آبان ۳
بازدید : 937
نظرات : بدون دیدگاه
کودک و کاردستی

کودکان از حدود دو سالگی شروع به ساختن می کنند . ترکیب اشیا تغییر شکل و یا تفکیک آنها را از همدیگر با هدفی خاص می توان ساختن نامید . یکی از مهمترین مهارتهایی که می تواند کودکان را وارد حوضه ی ساختن نماید کاردستی است . کاردستی ها را می توان به دو گروه […]

کودکان از حدود دو سالگی شروع به ساختن می کنند . ترکیب اشیا تغییر شکل و یا تفکیک آنها را از همدیگر با هدفی خاص می توان ساختن نامید . یکی از مهمترین مهارتهایی که می تواند کودکان را وارد حوضه ی ساختن نماید کاردستی است .

کاردستی ها را می توان به دو گروه عمده تقسیم بندی کرد :
1. کاردستی های مهارتی که مهارت استفاده از ابزار و مواد را در کودک بالا می برد .
2.  کاردستی های خلاق : قدرت خلاقیت کودک را ارتقا می بخشد .
گرچه نمی توان به این شکل کاردستی ها را از هم تفکیک کرد . چرا که تمام کاردستی ها هم مهارت را بالا می برند و هم خلاقیت را اما درجه ی هرکدام بسته به نوع کاردستی فرق می کند . یکی از مهمترین مسایلی که یک مربی باید رعایت کند انتخاب نوع پروژه کلاس بر اساس همین مسئله است .

فرآیند کسب توانایی های ساختن در سال های اولیه ی زندگی باعث توانمندی هایی می شود که در زیر می آید :
1. رشد جسمانی :
الف قدرت عضلات را بالا می برد
ب توانایی کنترل عضلات را افزایش می دهد
ج بین حواس پنجگانه هماهنگی ایجاد می کند .
2. رشد عقلانی :

با توجه به هدف د ار بودن کاردستی فرآیند تجزیه و تحلیل توسط مغز باید صورت پذیرد .
3. تقویت قوای خلاقه
4. تأثیر بر مسایل روحی و روانی و عاطفی :

قوای محرکه ساختن و خلق کردن یکی از تفاوتهای انسان با دیگر موجودات است . این تفاوت باعث می شود تا کودک نتواند بیکار باشد و نیاز دارد خود را مشغول کند . کاردستی این نیاز کودک را تامین می نماید و باعث شادابی او می گردد .
5. روابط اجتماعی :

در فرآیند تولید کاردستی روابط اجتماعی کودک به سه طریق تقویت می شود .
الف : در طول انجام کار برای رفع مشکلاتش در ساختن باید با دیگران رابطه داشته باشد .
ب : بعد از تولید کودک اثر خود را رائه کرده و توقع واکنش از اطرافیان را دارد .
ج : کار گروهی : بسیاری از کاردستی ها به صورت گروهی ساخته می شوند که این خود باعث ایجاد روابط بین گروه می شود.

اریگامی ( کاغذ و تا )
(اُري) به معني با انديشه تا دادن و( گامي) به معني كاغذ است.تركيب آنها با يكديگر كلمه اريگامي را ميسازد. بنابراين اريگامي هنر و انديشه ي تا دادن كاغذ (يا صفحاتي از جنس پلاستيك ، فلز و مواد ديگر) براي خلق شكل هاي مختلف ، مي باشد.اين شكل ها تعداد زيادي ازحيوانات ، پرندگان ، ماهي ها،وسايل بازي، وسايل دكوري، شكل هاي هندسي و اشكالي در ارتباط با گرافيك ، معماري ، صنعت و … را شامل مي شوند.اريگامي طيف بسيار گسترده اي از كودكان پيش دبستاني تا اساتيد دانشگاه را در بر مي گيرد.تمام مردم مي توانند از آن لذت برده و با خلق طرحهاي جديد به تاريخ اريگامي بپيوندند. اريگامي مدرن، در چند ساله اخير(از سال 1950 ميلادي به بعد) با انتشار كتابهاي آقاي يوشيزاوا (Akira Yoshizava) ، استاد اريگامي از ژاپن، رنسانس خودش را شروع كرد. اكنون اريگامي كاربردهاي مهمي در هنر، علم و صنعت پيدا نموده است.

تاريخچه
كاغذ در سال 105 ميلادي (حدود 1900 سال قبل) توسط آقاي تسايي لون كه وزير كشاورزي چيني ها بوداختراع شد. چند سال بعداز آن بود كه توليد كاغذ افزايش يافت و در اختيار توده مردم قرار گرفت. از اين زمان بود كه هنرتا دادن كاغذ در چين شروع شد. آنها چندين قرن اسرار توليد كاغذ و تادادن آنرا نزد خود حفظ نمودند ،تا بعد به كره و ژاپن راه يافت ،در ژاپن بود كه كار تا دادن كاغذ كاملتر شد و به صورتي رواج پيدا نمود كه جزئي از زندگي مردم گرديد، و سالها بعد از آن بود كه به كشورهاي اروپايي راه پيدا نمود.در كشورهاي اروپايي اين هنر با علم مدرن آميخت و با حمايت دانشگاهها و تشكيل انجمنهاي بزرگ و قوي اريگامي (مانند دانشگاه معروف ام.آي.تي در آمريكا،دانشگاه كمبريج در انگلستان و … ) تحولي جديد يافت.

فايده و كاربردهاي اريگامي
1 – ايجاد ارتباط عاطفي در يكي از بررسي هاي انجام شده حدود ده خانواده در نظر گرفته شد. به افراد خانواده ها اطلاعات اوليه اريگامي و ساخت چند شكل ساده آموزش داده شد ، با توجه به رفتار و لغات بكار برده شده درگفتگوي بين اعضاي خانواده در قبل از آموزش و بعد از آن ، مرواده هاي بين اعضاي خانواده خلاق و دوستانه ترشده بود. همين كار با چند گروه دانش آموز و بعد به صورت تك نفره نيز صورت گرفت. ايجاد روابط اجتماعي دوستانه تر و ايجاد علاقه به شكل ساخته شده از طرف سازنده ي آن ، نيز به خوبي قابل مشاهده بود .

2- تمام انسانها به حل مشكل يا معما علاقه مند هستند، بخصوص انسانهاي اهل علم ،طراحي، مهندسي ، گرافيك ، رياضي ،فيزيك و غيره ،كه عاشق حل مسائل علمي و ذهني مي باشند. دنياي اريگامي از اين بابت يكي از سرآمد ترين و هيجان انگيزترين علم و هنري است كه بشر به آن دست يافته است.صرف نظر از كارآمدي و كار آيي آن براي بسياري از علوم ، تمرين بسيار خوبي براي ايجاد خلاقيت و ذوق مثبت و سازنده در تمامي افراد از كودكان تا بزرگسالان است.اريگامي بيش از آنكه يك علم يا يك هنر باشد ، يك نياز براي انساني است كه مي خواهد خلاق و پويا باشد. ما چه بخواهيم و چه نخواهيم اريگامي جزء مهمي از دنياي حال و مخصوصاً آينده ي ما خواهد بود.

تا كنون بدلايل مختلف از جمله عدم وجود خلاقيت ها و فرهنگ سازي هاي مناسب و كار آمد، در رسانه ها از جمله راديو و تلويزيون ، روزنامه ها و غيره ، اطلاع رساني و بستر سازي مناسب در اين زمينه انجام نشده است. مثلاً براي تهيه كنندگان برنامه هاي تلويزيوني ساخت برنامه هاي كم محتوي آسان تر است، تا ساخت برنامه هاي ناب و كارآمدي كه حاصل تحقيق ، مطالعه و استفاده از طرح هاي صاحب نظران باشد. روزنامه هاي ما نيز ترجيح مي دهند و برايشان ساده تر است كه به حوادث روزمره بپردازند تا به علوم و فرهنگ هايي كه توسعه آنها موجب رشد و پويايي جامعه مي گردد. با اين ديد ، هر دو رسانه در جذب ايده و طرح هاي نو و كار آمد ، چندان ابتكار عملي ندارند .

بنا بر اين تمام افراد خوش فهم با يد با استفاده از امكانات پيشرفته دنياي ارتباطات ، به پيشرفت جامعه كمك كنند و كم كاري رسانه ها را پر نمايند. بجاي چشم دوختن بدست اين و آن و اينكه مدام بپرسيم ديگران براي ما چه كاري كرده اند خوب است كه گاهي به اين بينديشيم كه ما براي كشور و مردم مان چه كاري انجام داده ايم و مي توانيم انجام دهيم.

3 – رشد نظم و ترتيب بهتر در كارها
4- افزايش مهارت دست ها
5- هماهنگي انديشه و عمل

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما