مهم جامعه هم تربیت کودکان و نوجوانان است که اگر به شکل علمی و با استفاده از دستورات دینی و تعالیم حیات بخش اسلام و شیوه های عالمانه ائمه«ع» و علمای ربانی به آن پرداخته و براساس آن عمل شود، بسیاری از […]

تربیت کودک فرایندی طولانی و به هم پیوسته دارد. و یکی از مسائل مهم جامعه هم تربیت کودکان و نوجوانان است که اگر به شکل علمی و با استفاده از دستورات دینی و تعالیم حیات بخش اسلام و شیوه های عالمانه ائمه«ع» و علمای ربانی به آن پرداخته و براساس آن عمل شود، بسیاری از مشکلات تربیتی، اخلاقی و مفاسد اجتماعی از بین خواهد رفت.
کودکی که توسط والدین و با کمک آنها با خدا آشنا می شود، هیچ وقت احساس پوچی نمی کند و در تمام زوایای زندگی اش تکیه گاه محکمی خواهد داشت و با همین تکیه گاه در برابر سختی ها و مشکلات استقامت می کند.
آنچه در ساختن شخصیت انسان موثر است، خیلی بیش تر از مدرسه و جامعه آغاز می شود و به مسئله تغذیه، شیرمادر، روحیات والدین و… مربوط است. اهل معرفت و انسان های دقیق و ارزشی در به وجود آمدن نسلی پاک، نجیب، باایمان و اهل صلاح و فلاح به این نکات و ریزه کاریها هم توجه می کنند. در زندگی نامه بسیاری از بزرگان دین با شهیدان اسلام می خوانیم و می شنویم که مادرانشان در ایام بارداری و شیردادن مواظب حالات روحی خود بوده اند، با وضو به آنها شیر می دادند، غذای حلال می خوردند و در هر مجلسی شرکت نمی کردند و … ضمن اینکه مادر در ایام بارداری یا هنگام شیردادن چه صداهایی بشنود (ترانه یا تلاوت قرآن) چه تصاویر و فیلم هایی ببیند، در چه جلساتی شرکت کند و باچه کسانی معاشرت داشته باشد، همه در تکوین شخصیت معنوی فرزند موثر است.

 

مدرسه، طلایی ترین دوران رشد
طلایی ترین دوران آموزشی بچه ها در مدارس سپری می شود و می طلبد که مسئولان امور آموزش اهتمام ویژه ای به این مسئله مهم داشته باشند.
تاسیس نهاد مقدس امور تربیتی در بدنه آموزش و پرورش اولین و مهم ترین گام در جهت رشد معنویت و تحکیم عقاید در میان کارکنان و دانش آموزان بود که به مرحله اجرا درآمد.
برگزاری مسابقات قرآنی، معارف اسلامی و هنری با هدف ارتقای معنویت، توجه به مراسم صبحگاه و ظهرگاه و غنی سازی محتوای برنامه ها برای آشنایی دانش آموزان با قرآن، ادعیه، احادیث، اخلاق، برگزاری اردوها با هدف آشنایی بامراکز مذهبی و دیدار با علما و مراجع تقلید نیز برخی از مهم ترین سرفصل های برنامه های آموزش و پرورش در راستای تقویت باورها و اعتقادات دینی دانش آموزان است.

نویسنده این مطلب :

جعفری

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما