سپتامبر 12
بازدید : 1266
نظرات : بدون دیدگاه
نکاتی درباره نگهداری از حیوانات در خانه

برخی از بچه ها  و البته  خانواده‌های‌شان علاقه وافری  به نگهداری از حیوان خانگی از خود بروز می‌دهند و خوششان می آید با حیوانات بازی کنند. در این میان پدر و مادر نمی‌دانند بهترین روش کدام است و آیا می‌توان هم حیوان خانگی داشت و هم کودک سالمی داشت! بعضی اوقات پافشاری  پدر و مادر […]

برخی از بچه ها  و البته  خانواده‌های‌شان علاقه وافری  به نگهداری از حیوان خانگی از خود بروز می‌دهند و خوششان می آید با حیوانات بازی کنند. در این میان پدر و مادر نمی‌دانند بهترین روش کدام است و آیا می‌توان هم حیوان خانگی داشت و هم کودک سالمی داشت! بعضی اوقات پافشاری  پدر و مادر و برخورد سختگیرانه نسبت به این مسئله اثرات بدی را در پیش خواهد داشت. نکته مهم این است والدین باید با صبوری و آرامش تلاش کنند با فرزندشان به تفاهم برسند و ابعاد گوناگون این مسئله را بررسی کنند.

 

 

مراقب آلرژی باشید

در عین حال که حیوانات باعث خوشحالی کودکان می‌شوند، می‌توانند برخی بیماری‌ها را هم ایجاد کنند و باعث طولانی شدن بیماری شوند. شایع‌ترین بیماری که ممکن است با حضور حیوانات مرتبط باشد، آلرژی است. اگر کودکی از زمان طفولیت با حیوانات خانگی تماس داشته باشد، زمینه ایجاد آلرژی (حساسیت) در او افزایش می‌یابد.
آلرژی به حیوانات خانگی، واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به پوست، بزاق، ادرار یا مدفوع حیوانات است. به این معنا که اگر کودکی که نسبت به حیوانات آلرژی دارد، بقایای بدن حیوان را تنفس کند یا با بزاق، مو، پوست یا مدفوع حیوان تماس پیدا کند، سیستم ایمنی بدن او اعلام خطر کرده و هیستامین و ده‌ها ماده شیمیایی دیگر را برای مبارزه با ماده آلرژی‌زا آزاد می‌کند.

حساسیت‌هایی که باید منتظرشان باشید

حساسیت به حیوانات معمولا به صورت علائم تنفسی است. در این حالت کودک سرفه‌های مکرر دارد که شب‌ها تشدید می‌شود. نشانه‌هایی از قبیل خارش، چشم‌های اشک‌آلود و قرمز، جوش، آبریزش بینی، عطسه، سرفه یا خس‌خس سینه که در طول سال رخ می‌دهد، می‌تواند نشانه‌هایی از آلرژی نسبت به حیوان خانگی ‌باشد. هرچند تعیین اینکه آیا آلرژی کودک ناشی از حیوان خانگی یا چیز دیگری است، کمی دشوار است. گاهی اوقات هم ممکن است علائم به صورت کهیر خود را نشان دهد. توصیه می‌شود اگر در خانواده‌ای کودکی با زمینه حساسیت و علائم تنفسی یا پوستی وجود دارد از نگهداری حیوانات خانگی خودداری شود تا علائم تشدید نشود.

 

این توصیه‌ها را جدی بگیرید

–  سعی کنید حیوان را هنگامی که هوا مناسب است در خارج از خانه نگه دارید. اگر حیوان داخل خانه است به او اجازه ندهید نزدیک اتاق خواب کودکی که آلرژی دارد، برود.

– می‌توانید از صافی هوا یا تهویه مطبوع برای کاهش گردش مواد آلرژی‌زا در سراسر خانه استفاده کنید و در جاروبرقی فیلترهای HEPA قرار دهید.

– با جارو کردن مداوم، گردگیری و شست‌وشو خانه را پاک نگه دارید.

– پس از هر بار تماس با حیوان دست‌های‌تان را کاملا بشویید.

– مراجعه مرتب به دامپزشک از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

– جمع‌آوری فضولات باید با دستکش‌های مخصوص انجام شود تا پخش نشود.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما