مارس 14
بازدید : 20583
نظرات : بدون دیدگاه
آموزش بهداشت شخصی به کودک

آموزش رعایت بهداشت فردی، یعنی نهادینه کردن مفاهیم پایه‌ای از تمیزی، آراستن و مراقبت از بدن است.

عادت‌های خوب یا بد در زندگی خانوادگی شکل می‌گیرند. عادت‌های خوب را تمرین کنید. سعی کنید به همراه همه‌ی خانواده همیشه غذای سالم بخورید. در مراودات و روابط روزمره بر نگاه مثبت و سالم به جسم و بدن تأکید کنید. در انتخاب گفتار و واژگان و اثر آن بر برداشت کودک از خودش، مثبت یا منفی، دقت کنید.

 

ممکن است لازم باشد نکته‌های مهم بهداشتی مانند گرفتن ناخن‌ها، استفاده از صابون و تعویض منظم لباس زیر را به کودکان بیاموزید. آموزش این نکته‌ها توجه پیوسته‌ی شما را می‌طلبد. نباید اجازه بدهید کودکان در بهداشت شخصی و مراقبت از خودشان تنبلی کنند.

 

 

  • بهداشت فردی چیست!؟

بهداشت فردی کلیه اقداماتی که فرد در جهت حفظ سلامت جسمی و روحی انجام می دهد را شامل می شود. در بهداشت فردی مراقبت از اعضای بدن شامل پوست، مو، چشم، گوش صورت می گیرد. برخی از این اقدامات شامل انجام فعالیت ورزشی، تغذیه مناسب، بهداشت پوست دست و صورت با دستمال کاغذی، خواب مناسب می باشد. علاوه بر نقش فرد در بهداشت فردی عوامل محیطی مانند هوای سالم موثر می باشد.

 

رعایت بهداشت فردی در همه سنین به خصوص کودکان ار اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. کودکان به دلیل حساسیت زیاد بیشتر از سایر سنین در معرض انواع باکتری ها و میکروب ها قرار دارند. کودکان در اثر عدم رعایت بهداشت فردی امکان ابتلا به انواع بیماری ها وجود دارد. به همین جهت ضروری است تا والدین درباره آموزش به کودکان اقداماتی انجام دهند تا به آن ها در این امر یاری دهد. نکاتی که در آموزش بهداشت فردی کودکان باید به آن توجه داشت به شرح ذیل می باشد:

 

۱- آموزش درست شستن دست و صورت کودکان با صابون در قبل از غذا و بعد از دستشویی

۲- آموزش درست مسواک زدن بعد از غذا خوردن در دفعات وعده غذایی

۳- استفاده از وسایل بهداشت فردی مانند حوله، مسواک، شانه

۴- آموزش درست حمام کردن (حداقل دو بار در هفته استحمام شود)

۵- دادن اطلاعات کافی و مفید درباره رژیم غذایی سالم به کودکان

۶- برای بهداشت دستگاه تناسلی کودکان مخصوصا دختران نیاز به عوض کردن لباس زیر و جدا شستن آن به صورت روزانه

۷- آموزش استفاده درست از لوازم بهداشتی اماکن عمومی

۸- برای یادگیری صحیح و درست بهداشت فردی کودکان نیاز به فردی می باشد که به اقدامات کودکان تا یادگیری درست آن ها نظارت کامل داشته باشد

۹- جهت بهداشت مو و کمک به رشد موها کودکان علاوه بر شستن آن باید نحوه صحیح شانه زدن را آموزش داد

۱۰- آموزش کوتاه کردن ناخن برای جلوگیری از تجمع میکروب ها در زیر ناخن کودکان می باشد

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما